Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik xxx Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1, oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony wniesionego w dniu 06.06.2005 r, w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług
stwierdza,
że przedstawione we wniosku stanowisko 2 nie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Spółka zwraca się z zapytaniem czy przekazanie towarów bez wynagrodzenia - niespełniających definicji prezentów o małej wartości, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych bądź próbek, na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą podlega opodatkowaniu podatkiem VAT od 01.06.2005 r. tj. po zmianach (art. 7), wprowadzonych ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756).
Spółka prowadzi konkursy i promocje dla konsumentów lub partnerów handlowych (dalej programy). Dla uczestników tych programów wydawane są nagrody. Powyższe programy mają bezpośredni związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą ponieważ - aby wziąć w nich udział - konsumenci bądź partnerzy handlowi muszą zakupić określoną ilość produktów Spółki, a tym samym bezpośrednio przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży.
W ocenie Spółki wszelkie przekazanie towarów na cele bezpośrednio związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu VAT, na podstawie następujących przepisów:
1) Gdy dostawa ma charakter nieodpłatny, stanowi darowiznę, zakres opodatkowania podatkiem VAT należy w tym przypadku ocenić poprzez analizę art. 7, ust. 2 ustawy o PTU. W myśl tego przepisu dostawą podlegającą opodatkowaniu jest mi. in. darowizna towarów w przypadku łącznego spełnienia ustawowych warunków, tzn, gdy nie jest ona związana z celami prowadzonego przedsiębiorstwa a podatnikowi przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o naliczony z tytułu nabycia towarów. Przedmiotowa darowizna jest
związana z celami działalności Podatnika. A zatem wobec nie spełnienia tego warunku nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Powyższe nie odnosi się do do prezentów małej wartości oraz próbek towarów. Przepisy ustawy wprowadzają dla potrzeb tego wyłączenia szczegółowe definicje pojęcia prezentów o małej wartości oraz próbek towarów.
2) zmianą ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. wyłączono natomiast z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazywane przez podatnika drukowane materiały reklamowe i informacyjne.
3) Ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. doprecyzowano również definicję próbki, która w określonej sytuacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z nowelą ustawy przez próbkę, o której mowa w art. 7 ust. 3 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość
przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza się co następuje:
Z treści zapytania wynika, że zdaniem Wnioskodawcy wszelkie nieodpłatne przekazana towarów wiążące się z celami prowadzonego przedsiębiorstwa nie podlegają opodatkowaniu, bez względu na fakt skorzystania z prawa odliczenia podatku przy ich nabyciu.
Pogląd taki jest w ocenie Naczelnika Urzędu błędny. W opisanym przypadku przekazywanie nagród nie sposób ocenić inaczej aniżeli przekazywanie prezentów dla celów reklamy przedsiębiorstwa. Z treści art. 7, ust. 3 i 4 ustawy wynika, że jedynie przekazanie drukowanych materiałów reklamowych, informacyjnych, prezentów o małej wartości (o których mowa w ust. 4) oraz próbek (również mających związek z celami prowadzonego przedsiębiorstwa) nie jest traktowane jako dostawa towaru. W świetle więc powyższego
przekazanie na ten cel każdego innego prezentu nie spełniającego definicji prezentu o małej wartości oraz nie będącego próbką czy drukowanym materiałem reklamowym taką dostawę już stanowi i podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, ale wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o naliczony od tych czynności w całości lub w części.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia orzeka się jak w sentencji nin. postanowienia.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w xxx, za pośrednictwem Naczelnika xxx Urzędu Skarbowego - w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.