Temat interpretacji
Wnioskodawca jako zarejestrowany odbiorca będzie dokonywał na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 59 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Zatem, Wnioskodawca, z tytułu tej transakcji będzie płatnikiem podatku VAT, zgodnie z art. 17a ustawy o VAT. Natomiast Wnioskodawca z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, nie będzie podatnikiem o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT. Podatnikiem, w myśl tego przepisu, pozostanie kontrahent, na rzecz którego Wnioskodawca (jako zarejestrowany odbiorca z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym) dokona wprowadzenia paliw silnikowych do miejsca ich odbioru określonego we właściwym zezwoleniu na terytorium kraju.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- uznania Wnioskodawcy za płatnika oraz za podatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w scenariuszu pierwszym jest prawidłowe,
- uznania Wnioskodawcy za płatnika oraz za podatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w scenariuszu drugim jest prawidłowe,
- uznania Wnioskodawcy za płatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w scenariuszu trzecim jest nieprawidłowe,
- uznania Wnioskodawcy za podatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w scenariuszu trzecim jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za płatnika/płatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w odniesieniu do transakcji opisanych w scenariuszach numer 1, 2 i 3.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka jest podmiotem działającym w sektorze paliwowym, posiadającym koncesję na obrót paliwami ciekłymi (OPC), które spełniają również definicję paliw silnikowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.
Są to przede wszystkim:
- oleje napędowe (klasyfikowane do kodu CN 27101941 wg Nomenklatury Scalonej stosowanej na gruncie ustawy o podatku akcyzowym oraz odpowiednio do kodu CN 2710 1943 wg systematyki rozp. ME w/s wykazu paliw ciekłych);
- benzyny silnikowe (klasyfikowane do kodu CN 2710 1145 oraz CN 27101149 wg Nomenklatury Scalonej stosowanej na gruncie ustawy o podatku akcyzowym oraz odpowiednio do kodu CN 2710 1245 oraz CN 2710 1249 wg systematyki rozp. ME w/s wykazu paliw ciekłych).
Spółka rozpoczyna obecnie działalność w oparciu o status zarejestrowanego odbiorcy w rozumieniu art. 57-59 ustawy o podatku akcyzowym po uzyskaniu stosownego zezwolenia wydanego przez właściwego Naczelnika Urzędu Celnego.
W ramach prowadzonej działalności Spółka zamierza dokonywać nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w tym zarówno na własną rzecz, jak również na rzecz innych podmiotów. Transakcje te mogą przebiegać według różnych scenariuszy, w których w różny sposób będą rozkładały się obowiązki wynikające z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku akcyzowym.
Na potrzeby niniejszego wniosku Spółka przyjmuje, iż zasadniczo transakcje z jej udziałem mogą przebiegać według trzech scenariuszy.
Scenariusz nr 1. WNT jako przemieszczenie paliw silnikowych przez Spółkę na własną rzecz.
Wszystkie opisane w niniejszym wniosku transakcje będą realizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu przepisów akcyzowych, a zatem paliwa będą przemieszczane w tej procedurze pod systemem EMCS do wymienionego w zezwoleniu Spółki miejsca odbioru. Podmiotem wysyłającym w rozumieniu przepisów akcyzowych będzie co do zasady podmiot prowadzący skład podatkowy w innym Państwie UE (teoretycznie może to być również podmiot posiadający status odpowiadający statusowi zarejestrowanego wysyłającego, uprawniony do wysyłania importowanych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy).
W każdym zatem z rozważanych scenariuszy:
- Spółka jako zarejestrowany odbiorca będzie podmiotem odbierającym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku akcyzowym; będzie się to wiązało z tym, iż to Wnioskodawca jako podmiot odbierający będzie wystawiał tzw. raport odbioru potwierdzający fakt przemieszczenia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do miejsca odbioru wskazanego w zezwoleniu właściwego Naczelnika Urzędu Celnego; będzie odpowiedzialna za rozliczenie należnego podatku akcyzowego oraz opłaty paliwowej;
- podczas gdy
- podmiotem wysyłającym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku akcyzowym będzie odpowiednio zagraniczny skład podatkowy lub zarejestrowany wysyłający.
Zatem w Scenariuszu nr 1, po uzyskaniu wpisów do niezbędnych rejestrów (w tym m.in. Rejestru Podmiotów Przywożących prowadzonego przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz Rejestru Systemu Zapasów Interwencyjnych prowadzonego przez Prezesa Agencji Rezerw Materiałowych) Spółka rozważa dokonywanie nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw silnikowych w celu zużycia ich na potrzeby własne (np. jako paliwo w wykorzystywanych środkach transportu). Spółka podkreśla, iż przedmiotem jej zapytania w niniejszym wniosku nie są obowiązki wynikające z innych przepisów niż przepisy prawa podatkowego (zagadnienia z zakresu Prawa energetycznego, ustawy o zapasach ropy naftowej i paliw, jak również ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych nie są przedmiotem niniejszego wniosku).
Wówczas Spółka będzie zarówno podmiotem dokonującym:
- nabycia wewnątrzwspólnotowego tychże paliw w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym (w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym) - będzie to nabycie paliw na własną rzecz (w odróżnieniu od takiego nabycia dokonywanego na rzecz innych podmiotów) w rozumieniu art. 59 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym; jak i
- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (tutaj: paliw silnikowych) w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy o VAT.
Scenariusz nr 2. WNT jako przemieszczenie paliw silnikowych przez Spółkę na rzecz innego podmiotu.
Alternatywnie, Spółka jako zarejestrowany odbiorca może również prowadzić działalność w zakresie dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych (w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym) na rzecz innych podmiotów. Dopuszczalność takiej działalności wynika wprost z art. 59 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Wówczas to przemieszczane w systemie EMCS (oraz w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) paliwa silnikowe nie stanowią w żadnym momencie własności Wnioskodawcy - są one własnością innych podmiotów, na rzecz których przy danej transakcji działa Spółka jako zarejestrowany odbiorca.
Wówczas Spółka będzie podmiotem dokonującym
- nabycia wewnątrzwspólnotowego tychże paliw w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym (w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym) - będzie to nabycie paliw na rzecz innego podmiotu (w odróżnieniu od takiego nabycia dokonywanego na własną rzecz opisanego w Scenariuszu 1) w rozumieniu art. 59 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Jednakże Spółka nie będzie podmiotem dokonującym:
- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (tutaj: paliw silnikowych) w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy o VAT. Jako podmiot, który w żadnym momencie nie staje się ich właścicielem (ani nie włada towarem jak właściciel). Wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy o VAT dokona ich właściciel. Właścicielem paliw będzie nabywca prawa do rozporządzania paliwami w oparciu np. o postanowienia umowy zawartej ze sprzedawcą (zbywcą) lub/oraz - wskazany na stosownej fakturze, która dokumentować będzie przeniesienie prawa do rozporządzania paliwami.
Podmiotem takim z pewnością nie będzie Spółka (co więcej - Spółce najczęściej nie będą znane nawet warunki handlowe, w oparciu o które podmiot na rzecz którego dokonuje ona nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym - stał się właścicielem paliwa. Informacje te stanowić będą najczęściej tajemnicę handlowa między sprzedawcą, a nabywcą towarów).
Scenariusz nr 3. Przemieszczenie paliw silnikowych przez Spółkę na własna rzecz - po nabyciu krajowym.
Może również dojść do takiego przebiegu transakcji, w której Spółka nabędzie (ale nie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy o VAT) paliwa przemieszczane do jej miejsca odbioru w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Jednak nabycie paliw przez Spółkę będzie stanowiło nabycie krajowe w rozumieniu ustawy o VAT (będzie przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT przez sprzedawcę paliwa do Spółki).
Przykładowo sytuacja taka może mieć miejsce, gdy podmiot który zamierzał sprowadzić paliwa silnikowe z innego kraju do prowadzonego przez Spółkę miejsca odbioru, zmuszony został do zmiany planów (np. jego nabywca w kraju wycofał się z planowanego zakupu). Wówczas podmiot taki, na rzecz którego realizowane było przemieszczenie może dokonać sprzedaży paliwa (już znajdującego się na terenie kraju) do innego podmiotu (którym może być również Spółka). Wówczas Spółka może nabyć takie paliwa zarówno na potrzeby własne jak również w celu dalszej ich odsprzedaży (jako posiadająca koncesję OPC).
Istotna w niniejszej sprawie jest okoliczność, iż podmiotem odpowiedzialnym za zorganizowanie transportu paliwa będzie kontrahent Spółki (na rzecz którego świadczy ona usługę - udostępnienia swojej infrastruktury w postaci miejsca odbioru wyrobów akcyzowych w rozumieniu art. 59 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym).
Tym samym w świetle regulacji ustawy o VAT (art. 22 ust. 2 oraz ust. 3) transport towarzyszący transakcji powinien być przyporządkowany dostawie na rzecz kontrahenta Spółki. To kontrahent Spółki dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (tutaj paliw) w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 22 ust. 3 tej ustawy. W konsekwencji późniejsza (następcza) sprzedaż tego paliwa (już dokonana na terytorium Polski) przez kontrahenta do Spółki będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wg krajowej stawki 23%.
Oczywiście podobnie transakcja powinna zostać rozliczona w sytuacji, gdy odsprzedaż paliwa do Spółki byłaby wynikiem przyjętych warunków transakcji - przykładowo, jeśli kontrahent Spółki nabył by paliwa wg formuły Incoterms 2010 FCA, a Spółce sprzedał wg formuły Incoterms 2010 DDU lub DDP. Wówczas podmiotem odpowiedzialnym za zorganizowanie transportu paliwa byłby kontrahent Spółki, który w rozumieniu VAT dokonałby nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych paliw, a następnie sprzedał je do Spółki już na terytorium kraju, zgodnie ze stawką VAT 23%.
W scenariuszu tym Spółka oczywiście również dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu akcyzy (jako podmiot odbierający o statusie zarejestrowanego odbiorcy), jednak nie jest to już nabycie na rzecz innego podmiotu, ale nabycie przez Spółkę na jej rzecz. Na moment bowiem dokonywania WNT w rozumieniu akcyzy (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym), właścicielem paliwa będzie już Spółka.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Jakie obowiązki w świetle art. 103 ust 5a oraz art. 17a ustawy o VAT, będą ciążyły na Spółce w Scenariuszu zdarzenia przyszłego opisanym jako Scenariusz 1?
W szczególności:
1.1 Czy w świetle art. 17a ustawy o VAT, Spółka będzie płatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT)?
1.2 Czy w świetle art. 103 ust 5a pkt 1 ustawy o VAT Spółka będzie podatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT)?
W szczególności:
2.1 Czy w świetle art. 17a ustawy o VAT, Spółka będzie płatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT)?
2.2 Czy w świetle art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT Spółka będzie podatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT)?
W szczególności:
3.1 Czy w świetle art. 17a ustawy o VAT, Spółka będzie płatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT)?
3.2 Czy w świetle art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT Spółka będzie podatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT)?
Zdaniem Wnioskodawcy,
- W świetle art. 103 ust. 5a oraz art. 17a
ustawy o VAT, w Scenariuszu zdarzenia przyszłego opisanym jako
Scenariusz 1, Spółka będzie zobowiązana do samodzielnego rozliczenia
podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych.
W szczególności:
1.1. W świetle art. 17a ustawy o VAT, Spółka nie będzie płatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT),
ale
1.2. W świetle art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT Spółka będzie podatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT). - W świetle art. 103 ust 5a oraz art. 17a ustawy
o VAT, w Scenariuszu zdarzenia przyszłego opisanym jako Scenariusz 2,
Spółka będzie zobowiązana do obliczenia i pobrania podatku od podmiotu
na rzecz którego dokona ona nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw
silnikowych oraz do wpłacenia tego podatku we właściwym terminie
organowi podatkowemu.
W szczególności:
2.1. W świetle art. 17a ustawy o VAT, Spółka będzie płatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT).
ale
2.2. W świetle art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT Spółka nie będzie podatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT). - W świetle art.
103 ust. 5a oraz art. 17a ustawy o VAT, w Scenariuszu zdarzenia
przyszłego opisanym jako Scenariusz 3, na Spółce nie będą ciążyły żadne
obowiązki.
W szczególności:
3.1. W świetle art. 17a ustawy o VAT Spółka nie będzie płatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT),
ale jednocześnie
3.2. W świetle art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT Spółka nie będzie podatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT).
Uwagi wstępne - WNT w rozumieniu akcyzy i WNT w rozumieniu VAT.
W ocenie Wnioskodawcy, dla udzielenia precyzyjnej odpowiedzi na sformułowane w niniejszym wniosku pytania kluczowe znaczenie ma rozróżnienie dwóch kategorii pojęciowych, tj.: nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu przepisów akcyzowych (dalej określanego też skrótowo jako WNT akcyzowe) oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (dalej określanego też skrótowo jako WNT w rozumieniu VAT).
Otóż w świetle obowiązujących regulacji:
- WNT akcyzowe - na gruncie podatku akcyzowego: przepisy nie odnoszą się w zasadzie w ogóle do kwestii prawnej własności wyrobów, definiując nabycie wewnątrzwspólnotowe jako przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Wynika to wprost z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.
- z kolei
- WNT w rozumieniu VAT - na gruncie ustawy o VAT: przez wewnątrzwspólnotowe nabycie rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Stanowi o tym wprost art. 9 ust. 1 ustawy o VAT.
Powyższe rozróżnienie, które w świetle obowiązujących regulacji i systematyki dwóch różnych aktów prawnych nie powinno budzić wątpliwości, powinno równocześnie stanowić punkt wyjścia dla dalszej analizy przedstawionych scenariuszy zdarzenia przyszłego.
Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 1 - scenariusz nr 1.
Zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy o VAT (wg stanu prawnego od 1 sierpnia 2016 r.):
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu celnego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek izby celnej właściwej w zakresie wpłat podatku akcyzowego:
- w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych - jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;
- w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego;
- z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju - jeżeli towary są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.
Z kolei w świetle art. 17a ustawy o VAT:
Płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.
W ocenie Wnioskodawcy, w okolicznościach opisanych w Scenariuszu nr 1 nie powinno budzić wątpliwości, że Spółka będzie podatnikiem tzw. przyspieszonego VAT jako jego podatnik w oparciu o treść art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT.
W przepisie tym mowa jest o wewnątrzwspólnotowym nabyciu określonych towarów [towarami tymi są paliwa silnikowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami Prawa energetycznego - niniejszy wniosek nie dotyczy rozumienia paliwa silnikowych - same towary jako paliwa silnikowe nie są przedmiotem pytań].
Niewątpliwie wewnątrzwspólnotowe nabycie w rozumieniu art. 103 ust. 5a to wewnątrzwspólnotowego nabycie w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy o VAT (a zatem WNT w rozumieniu VAT). Wskazuje na to systematyka samej ustawy o VAT i podstawowe reguły wykładni aktów prawnych (skoro ustawo o VAT zawiera definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia, to o ile nic innego nie wynika ze szczególnych regulacji należy tę definicję stosować na gruncie całej ustawy, a zatem również na gruncie art. 103 ust. 5a).
Ponieważ w Scenariuszu nr 1 Spółka zamierza dokonać samodzielnie wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, będzie ona spełniała definicje podatnika w rozumieniu art. 103 ust. 5a.
W tym Scenariuszu zatem nie ma nawet konieczności analizowania jej statusu jako płatnika w rozumieniu art. 17a ustawy o VAT (z oczywistych powodów jako podatnik nie będzie płatnikiem tego samego podatku).
Tym samym Spółka stoi na stanowisku, iż:
W świetle art. 103 ust. 5a oraz art. 17a ustawy o VAT, w Scenariuszu zdarzenia przyszłego opisanym jako Scenariusz 1, Spółka będzie zobowiązana do samodzielnego rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych. W szczególności:
- W świetle art. 17a ustawy o VAT, Spółka nie będzie płatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT),
- ale
- W świetle art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT Spółka będzie podatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT).
Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 2 - scenariusz nr 2.
W Scenariuszu nr 2 Spółka jako zarejestrowany odbiorca dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego (w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym) na rzecz innego podmiotu.
Zgodnie z art. 59 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:
Zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, może dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innych podmiotów.
Mając na uwadze definicję samego nabycia wewnątrzwspólnotowego z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, oraz rolę zarejestrowanego odbiorcy jako podmiotu odbierającego (art. 2 ust. 1 pkt 31 tej ustawy) dokonanie nabycia wewnątrzwspólnotowego na rzecz innego podmiotu to sytuacja, w której zarejestrowany odbiorca wprowadza do miejsca odbioru wskazanego w posiadanym zezwoleniu towary (wyroby akcyzowe) należące do innego podmiotu.
Taka właśnie sytuacja wystąpi w Scenariuszu nr 2 - bowiem wówczas zgodnie z jego opisem, przemieszczane w systemie EMCS (oraz w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) paliwa silnikowe nie będą stanowiły w żadnym momencie własności Wnioskodawcy - będą one własnością innych podmiotów.
Wówczas to Spółka nie będzie podmiotem dokonującym wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (tutaj: paliw silnikowych) w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy o VAT. Jako podmiot, który w żadnym momencie nie staje się właścicielem (ani nie włada towarem jak właściciel) - nie sposób przypisać Spółce statusu podatnika VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia (skoro władanie towarem jak właściciel jest nieodzowną cechą takiego wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu ustawy o VAT).
Wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy o VAT dokona ich właściciel. Właścicielem paliw będzie nabywca prawa do rozporządzania paliwami w oparciu np. o postanowienia umowy zawartej ze sprzedawcą (zbywcą) lub/oraz - wskazany na stosownej fakturze, która dokumentować będzie przeniesienie prawa do rozporządzania paliwami. Spółce najczęściej nie będą znane nawet warunki handlowe, w oparciu o które taki podmiot stał się właścicielem paliw silnikowych, wprowadzanych do obsługiwanego przez Spółkę miejsca odbioru. Informacje te stanowić będą najczęściej tajemnicę handlowa między sprzedawcą, a nabywcą towarów).
Takiej sytuacji dotyczy również art. 17a ustawy o VAT odwołujący się do art. 59 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym.
Zgodnie z art. 59 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym:
Zarejestrowany odbiorca może dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, na rzecz innego podmiotu, pod warunkiem że podmiot, na rzecz którego nabywane są te paliwa, łącznie spełnia następujące warunki:
- posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą;
- jest właścicielem nabywanych paliw;
- posiada:
- siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju i nabywa paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo
- oddział z siedzibą na terytorium kraju utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju przez ten oddział;
- przekaże zarejestrowanemu odbiorcy numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL użyty na potrzeby podatku od towarów i usług przy przemieszczaniu na terytorium kraju paliw.
Zatem na mocy art. 59 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym, w razie dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw silnikowych (WNT akcyzowego) na rzecz innego podmiotu - Spółka będzie zobowiązana do weryfikacji szeregu okoliczności wymienionych w tym przepisie (co nie jest przedmiotem niniejszego wniosku) podczas gdy art. 17a ustawy o VAT nadaje w takim Scenariuszu Spółce status płatnika tzw. przyspieszonego VAT.
Zatem wówczas Spółka będzie zobowiązana do obliczenia i pobrania podatku od podmiotu na rzecz którego dokona ona nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych oraz do wpłacenia tego podatku we właściwym terminie organowi podatkowemu. Innymi słowy - w tym Scenariuszu Spółka będzie płatnikiem tzw. przyspieszonego VAT-u.
W szczególności:
- W świetle art. 17a ustawy o VAT, Spółka będzie płatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT).
- ale
- W świetle art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT Spółka nie będzie podatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT).
Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 3 - scenariusz nr 3.
Scenariusz nr 3 w porównaniu do Scenariusza nr 2 różni się tym, co prawda to Spółka dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym (WNT akcyzowego) i inny podmiot dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw w rozumieniu ustawy o VAT, jednak realizowane przez Spółką WNT akcyzowe nie będzie nabyciem na rzecz podatnika podatku VAT z tytułu WNT. Spółka będąc właścicielem paliw silnikowych na moment ich wprowadzenia do miejsca odbioru - dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego na własną rzecz (a nie na rzecz podatnika VAT).
Na gruncie ustawy o VAT bowiem, w zakresie oceny momentu oraz podatnika wewnątrzwspólnotowego nabycia, istotne są przede wszystkim transakcje handlowe (zakup oraz sprzedaż - określane jako nabycia i dostawy w rozumieniu ustawy o VAT). Odmiennie jest natomiast w przypadku akcyzy, gdzie kwestie własności samego towaru są nieistotne dla oceny stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Ujmując rzecz kolokwialnie - inaczej niż VAT, akcyza w systemie EMCS nie widzi prawa własności.
Fakt, że nabywca paliw (kontrahent Spółki) będzie odpowiedzialny za ich transport oraz dokona sprzedaży paliw silnikowych, gdy te będą już znajdować się na terenie Polski (ale przed ich przemieszczeniem do miejsca odbioru) oznacza, że to ten podmiot będzie podatnikiem VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw w rozumieniu zarówno art. 9 ust. 1 jak i art. 103 ust. 5a ustawy o VAT.
W świetle art. 22 ust. 2 ustawy o VAT:
W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru są przyporządkowane tylko jednej dostawie: jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie.
Zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy o VAT:
W przypadku, o którym mowa w ust 2, dostawą towarów, która:
- poprzedza wysyłką lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
- następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Ponieważ jak wskazano w opisie Scenariusza nr 3, organizacja transportu paliw do miejsca odbioru Spółki będzie leżała w gestii kontrahenta Spółki (od którego nabędzie ona paliwa już opodatkowane zgodnie z krajową stawka VAT 23%) - do dostawy na rzecz tego kontrahenta należy przyporządkować transport, a tym samym to on dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu ustawy o VAT.
To zatem ten podmiot (a nie Spółka) będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 103 ust. 5a.
Jednocześnie w sprawie nie znajdzie zastosowania art. 17a ustawy o VAT, który Spółkę czyniłby płatnikiem tego podatku.
Należy bowiem podkreślić, że art. 17a ustawy o VAT stanowi, iż płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy dokonujący na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.
Gdyby zatem Spółka dokonała nabycia wewnątrzwspólnotowego (w rozumieniu art. 59 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym) na rzecz innego podmiotu - wówczas oczywiście byłaby płatnikiem tzw. przyspieszonego VAT. Niemniej taka okoliczność nie wystąpi w niniejszej sytuacji - Spółka dokona bowiem nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, ale na rzecz własną, a nie na rzecz innego podmiotu.
Momentem bowiem, na który należy oceniać wystąpienie nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu akcyzy jest moment wprowadzenia wyrobów akcyzowych do miejsca odbioru (w przypadku zarejestrowanego odbiorcy) oraz analogicznie moment wprowadzenia wyrobów do składu podatkowego (gdyby analizowane przemieszczenie realizowane było do składu podatkowego).
Wynika to nie tylko z samej konstrukcji poszczególnych punktów art. 103 ust. 5a, ale również z momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.
Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.
Jeśli zatem na ten moment (wprowadzenie do miejsca odbioru) wyroby akcyzowe (tutaj paliwa silnikowe) będą własnością zarejestrowanego odbiorcy - nie można mówić o dokonaniu nabycia wewnątrzwspólnotowego przez takiego zarejestrowanego na rzecz innego podmiotu w rozumieniu art. 59 ust. 3 oraz ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym. Oczywiście będzie to nabycie wewnątrzwspólnotowe, ale nie na rzecz innego podmiotu (tylko na własną rzecz).
Odmienne konkluzje byłyby sprzeczne z jednoznaczną treścią cytowanych regulacji.
Zatem w takim scenariuszu należy uznać, że:
- W świetle art. 103 ust. 5a oraz art. 17a ustawy o VAT w Scenariuszu zdarzenia przyszłego opisanym jako Scenariusz 3, na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki.
- W szczególności w świetle art. 17a ustawy o VAT, Spółka nie będzie płatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT), ale jednocześnie w świetle art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT Spółka nie będzie podatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:
- uznania Wnioskodawcy za płatnika oraz za podatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w scenariuszu pierwszym jest prawidłowe,
- uznania Wnioskodawcy za płatnika oraz za podatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w scenariuszu drugim jest prawidłowe,
- uznania Wnioskodawcy za płatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w scenariuszu trzecim jest nieprawidłowe,
- uznania Wnioskodawcy za podatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w scenariuszu trzecim jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z dniem 1 sierpnia 2016 r. nastąpiły zmiany w rozliczaniu podatku od towarów i usług z tytułu dokonania transakcji wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw silnikowych, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059, z późn. zm.). Zmiany te wprowadzone zostały ustawą z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1052).
I tak, od dnia 1 sierpnia 2016 r. obowiązuje art. 17a ustawy o VAT, zgodnie z którym płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.
Stosownie do art. 2 pkt 36 ustawy o VAT, przez zarejestrowanego odbiorcę rozumie się podmiot, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz.U. z 2017, poz. 43 z późn. zm.), zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca albo zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.
Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego (art. 2 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym).
Przy tym, przez nabycie wewnątrzwspólnotowe, zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 48 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym, podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, na rzecz innego podmiotu, pod warunkiem że podmiot, na rzecz którego nabywane są te paliwa, łącznie spełnia następujące warunki:
- posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą;
- jest właścicielem nabywanych paliw;
- posiada:
- siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo
- oddział z siedzibą na terytorium kraju utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju przez ten oddział;
- przekaże podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL użyty na potrzeby podatku od towarów i usług przy przemieszczaniu na terytorium kraju paliw.
Warunki, o których mowa w ust. 9, nie dotyczą podmiotów zużywających paliwa, o których mowa w ust. 9, zwolnione od akcyzy w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2 (art. 48 ust. 9a ustawy o podatku akcyzowym).
Stosownie do art. 59 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym, zarejestrowany odbiorca może dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, na rzecz innego podmiotu, pod warunkiem że podmiot, na rzecz którego nabywane są te paliwa, łącznie spełnia następujące warunki:
- posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą;
- jest właścicielem nabywanych paliw;
- posiada:
- siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju i nabywa paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo
- oddział z siedzibą na terytorium kraju utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju przez ten oddział;
- przekaże zarejestrowanemu odbiorcy numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL użyty na potrzeby podatku od towarów i usług przy przemieszczaniu na terytorium kraju paliw.
Warunki, o których mowa w ust. 8, nie dotyczą podmiotów zużywających paliwa, o których mowa w ust. 8, zwolnione od akcyzy w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2 (art. 59 ust. 8a ustawy o podatku akcyzowym).
W myśl art. 32 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:
- (pkt 1) używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;
- (pkt 2) używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.
Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2016 r. art. 103 ust. 5a ustawy o VAT, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego:
- w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych - jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;
- w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego;
- z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju - jeżeli towary są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.
Stosownie do ust. 5b tego przepisu, w przypadku, o którym mowa w ust. 5a pkt 3, obliczenie i wpłacenie kwoty podatku może nastąpić w terminie 5 dni od otrzymania towarów na terytorium kraju, jeżeli podatnik, najpóźniej na 3 dni robocze przed przemieszczeniem towarów na terytorium kraju, złoży do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie rozliczania podatku akcyzowego zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
Przepisy ust. 5a pkt 1 i 2 stosuje się odpowiednio, jeżeli podatek jest pobierany przez płatnika (art. 103 ust. 5c ustawy).
Zgodnie z art. 103 ust. 5d ustawy o VAT, organem właściwym w zakresie zobowiązań z tytułu kwot podatku, o których mowa w ust. 5a, jest organ podatkowy właściwy w sprawie rozliczania podatku akcyzowego.
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.
Minister Rozwoju i Finansów, na podstawie art. 99 ust. 14 ustawy, określił w drodze rozporządzenia z dnia 27 grudnia 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 2273), wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 oraz objaśnienia do tych deklaracji, stanowiące załącznik nr 4 do rozporządzenia. W objaśnieniach do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D) w części C. Rozliczenie podatku należnego w punkcie 19 wskazano, że w poz. 39 wykazuje się łączną kwotę podatku należnego od wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw silnikowych, w stosunku do których obowiązek zapłaty podatku w organach celnych powstał w okresie, za który składana jest deklaracja.
Zgodnie z art. 99 ust. 11a ustawy, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a, podatnik jest obowiązany składać naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklaracje o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 17a, deklarację składa płatnik.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 99 ust. 14c ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określił w drodze rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. (Dz.U. z 2017 r., poz. 407) wzór deklaracji o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (VAT-14).
Podatnik dokonujący WNT paliw silnikowych jest obowiązany składać deklaracje o należnych kwotach podatku VAT za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty. W przypadku gdy do obliczenia i wpłaty podatku VAT obowiązany jest płatnik, deklaracja ta składana jest przez płatnika. Kwoty podatku należne z tytułu WNT paliw silnikowych wykazywane są w deklaracji VAT-14 (deklaracja o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych). Integralną częścią deklaracji VAT-14 jest załącznik VAT-14/A Rozliczenie wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, w którym wykazywane są wszystkie ww. transakcje dokonane w danym miesiącu, łącznie z podaniem danych podatnika, na rzecz którego dokonuje się rozliczenia VAT oraz daty i wartości transakcji. Deklarację VAT-14 wraz z załącznikiem VAT-14/A składa się naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego.
Złożenie deklaracji VAT-14 nie zwalnia podatnika od zadeklarowania dokonanego WNT paliw silnikowych w deklaracji dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT (tj. VAT-7, VAT-7K i VAT-7D). Ma to miejsce zarówno w sytuacji, gdy kwoty należne podatku VAT z tytułu WNT paliw silnikowych zostały wykazane w deklaracji VAT-14 przez podatnika, jak również wówczas, gdy zostały one zadeklarowane przez płatnika, tj. zarejestrowanego odbiorcę czy podmiot prowadzący skład podatkowy.
Podatek wykazany w deklaracji VAT-14 ujmuje się w poz. 39 deklaracji VAT-7 w celu odpowiedniego pomniejszenia kwoty podatku należnego do zapłaty lub powiększenia kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu lub do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
Oznacza to że podatek należny od tych unijnych transakcji, których przedmiotem są paliwa silnikowe, będzie rozliczany dwuetapowo:
- wpłata VAT zaraz po sprowadzeniu towaru do Polski, wykazana w deklaracji VAT-14,
- rozliczenie jej w deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
Wnioskodawca we wniosku wskazał, że jest podmiotem działającym w sektorze paliwowym, posiadającym koncesję na obrót paliwami ciekłymi, które spełniają również definicję paliw silnikowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Są to przede wszystkim:
- oleje napędowe (klasyfikowane do kodu CN 27101941 wg Nomenklatury Scalonej stosowanej na gruncie ustawy o podatku akcyzowym oraz odpowiednio do kodu CN 2710 1943 wg systematyki rozp. ME w/s wykazu paliw ciekłych);
- benzyny silnikowe (klasyfikowane do kodu CN 2710 1145 oraz CN 27101149 wg Nomenklatury Scalonej stosowanej na gruncie ustawy o podatku akcyzowym oraz odpowiednio do kodu CN 2710 1245 oraz CN 2710 1249 wg systematyki rozp. ME w/s wykazu paliw ciekłych).
Spółka rozpoczyna działalność w oparciu o status zarejestrowanego odbiorcy w rozumieniu art. 57-59 ustawy o podatku akcyzowym. Spółka zamierza dokonywać nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w tym na własną rzecz, jak również na rzecz innych podmiotów. Transakcje będą realizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu przepisów akcyzowych. Spółka wskazała 3 scenariusze transakcji
Wnioskodawca wyraził wątpliwości w odniesieniu do każdego przedstawionego scenariusza transakcji (nr 1, 2 i 3), jakie obowiązki w świetle art. 103 ust. 5a oraz art. 17a ustawy o VAT, będą ciążyły na Spółce, w szczególności:
- czy w świetle art. 17a ustawy o VAT, Spółka będzie płatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT) oraz
- czy w świetle art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT Spółka będzie podatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (tzw. przyspieszonego VAT).
Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Jednocześnie stosownie do art. 17a ustawy, płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.
Przy czym, jak wynika z art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy Prawo energetyczne, przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.
W zdarzeniu opisanym w scenariuszu pierwszym, Wnioskodawca posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi. Spółka zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, wymienionych w załączniku nr 2 ustawy o podatku akcyzowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Towary te będą nabywane przez Wnioskodawcę na własną rzecz, w celu zużycia ich na potrzeby własne np. jako paliwo w wykorzystywanych środkach transportu.
Wnioskodawca, jak wynika z opisu zdarzenia, rozpoczyna obecnie działalność w oparciu o status zarejestrowanego odbiorcy w rozumieniu art. 57-59 ustawy o podatku akcyzowym.
W okolicznościach przedstawionych w pierwszym scenariuszu Wnioskodawca stosownie do art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT, będzie podatnikiem podatku z tytułu WNT paliw silnikowych. Wnioskodawca bowiem, jak wynika z wniosku, będzie dokonywał wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy Prawo energetyczne. Jednocześnie paliwa te będą nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, przez Spółkę - zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.
Spółka będzie zobowiązana do wpłacenia kwot podatku VAT w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia towaru do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz będzie odpowiedzialna za złożenie deklaracji VAT-14 do 5 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miało miejsce WNT. Spółka jako podatnik rozlicza transakcję WNT w deklaracji VAT-7.
Jednocześnie, w związku z dokonywanymi wewnątrzwspólnotowymi nabyciami paliw silnikowych na własną rzecz, w celu zużycia ich na potrzeby własne zgodnie ze scenariuszem 1 nie można uznać, że Spółka działa jako płatnik w świetle art. 17a ustawy.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w okolicznościach przedstawionych w scenariuszu pierwszym należało uznać za prawidłowe.
W zdarzeniu opisanym przez Wnioskodawcę w scenariuszu drugim, Spółka będzie dokonywała nabyć wewnątrzwspólnotowych (w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym) na rzecz innych podmiotów, w systemie EMCS oraz w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca wskazał, że przemieszczane paliwa silnikowe nie stanowią w żadnym momencie własności Wnioskodawcy, a są one własnością innych podmiotów, na rzecz których w danej transakcji działa jako zarejestrowany odbiorca. Spółka będzie podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego tychże paliw w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, jednakże nie będzie podmiotem dokonującym wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca w żadnym momencie nie staje się ich właścicielem (ani nie włada towarem jak właściciel). Wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy o VAT dokona właściciel paliw silnikowych.
Wyjaśnić należy, że System Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS (Excise Movement and Control System) to stworzony, w ramach projektu prowadzonego przez Komisję Europejską, komputerowy system wykorzystywany do przemieszczania wyrobów akcyzowych (wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (bez zapłaconego podatku akcyzowego), w obrocie wewnątrzwspólnotowym pomiędzy Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej oraz przemieszczania ww. wyrobów na terytorium Wspólnoty Europejskiej w ramach eksportu i importu. System ten zastąpił papierową wersję administracyjnego dokumentu towarzyszącego, dołączanego do każdej przesyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Stosowanie systemu do obsługi ww. przemieszczeń jest obowiązkowe.
W przedstawionym przez Wnioskodawcę scenariuszu drugim, zgodnie z art. 17a ustawy o VAT, Spółka będzie płatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych. Wnioskodawca jako zarejestrowany odbiorca będzie dokonywał w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na rzecz innego podmiotu (o którym mowa w art. 59 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym), wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.
Podatnikiem z tytułu tej transakcji, stosownie do art. 103a ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT, będzie podmiot, na rzecz którego Spółka dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym. W momencie wprowadzenia (przez zarejestrowanego odbiorcę) do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru paliw silnikowych, towar ten jest własnością tego podmiotu, a nie Wnioskodawcy.
Zatem, w scenariuszu zdarzenia przyszłego opisanym jako Scenariusz 2:
- w świetle art. 17a ustawy o VAT, Spółka będzie płatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych
- w świetle art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT Spółka nie będzie podatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w okolicznościach przedstawionych w scenariuszu drugim należało uznać za prawidłowe.
W scenariuszy trzecim Wnioskodawca wskazał, że Spółka nabędzie (nie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy o VAT), paliwa przemieszczane do jej miejsca odbioru w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Nabycie paliw przez Spółkę będzie stanowiło nabycie krajowe w rozumieniu ustawy o VAT. W tym zdarzeniu, podmiot zamierzał sprowadzić paliwa silnikowe z innego kraju do prowadzonego przez Spółkę miejsca odbioru. Podmiot taki, na rzecz którego realizowane było przemieszczenie, może dokonać sprzedaży paliwa (już znajdującego się na terenie kraju) do innego podmiotu (którym może być również Spółka). Spółka może nabyć takie paliwa zarówno na potrzeby własne jak również w celu dalszej ich odsprzedaży (jako posiadająca koncesję OPC).
W scenariuszu tym Spółka dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu akcyzy (jako podmiot odbierający o statusie zarejestrowanego odbiorcy), jednak nie jest to już nabycie na rzecz innego podmiotu, ale nabycie przez Spółkę na jej rzecz. Na moment dokonywania WNT w rozumieniu akcyzy (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym), właścicielem paliwa będzie już Spółka.
W odniesieniu do przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności zachodzących w scenariuszu numer trzy, zauważyć należy, że jednym z warunków wymienionych w art. 59 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym jest warunek, zgodnie z którym podmiot, na rzecz którego dokonywane jest nabycie wewnątrzwspólnotowe paliw silnikowych, powinien być właścicielem nabywanych paliw. Przedmiotowy warunek musi zostać spełniony w trakcie trwania nabycia wewnątrzwspólnotowego. Jednocześnie, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie paliw silnikowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
W związku z tym, podmiot na rzecz którego następuje nabycie wewnątrzwspólnotowe paliw silnikowych, powinien być właścicielem nabywanych paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, od momentu rozpoczęcia przemieszczenia z terytorium państwa członkowskiego, do momentu jego zakończenia po wprowadzeniu paliw do krajowego składu podatkowego lub miejsca odbioru. Jednocześnie, informacje dotyczące właściciela paliw muszą być bezwzględnie ujmowane w ewidencji zarejestrowanego odbiorcy, dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych na rzecz innego podmiotu (właściciela).
W konsekwencji, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, o którym mowa w art. 59 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli towary są nabywane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym - nie jest możliwa sprzedaż paliwa (przeniesienie własności towaru), przed wprowadzeniem tego paliwa do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru.
W przedstawionym zdarzeniu w scenariuszu numer trzy, Wnioskodawca będzie nabywał paliwa silnikowe od podmiotu, na rzecz którego realizowane było przemieszczenie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Wobec tego, Wnioskodawca w momencie rozpoczęcia tej procedury, jak wynika z opisu wniosku, nie będzie właścicielem tych paliw, a jedynie zarejestrowanym odbiorcą dokonującym na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 59 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.
Zatem przeniesienie prawa własności paliw silnikowych, na rzecz Wnioskodawcy może nastąpić najwcześniej po wprowadzeniu paliw silnikowych na terytorium kraju, do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru. Paliwa silnikowe pozostaną własnością podmiotu (o którym mowa w art. 59 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym), na rzecz którego Wnioskodawca, jako zarejestrowany odbiorca będzie dokonywał, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. W tym przypadku pozostaje bez znaczenia kwestia organizacji transportu paliw do miejsca odbioru Spółki, jak też późniejsze nabycie paliw silnikowych przez Wnioskodawcę oraz ich wykorzystanie na potrzeby własne, czy też w celu dalszej odsprzedaży.
Wobec tego, w przedstawionych w scenariuszu numer trzy okolicznościach, nie można się zgodzić z Wnioskodawcą, że z tytułu tej transakcji nie będzie płatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 17a ustawy o VAT.
Wnioskodawca jako zarejestrowany odbiorca będzie dokonywał na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 59 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.
Zatem, Wnioskodawca, z tytułu tej transakcji będzie płatnikiem podatku VAT, zgodnie z art. 17a ustawy o VAT.
Natomiast Wnioskodawca z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, nie będzie podatnikiem o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT. Podatnikiem, w myśl tego przepisu, pozostanie kontrahent, na rzecz którego Wnioskodawca (jako zarejestrowany odbiorca z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym) dokona wprowadzenia paliw silnikowych do miejsca ich odbioru określonego we właściwym zezwoleniu na terytorium kraju.
Zatem, w scenariuszu zdarzenia przyszłego opisanym jako Scenariusz 3:
- w świetle art. 17a ustawy o VAT, Spółka będzie płatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych
- w świetle art. 103 ust. 5a pkt 1 ustawy o VAT Spółka nie będzie podatnikiem podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionych w scenariuszu trzecim w zakresie uznania Wnioskodawcy za płatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych należało uznać za nieprawidłowe natomiast w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych należało uznać za prawidłowe.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej