W dniu 26.07.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chorzowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa... - Interpretacja - USPPIII/440/P-I/84/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.09.2005, sygn. USPPIII/440/P-I/84/05, Urząd Skarbowy w Chorzowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 26.07.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chorzowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Podatnik w złożonym wniosku zapytuje czy prawidłowo nie wykaże faktury w Informacji podsumowującej o dokonanych wewnatrzwspólnotowych dostawach w przypadku posiadania dokumentu SAD, pomimo iż na fakturze sprzedaży figuruje klient unijny oraz zastosowano numery NIP właściwe dla transakcji wewnątrzwspólnotowych- zarówno dla kupującego jak i sprzedawcy.

Zdaniem podatnika w opisanej sprawie nie należy wykazywać przedmiotowych faktur w informacjach podsumowujacych.

Ustosunkowując się do przedstawionego zapytania stwierdzić należy, że w myśl art. 2 pkt 8 powołanej ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 jeżeli wywóz dokonywany jest przez:

  1. dostawcę lub w jego imieniu, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniu.

Natomiast zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne iż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8 wymienionego art. 13 ustawy.

Odnosząc wymienione wyżej przepisy do analizowanej sprawy należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy towar zostanie wywieziony przez jednostkę z Polski poza terytorium Wspólnoty w ramach dostawy, w związku , z czym nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, fakt wywozu potwierdzi urząd celny wyjścia, a Spółka będzie w posiadaniu odpowiedniego potwierdzającego ten wywóz dokumentu SAD, to transakcja taka będzie eksportem towarów. Fakt iż nabywcą towaru jest kontrahent unijny, posługujący się numerem NIP UE nie ma w tym przypadku znaczenia- nie czyni tej dostawy wewnątrzwpólnotową.

Istotnym jest natomiast, aby towar będący przedmiotem tej dostawy, został wywieziony wprost z kraju poza terytorium Wspólnoty.

W oparciu o powyższe należy wskazać, że powyższa dostawa nie jest związana z wenątrzwspólnotową dostawą i w związku z tym nie powinna być wykazywana w Informacji podsumowującej.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Chorzowie