Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.11.2005r., który wpłynął w dniu 23.11.2005 r., uzupełnionym pismami z dnia 15.02.2006r. oraz z dnia 21.02.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23.11.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w lipcu 2005r. zakupiła u kontrahenta dwa serwery łącznie z oprogramowaniem, roczne wsparcie techniczne (dotyczące oprogramowania) oraz szafę dystrybucyjną. Spółka dokonała podziału poniesionych kosztów na cztery tytuły:
1. zakup serwera pierwszego,
2. zakup serwera drugiego,
3. zakup szafy dystrybucyjnej,
4.zakup wsparcia technicznego.
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług Spółka potraktowała zakupy jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów pkt 1-3 oraz import usług pkt 4. Towar został przywieziony z Niemiec do Polski. Zgodnie z umową płatność za ww. przedmioty dokonywana jest w ratach. Jedna z faktur dotyczyła kosztów finansowania, przy czym finansowanie to dotyczy jednocześnie wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu usług. Ponadto w piśmie z dnia 15.02.2006r. Spółka stwierdziła, iż wsparcie techniczne (inaczej zwane asystą techniczną) dotyczy oprogramowania systemowego zainstalowanego na serwerach i oznacza, że przez okres roku od momentu zakupu Spółka ma możliwość np. otrzymywania bezpłatnych porad w przypadku problemów z oprogramowaniem. Usługi te sklasyfikowane są jako usługi w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2), o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka wyjaśniała pojęcie kosztów finansowania i powody ich ujęcia do podstawy opodatkowania. Koszty finansowania oznaczają w zasadzie odsetki naliczone z góry (ze względu na spłatę w ratach zobowiązań z tytułu dokonanych zakupów). Podział kosztów finansowania na dwie części (dotyczącą wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów i importu usług) wynika z obciążenia kosztami finansowania zarówno zobowiązań z tytułu nabycia serwerów i szafy, jak i asysty technicznej.
Pytanie Spółki:
Spółka zwróciła się o z pytaniem dotyczącym prawidłowości ustalenia podstawy opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów i imporcie usług oraz o możliwości podziału kosztów finansowania określonych na jednej fakturze - proporcjonalnie do wartości - na wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i import usług.
Stanowisko Spółki:
Spółka dokonała podziału kosztów finansowania na poszczególne tytuły proporcjonalnie do ich wartości (wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i importu usług). Wystawiono faktury wewnętrzne i ujęto w deklaracji VAT - 7. Spółka uważa, że postąpiła właściwie w przedmiotowej sprawie. Doliczenie kosztów finansowania do wartości zakupów wynika z art. 29 ust. 17 ustawy - w przypadku importu usług i art. 31 ustawy - w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Spółka potraktowała dostawę towarów i usług odpowiednio jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i import usług ze względu na istnienie przedstawiciela podatkowego VAT posługującego się niemieckim numerem identyfikacji podatkowej właściwym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2. eksport towarów;
3. import towarów;
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do zapisu art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Przepis art. 9 ust. 2 ustawy mówi, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:
1.nabywcą towarów jest:
a)podatnik podatku od towarów i usług, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
b)osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
-z zastrzeżeniem art. 10;
2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a (dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej).
W piśmie z dnia 15.02.2006r. Spółka stwierdziła, iż potraktowała dostawę towarów i usług odpowiednio jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i import usług ze względu na istnienie przedstawiciela podatkowego VAT. Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie w przypadku zakupu przez Spółkę dwóch serwerów oraz szafy dystrybucyjnej zachodzi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
W myśl art. 31 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić i obejmuje ona podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Jeżeli polski podmiot korzysta z usług firmy zagranicznej należy ustalić, gdzie zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług znajduje się miejsce świadczenia usług. Jeżeli miejscem świadczenia usług jest terytorium innego kraju niż Polska, wówczas usługi podlegać będą opodatkowaniu w tym kraju, a czynność nie będzie wywoływać skutków na gruncie podatku od towarów i usług w Polsce.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
W myśl art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:
1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
-miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Przepis art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy stanowi, iż przepis ust. 3 stosuje się również do usług w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2). Spółka w piśmie z dnia 15.02.2006r. stwierdziła, iż przedmiotowe usługi sklasyfikowane są jako usługi w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2). Wobec powyższego, jeżeli przedmiotowe usługi zostały prawidłowo zakwalifikowane przez Spółkę pod symbolem (PKWiU 72.2) - usługi w zakresie oprogramowania, to w danej sprawie zachodzi import usług, a miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Tym samym podmiotem zobowiązanym do rozliczenia powyższej transakcji (importu usług) jest Spółka.
Zgodnie z art. 29 ust. 17 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iż podstawą opodatkowania zarówno w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów jak i imporcie usług jest kwota, jaką Spółka zobowiązana jest zapłacić kontrahentowi z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 26.05.2000r. ( III RN 166/99) stwierdził, iż część składową ceny sprzedaży stanowią odsetki związane z faktem rozłożenia obowiązku zapłaty należnej ceny "na raty". Z przedmiotowego wniosku wynika, iż strony transakcji ustaliły, że odsetki naliczane z góry ze względu na spłatę w ratach zobowiązań z tytułu dokonanych zakupów stanowią część składową ceny. Tym samym należy stwierdzić, iż podstawa opodatkowania zarówno w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów jak i imporcie usług obejmuje całą rzeczywistą wartość towarów i usługi, a więc obejmuje ona także koszty finansowania będące w przedmiotowej sprawie odsetkami naliczonymi z góry ze względu na spłatę w ratach zobowiązań z tytułu dokonanych zakupów (dwóch serwerów oraz szafy dystrybucyjnej oraz usługi w zakresie oprogramowania).
Reasumując należy stwierdzić, iż Spółka postąpiła właściwie dokonując podziału kosztów finansowania wynikających z jednej z faktur (finansowanie to dotyczy jednocześnie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i importu usług) na dwie części, tj. dotyczącą wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i importu usług, proporcjonalnie do ich wartości, a także ujmując koszty finansowania w podstawie opodatkowania zarówno z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jak i importu usług.
Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.
Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.