Temat interpretacji
Działając na podstawie art.14a §1 i §4 oraz art.216 §1 Ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. Nr 8 poz.60 z 2005 r), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie bez nr z dnia 02.03.2005r (data wpływu 2005.03.03) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku instalacji kasy fiskalnej w związku z posiadanym wpisem do działalności gospodarczej o prowadzeniu usług fryzjerskich i kosmetycznych.
Na podstawie art.14a §1 cytowanej w sentencji Ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art.14a §4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Pismem bez nr z dnia 02.03.2005r (data wpływu 2005.03.03) uzupełnionym pismem z dnia 15.03.2005r zwróciła się Pani z zapytaniem czy istnieje obowiązek instalacji w Pani firmie kasy fiskalnej w związku z posiadanym wpisem do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia m.in. usług fryzjerskich i kosmetycznych, które faktycznie nie są prowadzone.
Z przesłanego pisma wynika, iż w chwili obecnej prowadzi Pani działalność gospodarczą w następujących zakresach:
. działalność związana z poprawą kondycji fizycznej (PKD 93.04.Z)
. sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności , napojów i wyrobów tytoniowych (PKD 52.11.Z)
. sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych (PKD 52.33.Z)
Pani zdaniem posiadany wpis w ewidencji działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia działalności fryzjerskiej oraz pozostałych zabiegów kosmetycznych pozostaje bez wpływu na obowiązek instalacji kasy rejestrującej, albowiem działalność w ww. zakresie nie jest prowadzona a obroty z tytułu obecnie prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie poprawy kondycji fizycznej nie przekroczyły pułapu zobowiązującego do zainstalowania kasy fiskalnej.
Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, co następuje:
Obowiązek ewidencjonowania przez podatników obrotów za pomocą urządzeń fiskalnych wynika wprost z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535). Zgodnie z art.111 ust.1 tej ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Terminy rozpoczęcia ewidencjonowania jak również wszelkie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania wynikają natomiast z przepisów wykonawczych do ustawy tj. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 273 poz.2706).
Zgodnie z §2 pkt.1 cyt. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2005r czynności objęte do 31 grudnia 2004 r zwolnieniem od ewidencjonowania. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z załącznikiem nr.1 poz.41 do rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2002 r w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 234 poz.1971) usługi fryzjerskie i kosmetyczne zwolnione były z obowiązku ewidencjonowania niezależnie od wysokości uzyskanego obrotu (§ 2 pkt.1 cyt. rozporządzenia z 2002r).
Zgodnie z §3 ust.1 pkt.3 cyt. rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2004 r zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2005 r podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art.111 ust.1 ustawy o VAT nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000,- zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust.7
Zgodnie natomiast z §3 ust.7 cyt. wyżej rozporządzenia zwolnienie o którym mowa wyżej traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym nastąpiło w ciągu 2005 r przekroczenie kwoty obrotu w wysokości 40.000,- zł z działalności, o której mowa w art.111 ust.1 ustawy.
Z redakcji cyt. przepisu §2 pkt.1 wynika, iż prawo do zwolnienia z ewidencjonowania obrotów uzyskanych ze świadczenia na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej usług fryzjerskich i kosmetycznych wygasa z dniem 30.04.2005 r.
Z przytoczonego przez Panią w piśmie stanu faktycznego wynika, że pomimo posiadanego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie świadczy Pani usług fryzjerskich i kosmetycznych co oznacza, że uregulowań zawartych w przywołanym §2 pkt.1 cyt. rozporządzenia nie stosuje się do opisanej sytuacji. Posiadanie przez Panią samego wpisu do ewidencji działalności w zakresie prowadzenia ww. usług nie obliguje zatem do zainstalowania kasy rejestrującej z dniem 1maja 2005r. Wobec powyższego do ustalenia terminu instalacji kasy rejestrującej z tytułu prowadzonej działalności w zakresie faktycznie wykonywanym należy stosować regulacje ogólne zawarte w przywołanych przepisach §3 ust.1 pkt.3 oraz ust.7 cyt. rozporządzenia.
Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.
Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.
Stosownie do treści art.14b §1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Zgodnie z art.14b §2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5.