POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1435/PP1/443-132/05/DG

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.09.2005, sygn. 1435/PP1/443-132/05/DG, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 01.06.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 06.06.2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 08.08.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 01.06.2005r. za nieprawidłowe

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż w prowadzonej przez siebie działalności korzysta z samochodu terenowego marki Nissan Terrano II wraz z przyczepą.

Podatnik zapytuje: "Czy od zakupionego paliwa do pojazdu samochodowego tj. samochodu ciężarowego (...) wraz z przyczepą o łącznej masie całkowitej powyżej 3,5 ton, można odliczyć podatek naliczony VAT w myśl art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2004 nr 54, poz. 535 ze zm.)." Przy czym pytanie dotyczy okresu po 22 sierpnia 2005 roku.

Zdaniem Podatnika: pojazd samochodowy tj. samochód ciężarowy o dopuszczalnej ładowności 710 kg przy masie całkowitej 2580 kg ciągnący przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej 1900 kg posiada w sumie masę znacznie przekraczającą 3,5 tony. W związku z tym uważam, iż przy zakupie paliwa do wspomnianego pojazdu samochodowego, mogę odliczyć podatek naliczony VAT z otrzymanej faktury. W piśmie z 08 sierpnia 2005 r. Podatnik sprecyzował, że wnosi o interpretację stanu prawnego obowiązującego od 22 sierpnia 2005 r.

Mając na uwadze stan faktyczny oraz stanowisko Podatnika tut. organ podatkowy stwierdza jak niżej:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. O podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.
Zgodnie z art. 86 ust. 3 w/w ustawy w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 000 zł.
Tut. organ podatkowy za błędne uważa twierdzenie Podatnika zgodnie, z którym samochód terenowy wraz z przyczepą stanowi pojazd samochodowy. W świetle art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz 602 ze zm.) pojazdem samochodowym jest jedynie, samochód marki Nissan Terrano II. Gdy ciągnie on przyczepę to należy go traktować jako "zespół pojazdów", a nie "pojazd samochodowy".
Reasumując, samochód marki Nissan Terrano II nie kwalifikuje się do pojazdów samochodowych o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, uprawnionych do odliczania podatku od towarów i usług zawartego w paliwie.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego po dniu 22 sierpnia 2005 r.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście