Postanowienie - Interpretacja - PP.005/19/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.04.2005, sygn. PP.005/19/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie


Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie po rozpatrzeniu wniosku Wójta Gminy Lisia Góra z dnia 21.02.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług postanawia potwierdzić prawidłowość stanowiska wnioskodawcy.


Uzasadnienie

Stan faktyczny wynikający z wniosku:
Gmina Lisia Góra złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji polegającej na budowie zaplecza szatniowo-socjalnego dla klubu sportowego. Inwestycja ta współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu SAPARD. Zakupione przez Gminę usługi w ramach realizacji inwestycji nie są i nie będą związane bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Wniosek dotyczy:
potwierdzenia, że Gmina Lisia Góra nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w cenach nabycia usług związanych z realizacją wskazanej we wniosku inwestycji w systemie podatku od towarów i usług.
Stanowisko wnioskodawcy:
Skoro zakupione przez Gminę Lisia Góra usługi w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji nie są i nie będą związane bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, to tym samym nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w cenach nabytych usług.
Na wstępie podkreślenia wymaga fakt, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego jako organ podatkowy nie jest uprawniony do wydania "opinii", czy Gmina może zaliczyć podatek od towarów i usług zawarty w cenach nabycia usług związanych z realizacją inwestycji współfmansowanej ze środków Unii Europejskiej do kosztów kwalifikowanych w ramach programu SAPARD.Ponadto należy wskazać, że Urząd Gminy w Lisiej Górze na dzień wydania niniejszej interpretacji jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT, a Wójt Gminy jako organ wykonawczy realizuje zadania Gminy przy pomocy Urzędu Gminy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez wzglądu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl jednak art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przywołanego przepisu wynika, że wykonywanie przez organ władzy publicznej, jak też urząd obsługujący te organy ustawowych zadań w ramach zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty wyłączone będzie spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizowana przez Gminę inwestycja - współfmansowana ze środków Unii Europejskiej - nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną.
Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu w jakim towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Odliczyć można bowiem tylko podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu należy zatem przyjąć, że skoro prowadzona przez Gminę inwestycja nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, to nie jest możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko wyrażone w ww. wniosku, uważa się za prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej;
w dacie wydania postanowienia nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie