Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Dyrektor Izby Skarbowej... - Interpretacja - III-2/4430-89/VAT/05/MG

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.05.2005, sygn. III-2/4430-89/VAT/05/MG, Izba Skarbowa w Łodzi

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew z dnia 31.03.2005 r. nr III/443/42/MK/05.

W dniu 25 lutego 2005 r. do Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew wpłynął wniosek Podatnika z dnia 21 lutego 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik świadczy usługi optyczne oraz produkuje instrumenty optyczne. Strona jest zarejestrowana w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych i na mocy stosownego wpisu jest wytwórcą wyrobu medycznego (okularów korekcyjnych) wykonywanego na zamówienie. Na podstawie recept i indywidualnych zleceń Podatnik wykonuje okulary i w ramach świadczonych usług oferuje klientom pomoc w zakresie doboru oprawek i właściwego przygotowania materiału do wykonania wyrobu (formowanie oprawek, szlifowanie soczewek).

W złożonym wniosku Strona występuje z zapytaniem, czy stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7% powinna mieć zastosowanie do wartości usługi wliczanej w cenę okularów korekcyjnych, które są wyrobem medycznym.

Zdaniem Podatnika usługa wliczona do wartości okularów również podlega opodatkowaniu wg stawki 7%.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew, udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, uznał stanowisko przedstawione przez Stronę we wniosku za nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolniono od podatku m. in. usługi wymienione w załączniku nr 4 do w/w ustawy, w tym też wymienione w poz. 9 załącznika "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.20). Jednocześnie "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej - wyłącznie świadczone przez instytucje, których usługi te nie są zwolnione od podatku", mieszczące się w grupowaniu statystycznym PKWiU 85, podlegają opodatkowaniu stawką 7% jako wymienione w poz. 152 zał. nr 3 do w/w ustawy. Jeśli jednak wykonywane przez Podatnika usługi optyczne są sklasyfikowane statystycznie do grupy PKWiU 85, podlegają zwolnieniu od podatku. Natomiast w przypadku innej klasyfikacji statystycznej należy stosować stawkę podatku 22 %.

Zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia postanowienie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 cytowanej ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawka ta będzie miała zastosowanie do wymienionych w pozycji 106 w/w załącznika wyrobów medycznych, bez względu na symbol PKWiU, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, innych niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.

Zgodnie z definicją wyrobu medycznego podaną w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896) okulary korekcyjne uważane są za wyrób medyczny, ponieważ służą do "kompensowania upośledzenia", jakim jest wada wzroku, tzn. wyrównywania braków spowodowanych tym upośledzeniem.

Reasumując należy uznać, iż zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2 w/w ustawy właściwe jest zastosowanie stawki 7% przy sprzedaży okularów korekcyjnych wykonywanych na zamówienie, będących wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych.

Natomiast z przedstawionego powyżej stanu faktycznego wynika, iż na cenę wytworzonych okularów korekcyjnych ma wpływ wartość zużytych materiałów oraz wartość wykonanej usługi. Wartość wykonanej usługi jest zatem jednym z elementów ceny wyrobu medycznego sprzedawanego przez Podatnika. W takiej sytuacji właściwe będzie zastosowanie stawki 7%, natomiast w przypadku gdyby Strona chciała oddzielnie fakturować usługę i dostawę towaru, to w stosunku do dostawy należy zastosować stawkę 7%. Natomiast przedmiotowa usługa, jeśli zostałaby zaklasyfikowana do grupy PKWiU 85, to podlegałaby zwolnieniu od podatku. Natomiast w przypadku innej klasyfikacji statystycznej usługa ta będzie podlegała opodatkowaniu wg stawki 22%, zastrzec ponadto należy, iż do obowiązków Podatnika należy poprawne zaklasyfikowanie wykonywanych przez siebie czynności (usług) - według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju wykonywanych czynności (usług) i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (93-176 Łódź, ul. Suwalska 29).

Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Izba Skarbowa w Łodzi