Temat interpretacji
W związku z realizacją projektu dotyczącego inwestycji polegającej na kompleksowym uzbrojeniu terenów inwestycyjnych w północnej części powiatu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2017 r. (data wpływu 27 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu dotyczącego inwestycji polegającej na kompleksowym uzbrojeniu terenów inwestycyjnych w północnej części powiatu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. Dyfuzja procesów rozwojowych na terenie poprzez kompleksowe uzbrojenie terenów inwestycyjnych w północnej części powiatu- etap III.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Powiat realizuje projekt pn. Dyfuzja procesów rozwojowych na terenie poprzez kompleksowe uzbrojenie terenów inwestycyjnych w północnej części powiatu - etap III. Głównym celem projektu jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej oraz rozwoju gospodarczego Powiatu poprzez uzbrojenie terenów inwestycyjnych odpowiadających na zapotrzebowanie potencjalnych inwestorów. W ramach realizacji projektu przewidziano wykonanie uzbrojenia terenu Strefy Gospodarczej:
- dróg wewnętrznych (drogi powiatowej wraz z pasem technologicznym o szerokości do 45 mb na odcinku 1400 mb, drogi powiatowej wraz z pasem technologicznym do 25 mb na odcinku długości 985 mb i oświetlenia ulicznego);
- sieci wodociągowej;
- kanalizacji sanitarnej;
- kanalizacji deszczowej;
- urządzeń elektroenergetycznych;
- linii telekomunikacyjnej;
- infrastruktury przeładunkowej (linii kolejowej o długości 1,4 km);
Inwestycje wykonane będą na nieruchomościach będących własnością Powiatu.
Projekt nie ma charakteru komercyjnego i nie jest ukierunkowany na generowanie nowych kategorii przychodów. Celem realizowanego projektu są korzyści społeczno-gospodarcze takie jak:
- poprawa konkurencyjności dla powiatu i regionu poprzez tworzenie sprzyjających warunków dla potencjału innowacyjnego oraz promowanie rozwoju przedsiębiorczości,
- udostępnienie nowych terenów dla inwestycji w ramach rozbudowywanej Strefy Gospodarczej,
- wzrost atrakcyjności inwestycyjnej,
- utworzenie około 50 miejsc pracy poprzez lokalizację inwestycji produkcyjnych i usługowych w rozbudowanej strefie,
- uzbrojenie terenów poprzez doprowadzenie linii energetycznych, wodociągu, kanalizacji sieci telekomunikacyjnych,
- rozwój gospodarki opartej na wiedzy, zwiększenie napływu inwestycji zaawansowanych technologicznie do sektora MSP,
- umacnianie współpracy ze szkołami wyższymi w zakresie transferu innowacyjnych technologii dla gospodarki powiatu oraz kształcenia kadr,
- wyrównywanie dysproporcji rozwoju infrastruktury technicznej wewnątrz powiatu przasnyskiego,
- aktywizacja społeczna i gospodarcza zagrożonych marginalizacją obszarów wiejskich i włączenie ich w procesy rozwojowe,
- podniesienie rangi powiatu jako miejsca o dobrej infrastrukturze technicznej przyjaznej inwestorowi i przedsiębiorcom,
- podniesienie standardu życia dla mieszkańców powiatu,
- wspomaganie restrukturyzacji gospodarczej na obszarze województwa.
Realizowane w ramach projektu działania będą polegały na kompleksowym wyposażeniu stworzonej podstrefy ekonomicznej w media przeznaczone dla wszystkich przedsiębiorców, którzy będą funkcjonować na terenie strefy. Wzrost dostępności uzbrojonych terenów inwestycyjnych dla przedsiębiorców, wpłynie na wzrost przedsiębiorczości na tych terenach, a co za tym idzie na tworzenie nowych miejsc pracy, co w konsekwencji przyczyni się do rozwiązania istotnych problemów z zakresu rozwoju gospodarczego i społecznego powiatu oraz całego obszaru oddziaływania projektu. Efekty realizacji powyższych zadań nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Utworzone drogi powiatowe będą miały charakter publiczny i będą ogólnodostępne. Linia kolejowa (bocznica kolejowa) zostanie udostępniona przedsiębiorcom działającym na terenie Specjalnej Strefy nieodpłatnie. Na wybudowanej infrastrukturze technicznej Powiat nie będzie prowadził działalności gospodarczej oraz nie będzie jej odpłatnie dzierżawił. Po zakończeniu inwestycji wybudowana infrastruktura w postaci sieci kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, urządzeń elektroenergetycznych oraz linii telekomunikacyjnej zostanie użyczona dla operatorów dostarczających do Specjalnej Strefy media. Powiat nie przewiduje pobierania od operatorów infrastruktury opłat za jej korzystanie. Nieodpłatne użyczenie infrastruktury operatorom nie skutkuje przeniesieniem prawa własności infrastruktury - właścicielem całości infrastruktury pozostanie nadal Powiat.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Powiat w związku z realizacją projektu pn. Dyfuzja procesów rozwojowych na terenie poprzez kompleksowe uzbrojenie terenów inwestycyjnych w północnej części powiatu - etap III ma możliwość prawną odzyskania w całości lub części podatku od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione łącznie dwie przesłanki, tj. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a nabyte towary i usługi będą wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Ustawa nie przewiduje możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonywaniem czynności, które nie generują podatku należnego, tj. są zwolnione od podatku od towarów i usług, albo nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Związek pomiędzy zakupem towarów i usług a wykonaniem czynności opodatkowanych jest warunkiem koniecznym dla zastosowania zasady określonej w art. 86 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z całości unormowań zawartych w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz.U. z 2017 r., poz. 1868 z późn. zm.), w tym zwłaszcza z:
- art. 2 ust. 1 - Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,
- art. 4 ust. 1 - Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym oraz
- art. 6 ust. 2 - Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej,
wynika wniosek, że w działalności powiatu należy wyróżnić wykonywanie działań publicznych i wykraczającą poza te działania działalność gospodarczą.
O publicznym charakterze działania powiatu przesądza to, że wykonywanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących i że przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych powiatu.
W szczególności zadania własne obejmują sprawy gospodarki nieruchomościami oraz ponadgminnego transportu zbiorowego i dróg publicznych, przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy, gospodarki wodnej i promocji powiatu. (art. 4 ust. 1 pkt 6, 10, 12 i 17 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 25a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz.U. z 2016 r., poz. 2147 z późn. zm.), do powiatowego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności powiatu i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego powiatu.
W myśl art. 25b ww. ustawy, powiatowym zasobem nieruchomości gospodaruje zarząd powiatu.
W świetle art. 25 ust. 2 ww. ustawy, gospodarowanie zasobem polega w szczególności na wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 23 ust. 1, a ponadto na przygotowywaniu opracowań geodezyjno-prawnych i projektowych, dokonywaniu podziałów oraz scaleń i podziałów nieruchomości, a także wyposażaniu ich, w miarę możliwości, w niezbędne urządzenia infrastruktury technicznej.
Przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych (art. 143 ust. 2 ww. ustawy).
Natomiast zgodnie z art. 6 ww. ustawy, wydzielanie gruntów pod drogi publiczne, drogi rowerowe i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej, budowa oraz utrzymywanie obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska, zbiorników i innych urządzeń wodnych służących zaopatrzeniu w wodę, regulacji przepływów i ochronie przed powodzią, a także regulacja i utrzymywanie wód oraz urządzeń melioracji wodnych, będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego - są celami publicznymi.
Powiat realizując zadanie inwestycyjne w związku z realizacją projektu pn. Dyfuzja procesów rozwojowych na terenie poprzez kompleksowe uzbrojenie terenów inwestycyjnych w północnej części powiatu przasnyskiego - etap III nie występuje charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawca będzie realizował opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie powiatowym, zatem w tym zakresie będzie działał w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Powiat nie poniesie wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a w efekcie nabywając towary i usługi nie będzie działał w charakterze podatnika podatku podatku od towarów i usług. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie będą spełnione.
Podsumowując, Powiat, będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, może odliczyć podatek naliczony przy zakupie towarów i usług. Jednakże, realizując inwestycję pn. Dyfuzja procesów rozwojowych na terenie poprzez kompleksowe uzbrojenie terenów inwestycyjnych w północnej części powiatu - etap III , nie będzie mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, ponieważ zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone zadania publiczne. Wytworzona w wyniku realizacji projektu infrastruktura nie będzie przeznaczona i wykorzystywana do żadnej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Nowo powstała infrastruktura będzie stanowić infrastrukturę publiczną, udostępnioną nieodpłatnie. Powiat nie ma możliwości odliczenia poniesionego na etapie realizacji podatku VAT, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Należy podkreślić, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej