Prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego z tytułu udzielonych premii pośrednich oraz momentu dokonania tego obniżenia. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.179.2018.1.ISK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.05.2018, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.179.2018.1.ISK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego z tytułu udzielonych premii pośrednich oraz momentu dokonania tego obniżenia.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2018 r. (data wpływu 10 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego z tytułu udzielonych premii pośrednich oraz momentu dokonania tego obniżenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego z tytułu udzielonych premii pośrednich oraz momentu dokonania tego obniżenia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej jako: Spółka, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji i promocji na rynku polskim szeregu produktów/marek należących do grupy. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka sprzedaje towary m.in. do dystrybutorów (dalej jako: Odbiorcy bezpośredni), którzy następnie najczęściej odsprzedają te towary hurtownikom, lokalnym i regionalnym sieciom detalicznym oraz placówkom detalicznym (dalej jako: Odbiorcy pośredni). Odbiorcy pośredni nie nabywają towarów bezpośrednio od Spółki lecz zakupują je od Odbiorców bezpośrednich, którzy są klientami Spółki.

Sprzedaż towarów na każdym z ww. etapów obrotu, tj. między Spółką a Odbiorcami bezpośrednimi oraz między Odbiorcami bezpośrednimi a Odbiorcami pośrednimi stanowi dostawę towarów, jest opodatkowywana VAT według właściwej stawki (podstawowej lub obniżonej) i dokumentowana za pomocą faktury, z wykazaną kwotą VAT.

Jednocześnie Spółka w celu zwiększania wolumenu sprzedaży będzie podejmować szereg różnych działań, mających na celu zachęcenie zarówno Odbiorców bezpośrednich jak i Odbiorców pośrednich do zwiększania zakupów towarów marki i wybierania właśnie tych towarów, które Spółka ma w swojej ofercie.

W tym celu Spółka rozważa wprowadzenie w stosunku do Odbiorców pośrednich nowego systemu promocyjnego polegającego na wypłacie im premii pieniężnych w związku z osiągnięciem przez nich określonych wyników zakupowych. W szczególności premie te będą wypłacane Odbiorcom pośrednim w celu zachęcenia ich do zwiększania zakupów towarów sprzedawanych przez Spółkę do Odbiorców bezpośrednich (na wcześniejszym etapie łańcucha) a oferowanych ostatecznie przez Odbiorców pośrednich m. in. klientom końcowym (konsumentom).

W zależności od konkretnych warunków ustalonych z Odbiorcą pośrednim oraz przyjętej przez Spółkę aktualnej polityki sprzedażowej i promocyjnej, wartość przyznanych premii może być różna w zależności od przyjętej akcji sprzedażowej, ale zazwyczaj będzie ustalona jako określony % od obrotu określonymi towarami. W szczególności premie te kalkulowane będą od wartości zakupów towarów Spółki dokonanych przez danego Odbiorcę pośredniego w określonym czasie od Odbiorcy bezpośredniego. W konsekwencji Spółka powinna wykazać zwiększony obrót towarami sprzedawanymi Odbiorcom bezpośrednim - zarówno markami kluczowymi jak i stałym asortymentem oraz nowościami (w zależności od aktualnej akcji promocyjnej na dany typ towaru).

Zgodnie z ustaleniami, w związku z uzyskaniem premii Odbiorcy pośredni nie będą zobowiązani do wykonywania na rzecz Spółki żadnych świadczeń/usług, czy podejmowania jakichkolwiek czynności na jej rzecz. Premie będą przyznawane jedynie w związku osiągnięciem przez Odbiorcę pośredniego określonego wyniku sprzedażowego (ilościowego lub wartościowego) związanego z wybranym towarem lub grupą towarów. Spółka nie będzie wypłacać na rzecz Odbiorcy pośredniego premii za wykonanie na jej rzecz określonych czynności ale za osiągnięcie przez Odbiorcę pośredniego określonego wyniku sprzedażowego. W celu osiągnięcia danych wyników sprzedażowych Odbiorcy pośredni będą mogli podejmować na własną rzecz i we własnym zakresie określone działania intensyfikujące sprzedaż wskazane przez Spółkę. Nie będą to jednak czynności, co do których będą zobowiązani na podstawie umowy ze Spółką do ich wykonania na rzecz Spółki w zamian za wypłatę premii.

Nie jest wykluczone, że w relacjach z danym Odbiorcą pośrednim może również dojść do równoległego świadczenia na rzecz Spółki określonych usług w zakresie intensyfikacji sprzedaży lub o charakterze marketingowo - promocyjnym związanych z towarami marki. Jednak tego typu świadczenia, jako spełniające definicję usługi w rozumieniu ustawy o VAT, dokumentowane będą fakturami wystawionymi przez Odbiorców pośrednich na Spółkę. Ten element stanu faktycznego nie jest przedmiotem wniosku o interpretację - Spółka podaje go jednak w celu wyczerpującego przedstawienia opisu sytuacji zdarzenia przyszłego.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Spółka nie będzie bezpośrednio sprzedawać żadnych towarów bezpośrednio do Odbiorców pośrednich, a w konsekwencji nie będzie wystawiać na ich rzecz faktur z tytułu dostawy towarów.

W związku z faktem, że Spółka nie będzie wystawiać żadnych faktur na rzecz Odbiorców pośrednich, nie będzie również możliwości udokumentowania udzielonej premii fakturą korygującą jak to może mieć miejsce w przypadku udzielenia rabatu Odbiorcy bezpośredniemu w związku z obniżeniem ceny za towar. Wypłata premii Odbiorcy pośredniemu będzie więc dokumentowana notą księgową (w zależności od ustaleń pomiędzy stronami wystawioną przez Spółkę lub przez Odbiorcę pośredniego).

Co do zasady wystawiona nota będzie zawierać elementy takie jak:

  • datę wystawienia i numer kolejny wystawionej noty;
  • datę i ewentualnie warunki zapłaty premii pieniężnej (przelew, kompensata, etc.);
  • imiona i nazwiska lub nazwy Odbiorcy pośredniego i Spółki oraz ich adresy;
  • NIP Spółki, oraz NIP Odbiorcy pośredniego;
  • kwotę przyznanej premii pieniężnej. Nota będzie zawierać wskazanie na wartość brutto premii, kwotę netto oraz kwotę podatku VAT z podziałem na stawki VAT w odniesieniu do obrotu towarami w związku z zakupem których naliczona była premia (ewentualnie powyższe dane będą wskazane w załączniku do noty).

Zgodnie z ustaleniami, Spółka albo Odbiorca pośredni mogą wystawiać również notę zbiorczą zawierającą zestawienie obrotu za określony okres, np. miesiąc. Oznacza to, że jedna nota może dotyczyć premii wypłaconych z tytułu obrotu różnymi grupami towarowymi.

Powyżej opisany system premii pieniężnych należnych Odbiorcom pośrednim może być obsługiwany przez odpowiednią platformę informatyczną dedykowaną rozliczeniom dokonywanym przez producentów/dystrybutorów z Odbiorcami pośrednimi w ramach akcji promocyjnych (dalej jako: Platforma). Platforma pełni funkcję centrum rozliczeniowego, którego celem jest zautomatyzowanie procesów rozliczeń z tytułu wypłaty premii pieniężnych. W ramach tego typu rozliczeń mogą być emitowane odpowiednie bony. Bony te mają odzwierciedlać wartość środków pieniężnych wypłacanych na podstawie wystawionych not jako premia na rzecz Odbiorców pośrednich.

Platforma ta ma stanowić jedynie rozwiązanie techniczne wykorzystywane w celach komunikacyjnych pomiędzy Spółką a jej kontrahentami, w ten sposób, że poprzez zastosowanie takiego formatu przepływu dokumentów i informacji Spółka oraz Odbiorca pośredni będą mogli przyspieszyć wystawienie dokumentów i ich odbiór. Działanie Platformy sprowadzać będzie się do tego, że Spółka albo Odbiorca pośredni będzie składać podmiotowi prowadzącemu Platformę dyspozycję wystawienia dokumentu dokumentującego określoną premię. Następnie podmiot ten w imieniu i na rzecz Spółki albo Odbiorcy pośredniego wystawi dokument, który będzie mógł zostać pobrany online przez uprawnioną stronę. Zwrócić zatem należy uwagę, że podmiot zewnętrzny prowadzący Platformę nie będzie uczestniczył w transakcji pomiędzy Spółką a jej kontrahentami, a jedynie pełnił techniczną/administracyjną rolę wystawiania dokumentów i udostępniania Platformy dla potrzeb operacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Spółka będzie uprawniona do uwzględnienia zrealizowanej na rzecz Odbiorców pośrednich premii pieniężnej w swoich rozliczeniach VAT poprzez odpowiednie obniżenie podstawy opodatkowania i kwoty VAT należnego?

  • W razie pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 - w którym momencie Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i VAT należnego o kwoty wynikające z przyznanej premii ?

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad 1

    Spółka będzie uprawniona do uwzględnienia zrealizowanej premii pieniężnej w swoich rozliczeniach VAT, poprzez odpowiednie obniżenie podstawy opodatkowania oraz kwoty VAT należnego.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Natomiast, zgodnie art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

    Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

    W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Z cytowanych wyżej przepisów ustawy o VAT wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów, przy czym składać się może na nie zarówno działanie, jak i zaniechanie.

    Zwrócić jednak należy uwagę, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

    W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Jednocześnie związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

    W przedmiotowym przypadku taka sytuacja nie występuje. Wypłata premii pieniężnej przez Spółkę na rzecz Odbiorcy pośredniego nie następuje w związku z jakimkolwiek świadczeniem zwrotnym ze strony Odbiorcy pośredniego na rzecz Spółki. Fakt że Odbiorca pośredni dokonuje pośrednio zakupów towarów Spółki nie oznacza, że świadczy na jej rzecz jakąkolwiek usługę i z tego tytułu uprawniony jest do otrzymania premii pieniężnej.

    Odbiorcy pośredni nie będą zobowiązani do świadczenia żadnych usług na rzecz Wnioskodawcy. Wypłacane premie pieniężne zależne będą jedynie od osiągnięcia określonego pułapu obrotów, jednakże sposób i metody, którymi Odbiorca pośredni je osiągną zależeć będą od ich działania. W związku z tym brak jest podstaw do wystawienia faktury przez Odbiorcę pośredniego na rzecz Spółki.

    Niemniej w związku z udzieleniem przedmiotowych premii, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku VAT należnego.

    Zgodnie bowiem z art. 29a ust. 1 ustawy VAT podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

    Powyższy przepis stanowi przejaw zasady neutralności podatku VAT. Gdyby bowiem podatnik nie mógł obniżyć podstawy opodatkowania o kwotę udzielonych rabatów, niezależnie czy miałoby to miejsce na rzecz jego bezpośrednich odbiorców czy też podmiotów znajdujących się na dalszym etapie łańcucha dostaw (jak to ma miejsce w sytuacji Spółki), poniósłby ekonomiczny ciężar podatku VAT.

    W myśl art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

    1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
    2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
    3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

    Jednocześnie ust. 10 pkt 1 powyższego artykułu ustawy VAT wskazuje, że podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen.

    Z przepisów tych jednoznacznie wynika, że kwoty wszelkich udzielonych przez podatnika opustów i obniżek cen (rabatów) nie podlegają wliczeniu do podstawy opodatkowania VAT, bądź - jeżeli są udzielane po dokonaniu sprzedaży - obniżają one podstawę opodatkowania VAT u podatnika udzielającego rabatu.

    Powyższe ma zastosowanie zarówno sytuacji, gdy rabat udzielany jest odbiorcy bezpośredniemu towarów, jak i w przypadku, gdy jest udzielany dalszemu nabywcy tych towarów w łańcuchu następujących po sobie dostaw. Przepisy ustawy VAT nie wskazują bowiem, iż do obniżenia podstawy opodatkowania dochodzi na skutek udzielenia rabatu (opustu lub obniżki ceny) wyłącznie w przypadku, gdy dotyczy to bezpośredniego nabywcy towarów od podatnika.

    Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w przypadku kiedy Wnioskodawca przyzna premię Odbiorcy pośredniemu, wówczas dla Wnioskodawcy i dla tego Odbiorcy pośredniego nastąpi rzeczywiste obniżenie ceny towaru, z tytułu którego zakupu przyznana została premia. Wnioskodawca będzie tym samym podmiotem uprawnionym do obniżenia kwoty podatku należnego, bowiem finalnie dokonał sprzedaży po obniżonej cenie, tj. udzielił upustu (w formie rabatu pośredniego).

    Tym samym należy uznać, że Spółka będzie uprawniona do uwzględnienia premii pieniężnej w swoich rozliczeniach VAT, poprzez odpowiednie obniżenie podstawy opodatkowania oraz kwoty VAT należnego.

    Należy zwrócić uwagę, że kwestia rabatów pośrednich była przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: Trybunał), który w wyroku z 24 października 1996 r. w sprawie C-317/94 Elida Gibbs stwierdził, że podstawą opodatkowania dla producenta towaru musi być kwota odpowiadająca cenie, po jakiej sprzedał on towary hurtownikom lub detalistom, pomniejszona o wartość rabatów, które wypłacone zostały ostatecznym nabywcom towarów. Podstawową zasadą, do której Trybunał odniósł się w tym wyroku była wskazana wyżej zasada neutralności podatku VAT - naruszeniem jej byłoby bowiem odmówienie dostawcy prawa do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania o kwoty wypłaconych rabatów pośrednich. Prowadziłoby to bowiem do uiszczenia przez dostawcę podatku VAT od kwoty wyższej niż faktycznie należna z tytułu dokonanej przez niego dostawy.

    Co ważne powyższe potwierdzają liczne interpretacje podatkowe, m.in.:

    • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 września 2017, sygn. KDIP4.4012.327.2017.1.AKO, w której organ wskazał, że:
      (...) rabaty, udzielane przez Wnioskodawcę bezpośrednio na rzecz Podhurtowników i/lub Punktów Sprzedaży Detalicznej, niebędących bezpośrednimi kontrahentami Wnioskodawcy, stanowić będą rabaty, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT i w przypadku ich udzielenia, Wnioskodawca będzie uprawniony do odpowiedniego obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz podatku VAT należnego z tytułu sprzedaży przedmiotowych Produktów. W przypadku udzielenia rabatów, o których mowa w rozpatrywanej sprawie, dokumentem właściwym do udokumentowania rabatów jest wystawiona przez Wnioskodawcę nota księgowa (uznaniowa) zawierająca odpowiednie elementy dokumentu księgowego. Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania dla potrzeb VAT oraz podatku VAT należnego z momentem udzielenia (zapłacenia na rzecz Podhurtownika i/lub Punktu Sprzedaży Detalicznej rabatu pieniężnego), udokumentowanego wystawioną przez Spółkę notą uznaniową;
    • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 sierpnia 2017 r., sygn. KDIPT1-1.4012.326.2017.2.MW, w której organ wskazał, że:
      W opisanej sprawie w przypadku otrzymania przez Partnera Dystrybutora bezpośrednio od Wnioskodawcy zwrotu części ceny zakupionych produktów, nastąpi dla tego Partnera rzeczywiste obniżenie ceny tych towarów. W tej sytuacji podmiotem uprawnionym do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu sprzedaży nie jest Dystrybutor, który otrzymuje od Partnera Dystrybutora cenę należną w pełnej wysokości, ale Wnioskodawca, który dokonuje sprzedaży ostatecznie po obniżonej cenie, tj. udzieli rabatu. Zatem u Wnioskodawcy nastąpi obniżenie podstawy opodatkowania. W związku z tym Wnioskodawca może skorzystać z prawa do korekty podstawy opodatkowania i należnego podatku VAT. W okolicznościach niniejszej sprawy udzielany rabat pośredni staje się upustem - obniżką (rabatem), o którym mowa w art. 29a ust. 10 ustawy.
    • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 sierpnia 2017 r., sygn. KDIT1-2.4012.347.2017.1.RS, w której organ wskazał, że:
      (...) w przypadku, gdy Wnioskodawca udzieli Rabatu Pośredniego, udokumentowanego notą księgową, obniżając tym samym swoje wynagrodzenie z tytułu dokonanej przez niego sprzedaży, to będzie uprawniony do obniżenia podatku należnego z powyższego tytułu.

    Zwrócić należy uwagę że ustawa o VAT, jak również inne przepisy prawa nie określają procedury korygowania podatku należnego w przypadku udzielenia rabatu pośredniego. W szczególności jednak nie może mieć zastosowania procedura określona w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, jako że odnosi się do sytuacji wystawienia faktury korygującej, co w analizowanym przypadku nie będzie mieć miejsca. W przypadku rabatu pośredniego nie jest możliwe wystawienie korekty faktury, ponieważ udzielenie rabatu nie następuje w relacji pomiędzy Spółką a Odbiorcą bezpośrednim towarów, która pierwotnie zostałaby udokumentowana fakturą.

    Ad 2

    W ocenie Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty VAT należnego z tytułu udzielonej premii pieniężnej w rozliczeniu za okres, w którym kwota premii zostanie zrealizowana na rzecz Odbiorcy pośredniego, tj. premia zostanie faktycznie zrealizowana w drodze wypłaty lub w inny sposób uregulowana.

    Ustawa o VAT nie przewiduje regulacji wskazujących moment, w którym Spółka powinna uwzględnić skutki udzielenia premii pieniężnej stanowiącej rabat pośredni, poprzez obniżenie podstawy opodatkowania oraz VAT należnego.

    Potencjalnym przepisem, który mógłby regulować powyższą kwestię jest art. 29a ust. 13 ustawy VAT, zgodnie z którym obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

    Jednak, jak wynika z literalnego brzmienia tego przepisu, powyższa procedura została przewidziana jedynie dla sytuacji, w których dochodzi do wystawienia faktur korygujących.

    Jako, że powyższa regulacja nie może mieć zastosowania, zasadnicze znaczenie w analizowanej sytuacji będzie mieć moment udzielenia premii. W tym momencie wywiera on bowiem rzeczywiste konsekwencje gospodarcze. Takiego znaczenia nie będzie miało natomiast ewentualne wystawienie dokumentu potwierdzającego przyznanie premii jak np. wystawiona nota księgowa, czy tym bardziej przyznanie bonu, co wynika z faktu, że nie wywołują one skutków podatkowych mających jakiekolwiek znaczenie dla Odbiorcy pośredniego.

    Tym samym, prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty VAT należnego z tytułu premii będzie przysługiwało w rozliczeniu za okres, w którym premia zostanie faktycznie udzielona.

    Powyższe potwierdzają liczne interpretacje wydawane w indywidulanych sprawach podatkowych, min.:

    • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 września 2017 r., sygn. KDIP4.4012.327.2017.1.AKO, w której organ wskazał, że:
      Wnioskodawca nabędzie prawo do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym faktycznie zapłacono na rzecz klienta rabat pieniężny - dzień przekazania kwoty przyznanego rabatu na rachunek klienta,
    • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 sierpnia 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.326.2017.2.MW, w której organ wskazał, że:
      Wnioskodawca nabywa ww. prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego z momentem udzielenia rabatu danemu Partnerowi, udokumentowanego wystawioną przez Wnioskodawcę notą na tego Partnera. Zatem przedmiotowego obniżenia może dokonać za okres rozliczeniowy, w którym dokona wypłaty rabatu na rzecz Partnera Dystrybutora,
    • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 stycznia 2017 r., sygn. 1462-IPPP1.4512.9.2017.1.MPe, w której organ wskazał, że:
      W przypadku, gdy wystawienie noty dokumentującej udzielenie rabatu pośredniego nastąpi w innym okresie rozliczeniowym niż wyplata wynikającej z tej noty kwoty, Spółka będzie miała prawo obniżyć podstawę opodatkowania (i w konsekwencji podatek VAT należny) za okres, w którym rabat został faktycznie udzielony. Innymi słowy, zasadnicze znaczenie dla rozliczenia przyznanego rabatu pośredniego dla celów podatku VAT będzie miał moment faktycznej wypłaty udzielonego rabatu.

    Tym samym, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty VAT należnego z tytułu udzielonej Odbiorcy pośredniemu premii pieniężnej w rozliczeniu za okres, w którym kwota premii zostanie zrealizowana na rzecz Odbiorcy pośredniego, tj. premia zostanie faktycznie zrealizowana w drodze wypłaty lub w inny sposób uregulowana.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej