POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/4430-18/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.07.2005, sygn. PP/4430-18/05, Urząd Skarbowy w Krasnymstawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a oraz art.216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z dnia 14 stycznia 2005r., Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.06.2005r. (uzupełnionego dnia 30.06.2005r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie odliczania podatku naliczonego od zakupów paliwa do samochodów służących do przewozu osób zarejestrowanych jako autobusy

postanawiam

uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione w złożonym wniosku za prawidłowe

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 22.06.2005r. (uzupełnionym w dniu 30.06.2005r.) Pani (...) zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie odliczania podatku VAT od zakupów paliwa. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Pani (...) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przewozu osób, w której wykorzystuje 2 samochody zarejestrowane jako autobusy, z liczbą miejsc 15 oraz 19. Samochody te nie posiadają świadectw homologacji, jednakże spełniają wszystkie wymogi autobusu, co jest potwierdzone w dowodach rejestracyjnych pojazdów.

Przedsiębiorca prezentuje stanowisko, że ma prawo do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do napędu tych pojazdów, gdyż są one bezwzględnie ze swej istoty autobusami przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu osób. Uważa, że w przedstawionym stanie faktycznym nie mają zastosowania ograniczenia wynikające z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące zakazu odliczania paliwa.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego stanowisko przedsiębiorcy jest słuszne. Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust.4, art.120 ust.17 i 19 oraz art.124. Zgodnie z art.88 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art.86 ust.3 i 5. Przedmiotowe ograniczenie nie dotyczy jednak pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika takie przeznaczenie (art.86 ust.4 pkt 3). Z przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że przeznaczony jest on do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą. Co do zasady, podatnik powinien posiadać świadectwo homologacji dla celów dowodowych. Natomiast w przypadku nabycia paliwa do pojazdów posiadających 15 miejsc oraz 19 miejsc do siedzenia, a więc konstrukcyjnie pojazdów o których mowa w w/w art. 86 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa do w/w pojazdów na zasadach ogólnych ( art. 86 ust. 1 w/w ustawy o VAT ).

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Stosownie do art.14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

W związku z powyższym postanowiłem jak w sentencji.

Na postanowienie niniejsze, zgodnie z art. 169 § 4 Ordynacji podatkowej służy Stronie wniesienie zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu, za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie ( art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej ).

Urząd Skarbowy w Krasnymstawie