Decyzja - Interpretacja - PP1/4407-133/05/I

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.08.2005, sygn. PP1/4407-133/05/I, Izba Skarbowa w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu zażalenia złożonego w dniu 17.06.2005r. na postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie nr P-3-443/24/05 z 10.06.2005r. w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

- dokonuję zmiany zaskarżonego postanowienia.

Uzasadnienie

Rozpatrując wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 17.05.2005r. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanowieniem nr P-3-443/24/05 z 10.06.2005r. wydanym w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi leczenia aparatem ortodontycznym stałym lub zdejmowanym jedno lub dwuszczękowym z wykorzystaniem własnych materiałów lub przedmiotów, uznał stanowisko strony zawarte we wniosku za nieprawidłowe.

Od powyższego postanowienia w dniu 17.06.2005r. Strona złożyła zażalenie, w którym zarzuca, iż organ podatkowy pierwszej instancji nie zajął jednoznacznego stanowiska bowiem nie otrzymała jasnej odpowiedzi na postawione we wniosku zapytanie.

Z materiału zebranego w aktach przedmiotowej sprawy wynika, iż wnioskodawca jest lekarzem ortodontą i w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykonuje usługi leczenia ortodontycznego. Wykonując usługę ortodontyczną jaką jest leczenie aparatem ortodontycznym stałym lub zdejmowanym strona wykorzystuje wcześniej zakupione lub wykonane we własnym zakresie na potrzeby działalności materiały i przedmioty stanowiące integralną część usługi ortodontycznej.

W celu dokładnego zakwalifikowania wykonywanych czynności Strona wystąpiła do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie opinii.

Pismem nr OK 5672/KU-227/2005 z 26.01.2005r. Urząd Statystyczny uznał, iż czynności wykonywane w trakcie leczenia aparatem ortodontycznym stałym takie jak badanie pacjenta, pobranie wycisków szczęki i żuchwy masą alginatową, odlanie tych wycisków gipsem-powstają modele gipsowe, przyklejenie do zębów gotowych metalowych elementów (zamki i opaski), połączenie w/w elementów metalowym drutem za pomocą elastycznych elementów z tworzyw, skracanie, wymiana drutu na grubszy itp., mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.13.11-00.00 "Usługi w zakresie ortodoncji".

Natomiast pismem nr OK 5672/KU 1335/2005 z 04.03.2005r. uzupełnionym pismem nr OK-5672/KU-1335/1/2005 z 29.04.2005r. Ośrodek Interpretacji czynności związane z leczeniem aparatem ortodontycznym zdejmowanym takie jak badanie pacjenta, pobranie wycisków szczęki i żuchwy masą alginatową, odlanie tych wycisków gipsem (powstają modele gipsowe), włożenie aparatu do jamy ustnej i kontrola jego położenia, ostateczne uaktywnienie elementów drucianych wbudowanych w aparat poprzez zmianę ich kształtu w związku z rolą, jaka mają spełniać w procesie leczenia, rozkręcenie śruby ortodontycznej jednej lub kilku (zależnie od konstrukcji aparatu) w celu poszerzenia szczęki lub/i żuchwy, dodawanie akrylu lub aparatu w miejscach, gdzie wymaga tego proces leczenia, ewentualne przyklejenie do zębów gotowych metalowych elementów (zamki i paski), połączenie w/w elementów z elementami aparatu za pomocą elastycznych elementów z tworzywa, aby uzyskać określone funkcje lecznicze, zaliczył do grupowania PKWiU 85.13.11.-00.00 "Usługi w zakresie ortodoncji".

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwalnia się od podatku VAT usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 9 tego załącznika ustawodawca wymienił usługi o symbolu ex 85 "Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej z wyłączeniem usług weterynaryjnych". W tej grupie mieszczą się wykonywane przez Stronę usługi w zakresie ortodoncji posiadające symbol PKWiU 85.13.11-00.00.

Z materiału dowodowego znajdującego się w aktach przedmiotowej sprawy wynika, iż świadczona przez Stronę usługa leczenia ortodontycznego pacjenta wymaga wykorzystania wykonanego na indywidualne zamówienie i na wymiar dla poszczególnych pacjentów aparatu ortodontycznego, który jest dopasowywany i montowany indywidualnie każdemu pacjentowi. Po wykonaniu wstępnych czynności takich jak badanie pacjenta, dokonanie pomiaru, pobranie odlewu w celu wykonania aparatu, strona wykonuje go i montuje w jamie ustnej pacjenta, dopasowując i łącząc poszczególne jego elementy. Dopiero po tych czynnościach aparat jest gotowy i pacjent może go używać. Dalsze leczenie wymaga regularnej kontroli działania aparatu i jego modyfikacji poprzez stałe dopasowywanie jego elementów.

Wykonanie i założenie aparatu pacjentowi wymaga uprzedniego zakupu poszczególnych jego elementów (drut, śrubki, klamerki), z których następnie jest montowany aparat. Założenie aparatu i późniejsza jego kontrola jest częścią leczenia ortodontycznego.

Zdaniem organu odwoławczego wszystkie powyżej wymienione czynności wykonywane przez Stronę należy uznać za całość usługi ortodontycznej. A zatem leczenie aparatem ortodontycznym z wykorzystaniem własnych materiałów i przedmiotów winno być opodatkowane jednolitą stawką podatku od towarów i usług. Mając na uwadze fakt, iż usługa ortodontyczna świadczona przez Panią sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 85.13.11-00.00 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług jako wymieniona w poz. 9 zał. Nr 4 do ustawy korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, leczenie aparatem ortodontycznym z wykorzystaniem własnych materiałów i przedmiotów winno być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Dodatkowo informuję, że gdyby dokonywała Pani dostawy gotowych wyrobów - aparatów ortodontycznych, które mieszczą się w grupowaniu o symbolu PKWiU 33.10.17 wówczas nie mogłaby Pani korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług bowiem towary sklasyfikowane w tym grupowaniu zostały przez ustawodawcę umieszczone pod poz. 101 zał. nr 3 do ustawy i zgodnie z art. 41 ust. 2 cyt. ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg 7% stawki tego podatku.

Mając na uwadze powyższe orzekłem jak w sentencji decyzji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i wyłącznie z powodu niezgodności z prawem może być zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia. Skargę składa się w 2 egz.

Izba Skarbowa w Lublinie