Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa ( tekst jednolity Dz.U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 25.02.2005 r. (wpływ do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olkuszu dnia 28.02.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług
stwierdza,
iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Stan faktyczny podany przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w O, będący przedmiotem analizy organu podatkowego:
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w O. jest podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 01.05.2004 r. W związku z prowadzoną działalnością Strona otrzymuje środki finansowe z Budżetu Państwa nabieżące wydatki (płace, pochodne od płac, odpis na ZFŚS, środki rzeczowe np. usługi, energia) oraz na wydatki inwestycyjne (budowa budynku Stacji).W ramach działalności Jednostka wykonuje czynności zwolnione i opodatkowane podatkiem od towarów i usług, nie określa odrębnie kwot podatku
naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego,zatem dokonała rozliczenia podatku naliczonego stosowanie do art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług przez proporcję rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ( przychód opodatkowany) w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności w związku z którymi nie przysługuje takie prawo (przychód ogółem).
Stanowisko pytającego:
Ustalając proporcję Strona nie uwzględnia w mianowniku środków finansowych z Budżetu Państwa na bieżące wydatki (płace, pochodne od płac, odpis na ZFŚS, środki rzeczowe np. Usługi, energia) oraz na wydatki inwestycyjne (budowa budynku Stacji), przyjmując, że przekazane Jej w/w środki nie stanowią dotacji, subwencji, ani żadnego rodzaju dopłaty.
Ocena prawna stanowiska pytającego, dotycząca stanu faktycznego wynikającego z treści wniosku:
Zgodnie z art. 90 ust. 1- 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Gdy nie jest to możliwe, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie. Przy czym określa się tę proporcję procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. W myśl art. 91 ust. 1 ww. ustawy po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-7, dla zakończonego roku podatkowego. Zgodnie z art. 163 ust. 2 ww. ustawy korekta ta za rok 2004 dotyczy okresu od 1 maja do końca roku podatkowego i do obliczenia proporcji za ten rok przyjmuje się obroty osiągane w tym okresie.
W sytuacji, gdy podmiot otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie, które nie jest bezpośrednio związane z konkretnym towarem lub usługą, dofinansowanie na pokrycie m.in. ogólnych kosztów działalności - ma ono charakter podmiotowy.Zgodnie z art. 90 ust. 7 tej ustawy do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji ( dotacji) innych niż te, które są związane z dostawą lub świadczeniem usług.Otrzymana dotacja jest niezwiązana z dostawą towarów i świadczeniem usług - inna niż określona w art. 29 ust ustawy o podatku od towarów i usług .
Strona wskazuje, że otrzymane z budżetu środki nie stanowią dotacji lecz wskazanie ,że środki są przekazane na konkretny cel (np. : budowa budynku Stacji, na pokrycie kosztów utrzymania).Zdaniem tutejszego organu - każde przekazanie środków stanowi dofinansowanie, a zatem inaczej mówiąc dotację do prowadzonej działalności. Jednostka posiada zatem środki finansowe wypracowane i korzysta również z dodatkowych środków finansowych.W oparciu o powyższe przepisy Stacja dla wyliczenia prawidłowo współczynnika, powinna uwzględnić w mianowniku dotacje inne niż wymienione w art. 29 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. wszelkie dofinansowania ze środków budżetowych.
Powyższa interpretacja :
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcą, traci s woj ą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej,
- w dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczy się postępowanie w sprawie będącej przedmiotem tego postanowienia.