W złożonym wniosku podatnik przedstawił następujący stan faktyczny: - Interpretacja - PP/443-107/44653-15/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.03.2006, sygn. PP/443-107/44653-15/06, Drugi Urząd Skarbowy w Gliwicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W złożonym wniosku podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

W dniu 13 października 2005 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. Nr 175, poz. 1459). Zgodnie z przepisami tej ustawy z żądaniem przekształcenia, o którym mowa wyżej mogą wystąpić osoby fizyczne będące w dniu jej wejścia w życie, użytkownikami wieczystymi nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub zabudowanych garażami albo przeznaczonych pod tego rodzaju zabudowę oraz nieruchomości rolnych. Z żądaniem takim mogą wystapić również osoby fizyczne i prawne będące właścicielami lokali, których udział w nieruchomości wspólnej obejmuje prawo uzytkowania wieczystego, a także spółdzielnie mieszkaniowe, będące właścicielami budynków mieszkalnych lub garaży. Przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości ma charakter administracyjny i jest rozstrzygane w drodze decyzji administracyjnej, która to decyzja jest podstawą wpisu do księgi wieczystej.

Opisana wyżej czynność jest odpłatna i osoba, na rzecz której zostanie dokonane przekształcenie obowiązana jest do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi nieruchomości opłaty z tytułu tego przekształcenia. Odstąpienie od zasady odpłatności jest możliwe tylko w przypadkach przewidzianych ww. ustawą z dn. 29 lipca 2005 r. Wysokość tej opłaty ustala się w decyzji, o której mowa wyżej.

Zdaniem podatnka opłaty, o których mowa we wniosku nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Takie stanowisko Strona wywodzi z przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych" i zwraca się do tut. organu podatkowegoo potwierdzenie tego stanowiska.

Po dokonaniu analizy zaprezentowanego przez podatnika stanu faktycznego oraz jego stanowiska w tej sprawie, tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Prawo użytkowania wieczystego gruntu jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r., Nr 46, poz. 543 ze zm.). Zgodnie z cyt. przez podatnika ustawą z dn. 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. Nr 175, poz. 1459), prawo to może ulec przekształceniu w prawo własnościw przypadkach i w sposób określony przepisami tej ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarówi usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w prawo własności mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w tym przepisie, daje bowiem prawo do rozporządzania gruntem jak właściciel.

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego popartego przepisami prawa wynika, że przekształcenie następuje w drodze prawomocnych decyzji administracyjnych, w których ustala się także wysokość opłat należnych z tytułu tego przekształcenia.W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, na który powołuje się Strona w uzasadnieniu swojego stanowiska, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Tut. organ podatkowy zauważa, że wskazany przez podatnika przepis nie maw tym przypadku zastosowania, ponieważ zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 22 listopada 1998 r. o finansach publicznych (j. t. z 2003 r. Dz. U. Nr 15, poz. 148 ze zm.) należy odróżnić jednostki samorządu terytorialnego oraz organy władzy publicznej jak też jednostki budżetowe (tj. urzędy obsługujące te organy) jako odrębne podmioty sektora finansów publicznych.W opisanej sprawie zastosowanie znajdą natomiast przepisy § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którymi "zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych".

Reasumując - czynności opisane przez wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług, a nie - jak twierdzi podatnik - niepodlegające opodatkowaniu, Wobec powyższego tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji

Drugi Urząd Skarbowy w Gliwicach