Pismem z dnia 22.03.2006r. Związek Spółek Wodnych zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie informacji w sprawie zastosowania s... - Interpretacja - NUS-II-PP-443/7/2006/JP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.04.2006, sygn. NUS-II-PP-443/7/2006/JP, Urząd Skarbowy w Lublińcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z dnia 22.03.2006r. Związek Spółek Wodnych zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie informacji w sprawie zastosowania stawki podatkowej przy pracach polegających na konserwacji rowu oraz remoncie przepustu.

Zapytanie strony dotyczy następującej kwestii:

  • jaka obowiązuje stawka podatku VAT 3% czy też 22% na usługi polegające na konserwacji rowu obejmujące mechaniczne odmulanie rowu, plantowanie skarp rowu, rozplantowanie wydobytego urobku oraz remont przepustu obejmujący wykonywanie wykopu, demontaż istniejącej rury przepustu, wykonanie ławy fundamentowej z kamienia pod nowo zakładaną rurę, ułożenie rury i jej zasypanie tłuczniem, wykonanie murków oporowych z żerdzi i rozplantowanie gruntu z wykopu, wykonywane na terenie leśnym na rzecz P. Lasy Państwowe?

W złożonym piśmie strona przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, iż wyżej opisane usługi zostały zakwalifikowane przez Urząd Statystyczny do grupowania:

  • usługi konserwacji rowu - jako "Roboty ogólnobudowlane związane z budową zapór, kanałów, kanałów irygacyjnych i akweduktów" zakwalifikowane do PKWiU 45.24.12-00.00,
  • usługi remontu przepustu - jako "Roboty ogólnobudowlane związane z budową mostów, wiaduktów i autostrad nadziemnych" zakwalifikowane do PKWiU 45.21.21-00.00.

Jednocześnie w złożonym wniosku strona wyraziła stanowisko, iż przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu stawką podatkową podatku VAT w wysokości 22%.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, mając na uwadze obowiązujący stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lublińcu stwierdza co następuje.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) "Stawka podatku wynosi 22 proc., z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1". Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę, w myśl której wszystkie towary i usługi podlegają opodatkowaniu stawka 22%, jeżeli ustawodawca nie przewidział dla danej kategorii towarów lub usług wyjątku, obniżając stawkę podatkową lub zwalniając z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W ramach wyjątku od ww. zasady, stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy "W okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do 30 kwietnia 2008r. stosuje się stawkę w wysokości 3 proc. w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów".

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż ww. przepis, jako wprowadzający odstępstwo od zasady wyrażonej w art. 41 ust. 1 ustawy, winien być interpretowany ściśle - zgodnie z regułą exceptiones non sunt extentendae tak, aby zakres jego stosowania nie był rozszerzony poza ramy expressis verbis nim określone.

Po drugie, stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane dla potrzeb podatku od towarów i usług za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Mając powyższe na uwadze oraz fakt, iż Strona uzyskała opinię klasyfikacyjną uprawnionego urzędu statystycznego, zgodnie z którą usługi konserwacji rowu i remontu przepustu zostały zakwalifikowane odpowiednio do grupowania PKWiU 45.24.12-00.00 - jako "Roboty ogólnobudowlane związane z budową zapór, kanałów, kanałów irygacyjnych i akweduktów" oraz PKWiU 45.21.21-00.00 - jako "Roboty ogólnobudowlane związane z budową mostów, wiaduktów i autostrad nadziemnych", należy stwierdzić, iż nie mieszczą się one w zakresie zastosowania art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku o towarów i usług, gdyż w/wym. usługi nie zostały wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, a tym samym ich świadczenie podlega w podatku od towarów i usług opodatkowaniu stawką w wysokości 22% (stawka podstawowa).

Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego zauważa, iż nie jest uprawniony (ani obowiązany) do dokonania klasyfikacji statystycznej towarów lub usług, w ramach interpretacji udzielanej w trybie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa w związku z czym oparł się na przedstawionej przez stronę kwalifikacji statystycznej.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Urząd Skarbowy w Lublińcu