Temat interpretacji
Pomiędzy płatnością, którą będzie otrzymywał Wnioskodawca w ramach rekompensaty od Gminy, a świadczeniem usług należących do jej zadań własnych nałożonych przepisami prawa, będzie zachodził związek bezpośredni, ponieważ płatność będzie następowała w zamian za to świadczenie. W związku z powyższym, świadczone przez Wnioskodawcę usługi z zakresu zarządzania Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego będą stanowiły określone w art. 8 ust. 1 ustawy odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Ponadto, zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy należy dokumentować fakturami, gdyż przedmiotowe usługi świadczone są odpłatnie, a otrzymywana rekompensata stanowi zapłatę za wykonane usługi.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2017 r. (data wpływu 13 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej rekompensaty z tytułu świadczonych usług oraz udokumentowania ich fakturą jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej rekompensaty z tytułu świadczonych usług oraz udokumentowania ich fakturą.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:
Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. (zwany dalej Spółką) jest spółką prawa handlowego utworzoną przez Gminę (zwana dalej Gminą), która posiada 100% udziałów. Spółka prowadzi pełną księgowość, opodatkowana jest podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Gmina jest 100% właścicielem spółki Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. której celem jest m.in. realizacja projektów Gminy w szczególności współfinansowanych ze źródeł zewnętrznych. Gmina zrealizowała projekt "Przygotowanie terenów pod utworzenie Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego (zwane dalej CDiPR) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Priorytetu I "Tworzenie warunków dla Rozwoju Potencjału Innowacyjnego i Przedsiębiorczości na Mazowszu" Działania 1.3 "Kompleksowe Przygotowanie Terenów Pod Działalność Gospodarczą: Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013. Założeniem projektu było utworzenie miejsca handlu produktami rolnymi od bezpośrednich producentów do bezpośrednich odbiorców.
W dniu 1 lutego 2016 r. Spółka zawarła umowę z Gminą. Celem umowy jest zapewnienie realizacji zadań własnych Gminy określonych w art. 6 ust. 1, art. 7 ust 1 pkt 15 i 17 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, polegających na utrzymaniu gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych a także wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.
Przedmiotem ww. umowy jest świadczenie przez Spółkę usług zarządzania Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego, wybudowanym w wyniku realizacji projektu "Przygotowanie terenów pod utworzenie Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z zastrzeżeniem braku możliwości zmiany sposobu wykorzystywania i przeznaczenia powstałego w wyniku realizacji projektu obiektu, zachowania wszelkich wskaźników realizacji projektu oraz wypełniania wszelkich założeń projektu. Zadaniem Spółki jest zarządzanie infrastrukturą publiczną powstałą w ramach realizacji projektu.
Spółka zobowiązała się do:
- administrowania i utrzymania obiektu przez cały okres trwania umowy zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa i zgodnie ze standardami zawodowymi ze szczególną starannością właściwą dla ich zawodowego charakteru,
- administrowania
gospodarczego (technicznego) nieruchomością dotyczącego utrzymania
obiektu oraz terenu przyległego i wyposażenia w stanie nie gorszym niż
w dniu przejęcia uwzględniając normalne zużycie techniczne wynikające z
właściwe prowadzonej eksploatacji, oraz gwarantować działania
obejmujące:
- zatrudnianie pracowników obsługi i administracji obiektu,
- nadzór nad pracownikami,
- prowadzenie na bieżąco dokumentacji technicznej dotyczącej obiektów wymaganej przepisami prawa,
- prowadzenie dokumentacji technicznej i eksploatacyjnej oraz ich aktualizowanie,
- konserwację bieżącą instalacji i urządzeń znajdujących się na terenie obiektu przez autoryzowane firmy serwisowe lub pracowników posiadających odpowiednie uprawnienia,
- coroczne sporządzanie inwentaryzacji wszystkich mebli, wyposażenia, sprzętów znajdujących się na wyposażeniu obiektu,
- niezwłoczne informowanie o wszelkich awariach, uszkodzeniach zaistniałych na terenie obiektu w szczególności z informacją czy dana awaria lub uszkodzenie może być naprawione w ramach posiadanych gwarancji lub rękojmi,
- przygotowanie i przeprowadzenie wszelkich przeglądów serwisowych, napraw, remontów wszelkich urządzeń znajdujących się na terenie obiektu przez autoryzowane firmy serwisowe lub pracowników posiadających odpowiednie uprawnienia,
- bieżący monitoring i naprawy wszystkich elementów infrastruktury towarzyszącej obiektom nie podlegającej gwarancji,
- przeprowadzenie przeglądów technicznych wymaganych przepisami Prawa budowlanego i wykonywanie zleceń z nich wynikających,
- utrzymanie w należytym porządku wszelkich pomieszczeń jak również terenu przyległego,
- ubezpieczenie obiektu i wyposażenia,
- zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości,
- zawarcie stosownych umów na dostawę mediów i ich terminowe opłacanie,
- archiwizowanie i przechowywanie dokumentów związanych z administrowanym obiektem, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- wszelkie działania są przez Spółkę ewidencjonowane na wyodrębnionych kontach w rachunkowości Spółki, z dostępem dla Gminy w każdym czasie trwania umowy.
- utrzymania udostępnionych powierzchni w należytym stanie oraz zapewnienie bieżących potrzeb eksploatacyjnych,
- udostępnianie infrastruktury powstałej w ramach realizacji projektu grupom producenckim oraz innym podmiotom, których działalność statutowa jest zbieżna z celami dofinansowanego projektu, w szczególności do pobierania od w/w podmiotów opłaty eksploatacyjnej w wysokości 90 zł od tony składowanego produktu.
Ponadto Spółka musi prowadzić działalność zbieżną z celami dofinansowanego projektu. Spółka w celu zarządzania CDiPR zajmuje powierzchnię biurową znajdującą się w budynku Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego.
Natomiast Gmina zobowiązała się do:
- pokrycia wszelkich kosztów organizacji i eksploatacji CDiPR,
- terminowego przekazywania wynikających z niniejszej umowy płatności na rzecz Spółki,
- współpracy ze Spółką w zakresie ustalenia kierunków rozwoju oraz priorytetów działalności CDiPR,
- ustalania opłat targowych.
Rozliczenia z tytułu realizacji niniejszej umowy odbywać się będą na zasadach określonych w umowie. Wszelkie działania będą ewidencjonowane przez Spółkę na wyodrębnionych kontach w rachunkowości Spółki. Spółka z tytułu niniejszej umowy uiszczać będzie ciężary związane z zarządzaniem CDiPR, w wysokości i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów lub umów. Spółka dokonywała będzie zestawienia w okresach miesięcznych poniesionych kosztów, oraz przekaże je Gminie celem weryfikacji. Gmina w terminie 3 dni może zgłosić uwagi i zastrzeżenia do przedstawionego zestawienia. W przypadku braku takich zastrzeżeń Spółka obciąży Gminę kwotą wynikającą z przedmiotowego zestawienia. Płatność należności na rzecz Spółki nastąpi w terminie 14 dni od doręczenia prawidłowo wystawionej faktury VAT, na rachunek bankowy wskazany w fakturze.
Zestawienie kosztów CDiPR obejmuje m.in.: opłatę za internet, telefon, prowadzenie ksiąg rachunkowych, obsługę prawną, telefon, wynagrodzenie pracowników, koszt badań lekarskich pracowników, artykułów biurowych, najmu chłodni, zakup wyposażenia np: wózka paletowego, taczek, linki, plandeki, wagi,
Wszystkie koszty dot. CDiPR udokumentowane są fakturami, rachunkami lub innymi dokumentami księgowymi wystawionymi na Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.
Ponadto Spółka dokonywała będzie zestawienia podmiotów korzystających z infrastruktury powstałej w ramach realizacji projektu ze wskazaniem wysokości opłat poniesionych przez w/w podmioty oraz sposobu korzystania z infrastruktury, a następnie przekaże je Gminie. Przedmiotowe zestawienie dokonywane będzie w okresach miesięcznych, z tym że pierwsze zestawienie zostało przekazane Gminie na koniec miesiąca listopada 2016 r. Gmina w terminie 3 dni może zgłosić uwagi i zastrzeżenia do przedstawionego zestawienia. W przypadku braku takich zastrzeżeń Spółka na podstawie przekazanego wyliczenia przekaże Gminie należną kwotę.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy rekompensata, którą otrzymuje Spółka od Gminy na pokrycie kosztów działalności w związku z wykonaniem zadań Gminy w zakresie usług zarządzania Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i winna być udokumentowana fakturą?
Zdaniem Wnioskodawcy, rekompensata, którą otrzymuje od Gminy na pokrycie kosztów działalności w związku z wykonywaniem zadań Gminy w zakresie usług zarządzania Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i winna być udokumentowana fakturą.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016, poz. 1579), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Natomiast analiza treści art. 8 ust. 1, wskazuje na bardzo szerokie pojęcie świadczenia usług obejmujące różnego rodzaju świadczenia niebędące dostawą towarów w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby) jak i zaniechanie (koniecznie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Usługą będzie tylko taki świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia uzyskujący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za świadczenie. Odpłatność oznacza wykonywanie czynności (świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów. Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.
Spółka prawa handlowego - Wnioskodawca, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika VAT. Dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem podatku VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne.
Biorąc pod uwagę powyższe, nawet gdyby Spółka nie osiągnęła dochodu z tytułu świadczenia omawianych czynności, to nie zmienia faktu, że wykonując czynności polegające na zarządzaniu Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego działa w charakterze podatnika podatku VAT. W konsekwencji oznacza to, że jeżeli Spółka otrzyma jakąkolwiek zapłatę za wykonywane usługi w sensie ekonomicznym (nawet bilansując tylko poniesione w związku z nim wydatki), to owe wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zdaniem Spółki rekompensata, którą Spółka otrzymuje od Gminy na pokrycie kosztów działalności w związku z wykonywaniem zadań Gminy w zakresie usług zarządzania Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego nosi znamiona wynagrodzenia z tyt. odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W ww. przypadku stopień zależności Spółki od Gminy nie przesądza o braku możliwości uznania wykonywania zadań własnych Gminy powierzonych Spółce, za nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka wykonuje czynności związane z realizacją opisanych we wniosku zadań własnych Gminy, jako odrębny podmiot posiadający status podatnika. Za realizację ww. czynności Spółka otrzymuje określone wynagrodzenie, które stanowi równowartość poniesionych przez Gminę kosztów (zarówno tych udokumentowanych fakturami jak również rachunkami i innymi dokumentami księgowymi np. listą płac). Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług otrzymane z tytułu świadczenia usług świadczenie pieniężne stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ w istocie stanowi zapłatę za świadczone przez Spółkę usługi. W związku z czym powinno być udokumentowane fakturą.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów ().
Zatem, zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy.
Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania obejmujące: wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizacje, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).
W celu wykonywania zadań na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej uregulowano w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2016 r. poz. 573).
Stosownie do art. 2 cytowanej ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności w formach: samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.
Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wyborze sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o gospodarce komunalnej).
Zatem w przypadku, gdy są to jednostki prawnie niewyodrębnione, tzn. pozostające w strukturze gminy, dla celów podatkowych traktuje się je tak samo jak gminne jednostki pomocnicze. Wykonywane przez nie czynności winna rozliczać gmina. Jeśli jednak znajdą się one poza strukturą gminy, jako tzw. jednostki prawnie wyodrębnione (np. w formie spółki prawa cywilnego lub handlowego), będą miały odrębną od gminy zdolność prawnopodatkową.
Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że zarówno Gmina, jak i utworzona przez nią spółka prawa handlowego, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działają w charakterze podatników podatku VAT.
Wskazać również należy, że dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że gdyby nawet podatnik nie osiągnął z tytułu prowadzonej działalności dochodu, to nie zmienia faktu, że wykonując czynności będące przedmiotem działalności wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT bowiem będzie świadczył w tym zakresie usługi, które podlegają VAT. Oznacza to w konsekwencji, że jeżeli podmiot uzyska jakąkolwiek zapłatę za te usługi w sensie ekonomicznym (nawet bilansując tylko poniesione w związku z nim wydatki), to owe wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwych reguł.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego utworzoną przez Gminę, która posiada 100% udziałów. Spółka prowadzi pełną księgowość, opodatkowana jest podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina jest 100% właścicielem spółki Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. której celem jest m.in. realizacja projektów Gminy w szczególności współfinansowanych ze źródeł zewnętrznych. Gmina zrealizowała projekt "Przygotowanie terenów pod utworzenie Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego (zwane dalej CDiPR) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Priorytetu I "Tworzenie warunków dla Rozwoju Potencjału Innowacyjnego i Przedsiębiorczości na Mazowszu" Działania 1.3 "Kompleksowe Przygotowanie Terenów Pod Działalność Gospodarczą: Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013. Założeniem projektu było utworzenie miejsca handlu produktami rolnymi od bezpośrednich producentów do bezpośrednich odbiorców. W dniu 1 lutego 2016 r. Spółka zawarła umowę z Gminą. Celem umowy jest zapewnienie realizacji zadań własnych Gminy określonych w art. 6 ust. 1, art. 7 ust 1 pkt 15 i 17 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, polegających na utrzymaniu gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych a także wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej. Przedmiotem ww. umowy jest świadczenie przez Spółkę usług zarządzania Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego, wybudowanym w wyniku realizacji projektu "Przygotowanie terenów pod utworzenie Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z zastrzeżeniem braku możliwości zmiany sposobu wykorzystywania i przeznaczenia powstałego w wyniku realizacji projektu obiektu, zachowania wszelkich wskaźników realizacji projektu oraz wypełniania wszelkich założeń projektu. Zadaniem Spółki jest zarządzanie infrastrukturą publiczną powstałą w ramach realizacji projektu.
Spółka zobowiązała się do:
- administrowania i utrzymania obiektu przez cały okres trwania umowy zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa i zgodnie ze standardami zawodowymi ze szczególną starannością właściwą dla ich zawodowego charakteru,
- administrowania gospodarczego
(technicznego) nieruchomością dotyczącego utrzymania obiektu oraz
terenu przyległego i wyposażenia w stanie nie gorszym niż w dniu
przejęcia uwzględniając normalne zużycie techniczne wynikające z
właściwe prowadzonej eksploatacji, oraz gwarantować działania
obejmujące:
- zatrudnianie pracowników obsługi i administracji obiektu,
- nadzór nad pracownikami,
- prowadzenie na bieżąco dokumentacji technicznej dotyczącej obiektów wymaganej przepisami prawa,
- prowadzenie dokumentacji technicznej i eksploatacyjnej oraz ich aktualizowanie,
- konserwację bieżącą instalacji i urządzeń znajdujących się na terenie obiektu przez autoryzowane firmy serwisowe lub pracowników posiadających odpowiednie uprawnienia,
- coroczne sporządzanie inwentaryzacji wszystkich mebli, wyposażenia, sprzętów znajdujących się na wyposażeniu obiektu,
- niezwłoczne informowanie o wszelkich awariach, uszkodzeniach zaistniałych na terenie obiektu w szczególności z informacją czy dana awaria lub uszkodzenie może być naprawione w ramach posiadanych gwarancji lub rękojmi,
- przygotowanie i przeprowadzenie wszelkich przeglądów serwisowych, napraw, remontów wszelkich urządzeń znajdujących się na terenie obiektu przez autoryzowane firmy serwisowe lub pracowników posiadających odpowiednie uprawnienia,
- bieżący monitoring i naprawy wszystkich elementów infrastruktury towarzyszącej obiektom nie podlegającej gwarancji,
- przeprowadzenie przeglądów technicznych wymaganych przepisami Prawa budowlanego i wykonywanie zleceń z nich wynikających,
- utrzymanie w należytym porządku wszelkich pomieszczeń jak również terenu przyległego,
- ubezpieczenie obiektu i wyposażenia,
- zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości,
- zawarcie stosownych umów na dostawę mediów i ich terminowe opłacanie,
- archiwizowanie i przechowywanie dokumentów związanych z administrowanym obiektem, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- wszelkie działania są przez Spółkę ewidencjonowane na wyodrębnionych kontach w rachunkowości Spółki, z dostępem dla Gminy w każdym czasie trwania umowy.
- utrzymania udostępnionych powierzchni w należytym stanie oraz zapewnienie bieżących potrzeb eksploatacyjnych,
- udostępnianie infrastruktury powstałej w ramach realizacji projektu grupom producenckim oraz innym podmiotom, których działalność statutowa jest zbieżna z celami dofinansowanego projektu, w szczególności do pobierania od w/w podmiotów opłaty eksploatacyjnej w wysokości 90 zł od tony składowanego produktu.
Ponadto Spółka musi prowadzić działalność zbieżną z celami dofinansowanego projektu. Spółka w celu zarządzania CDiPR zajmuje powierzchnię biurową znajdującą się w budynku Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego.
Natomiast Gmina zobowiązała się do:
- pokrycia wszelkich kosztów organizacji i eksploatacji CDiPR,
- terminowego przekazywania wynikających z niniejszej umowy płatności na rzecz Spółki,
- współpracy ze Spółką w zakresie ustalenia kierunków rozwoju oraz priorytetów działalności CDiPR ,
- ustalania opłat targowych.
Rozliczenia z tytułu realizacji niniejszej umowy odbywać się będą na zasadach określonych w umowie. Wszelkie działania będą ewidencjonowane przez Spółkę na wyodrębnionych kontach w rachunkowości Spółki. Spółka z tytułu niniejszej umowy uiszczać będzie ciężary związane z zarządzaniem CDiPR, w wysokości i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów lub umów. Spółka dokonywała będzie zestawienia w okresach miesięcznych poniesionych kosztów, oraz przekaże je Gminie celem weryfikacji. Gmina w terminie 3 dni może zgłosić uwagi i zastrzeżenia do przedstawionego zestawienia. W przypadku braku takich zastrzeżeń Spółka obciąży Gminę kwotą wynikającą z przedmiotowego zestawienia. Płatność należności na rzecz Spółki nastąpi w terminie 14 dni od doręczenia prawidłowo wystawionej faktury VAT, na rachunek bankowy wskazany w fakturze. Zestawienie kosztów CDiPR obejmuje m.in.: opłatę za internet, telefon, prowadzenie ksiąg rachunkowych, obsługę prawną, telefon, wynagrodzenie pracowników, koszt badań lekarskich pracowników, artykułów biurowych, najmu chłodni, zakup wyposażenia np: wózka paletowego, taczek, linki, plandeki, wagi.
Wszystkie koszty dot. CDiPR udokumentowane są fakturami, rachunkami lub innymi dokumentami księgowymi wystawionymi na Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Ponadto Spółka dokonywała będzie zestawienia podmiotów korzystających z infrastruktury powstałej w ramach realizacji projektu ze wskazaniem wysokości opłat poniesionych przez w/w podmioty oraz sposobu korzystania z infrastruktury, a następnie przekaże je Gminie. Przedmiotowe zestawienie dokonywane będzie w okresach miesięcznych, z tym że pierwsze zestawienie zostało przekazane Gminie na koniec miesiąca listopada 2016 r. Gmina w terminie 3 dni może zgłosić uwagi i zastrzeżenia do przedstawionego zestawienia. W przypadku braku takich zastrzeżeń Spółka na podstawie przekazanego wyliczenia przekaże Gminie należną kwotę.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia kwestii, czy rekompensata, którą otrzymuje Spółka od Gminy na pokrycie kosztów działalności w związku z wykonaniem zadań Gminy w zakresie usług zarządzania Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i winna być udokumentowana fakturą.
Z uwagi na powołane przepisy i opis sprawy należy stwierdzić, że przedstawiona we wniosku sytuacja nosi znamiona odpłatnego świadczenia usług, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca co prawda wykonuje czynności związane z realizacją zadań własnych Gminy, ale czynności te wykonuje jako odrębny podmiot spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a więc podmiot prawa handlowego. Za realizację ww. czynności będących przedmiotem wniosku Wnioskodawca będzie otrzymywał od Gminy określone wynagrodzenie, które ma pokrywać koszty poszczególnych zadań. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług otrzymane z tego tytułu świadczenie pieniężne określane przez strony umownie jako rekompensata, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu tym podatkiem, ponieważ z punktu widzenia Spółki w istocie stanowi zapłatę za świadczone przez nią usługi.
Zatem, pomiędzy płatnością, którą będzie otrzymywał Wnioskodawca w ramach rekompensaty od Gminy, a świadczeniem usług należących do jej zadań własnych nałożonych przepisami prawa, będzie zachodził związek bezpośredni, ponieważ płatność będzie następowała w zamian za to świadczenie. W związku z powyższym, świadczone przez Wnioskodawcę usługi z zakresu zarządzania Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego będą stanowiły określone w art. 8 ust. 1 ustawy odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Ponadto, zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy należy dokumentować fakturami, gdyż przedmiotowe usługi świadczone są odpłatnie, a otrzymywana rekompensata stanowi zapłatę za wykonane usługi.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej