Temat interpretacji
Korekta podatku naliczonego od zakupionego opryskiwacza polowego.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 9 czerwca 2017 r.) uzupełniony pismem z dnia 9 sierpnia 2017 r. (data wpływu 10 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty in plus podatku naliczonego od zakupionego opryskiwacza polowego, w deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2017 r., w związku ze zmianą przeznaczenia polegającą na wykorzystywaniu go do działalności opodatkowanej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- korekty in minus, podatku naliczonego od zakupionego opryskiwacza polowego, w deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec 2017 r., w związku ze zmianą przeznaczenia polegającą na wykorzystywaniu go do działalności zwolnionej;
- korekty in plus podatku naliczonego od zakupionego opryskiwacza polowego, w deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2017 r., w związku ze zmianą przeznaczenia polegającą na wykorzystywaniu go do działalności opodatkowanej.
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 sierpnia 2017 r. (data wpływu 10 sierpnia 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytań oraz przedstawienie stanowiska.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym korzystającym z ustawowego zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W dniu 30.03.2017 r. Wnioskodawca otrzymał od ojca gospodarstwo rolne w drodze darowizny. Przed dokonaniem darowizny ojciec prowadził gospodarstwo jako rolnik rozliczający się z podatku VAT na zasadach ogólnych i w związku z nabyciem materiałów do produkcji rolnej, materiałów różnych, maszyn, urządzeń i innych produktów otrzymał zwrot znacznej części podatku naliczonego. W momencie otrzymania darowizny z tytułu prowadzonej działalności Wnioskodawca nie był i nie jest do chwili obecnej podatnikiem VAT czynnym. Nastąpiła zmiana przeznaczenia przejętych składników majątku. Obecnie są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych. W skład darowizny wchodzą maszyny rolnicze pozostające poza okresem korekty, pojazdy rolnicze pozostające poza okresem korekty, zboże pochodzące z własnych upraw. W bieżącym miesiącu Wnioskodawca złożył do urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R) i od miesiąca czerwca zrezygnuje ze zwolnienia z podatku VAT przewidzianego dla rolników ryczałtowych. Wszystkie otrzymane w darowiźnie składniki majątku będzie wykorzystywał wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej. W otrzymanym majątku znajduje się opryskiwacz polowy o wartości początkowej 5.934,96 zł oddany do użytku w dniu 27.02.2017. Ojciec Wnioskodawcy odliczył VAT od tego zakupu w deklaracji VAT-7 za miesiąc luty 2017 roku. W maju br. (przekraczając termin urzędowy - do 25.04.2017 r.) Wnioskodawca złożył na druku VAT-7 korektę VAT od darowanego opryskiwacza wykazując w poz. 47, ze znakiem (-) kwotę podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego w wysokości całego odliczonego VATU tj. 1.365 zł. Po rejestracji do VAT Wnioskodawca zamierza złożyć korektę VATU naliczonego w deklaracji VAT-7, wykazując w poz. 47 ze znakiem (+) nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym.
W uzupełnieniu z dnia 10 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że: Otrzymane gospodarstwo rolne jest przedsiębiorstwem w rozumieniu kodeksu cywilnego. Otrzymane składniki majątku pozwalają na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie jaki prowadził do tej pory ojciec Wnioskodawcy. Zgodnie z oznaczeniem regon działalność Wnioskodawca prowadzi pod nazwą .... Przeważająca działalność gospodarstwa to uprawy rolne. Wnioskodawca został właścicielem gospodarstwa rolnego na podstawie umowy darowizny, aktu notarialnego. Po przejęciu gospodarstwa Wnioskodawca kontynuuje działalność w takim samym zakresie w jakim prowadził ojciec. Darowizna została przekazana przed zaprzestaniem wykonywania przez ojca Wnioskodawcy czynności podlegających VAT. W dniu 30.03.2017 r. ojciec Wnioskodawcy nie posiadał żadnych składników majątkowych, które ująłby w tzw. remanencie likwidacyjnym. Ojciec Wnioskodawcy został wyrejestrowany z VAT w dniu 30.03.2017 r. i nie wykazał podatku należnego w deklaracji VAT-7 z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego.
W dniu 11.05.2017 r. Wnioskodawca został zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Opryskiwacz od 1.04.2017 r. był wykorzystywany do czynności nieopodatkowanych a od 1.06.2017 roku jest i będzie dalej wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zaliczony jest do środków trwałych podlegających amortyzacji. Opryskiwacz został zakupiony przez ojca Wnioskodawcy w dniu 27.02.2017 r. Faktura wystawiona jest na .... Rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług Wnioskodawca dokonał w dniu 11.05.2017 r. W zgłoszeniu rejestracyjnym Wnioskodawca VAT-R wskazał datę 01.06.2017 r. jako datę, od której będę się rozliczał jako podatnik VAT czynny. W dniu 06.06.2017 r. Wnioskodawca wpłacił do urzędu skarbowego VAT od opryskiwacza i złożył deklarację za miesiąc 03.2017 r. wykazując VAT od opryskiwacza w poz. 47 ze znakiem (-) w kwocie 1.365 zł. Pierwszą deklarację jako czynny podatnik VAT Wnioskodawca złożył za miesiąc 06.2017 r. Wnioskodawca nie ujął w niej kwoty VAT od darowanego opryskiwacza. Wnioskodawca zamierza złożyć korektę deklaracji VAT-7 za miesiąc 06.2017 r. ujmującą korektę podatku od opryskiwacza w kwocie 1.365,00 zł z tytułu wykorzystywania go do działalności opodatkowanych od 1.06.2017 r. Kwotę tę Wnioskodawca ujmie w poz. 47 deklaracji ze znakiem (+).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku, oznaczone jako nr 2).
Czy w świetle opisanego stanu faktycznego i obowiązującego prawa: Wnioskodawca prawidłowo postąpi dokonując korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2017 r. w zakresie odliczenia podatku VAT od opryskiwacza?
Zdaniem Wnioskodawcy. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca uważa, że postąpił prawidłowo wpłacając kwotę VAT od opryskiwacza zakupionego i darowanego mu przez ojca na podstawie złożonej deklaracji za 03.2017 r. Ojciec darując Wnioskodawcy gospodarstwo przed zaprzestaniem wykonywania czynności opodatkowanych nie był zobowiązany do odprowadzenia podatku należnego. W momencie darowizny Wnioskodawca został zobowiązany do dokonywania ewentualnych korekt podatku naliczonego w oparciu o zasady wynikające z art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT. Wynika to z faktu, że jako obdarowany, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, jest beneficjentem praw i obowiązków zbywcy, a więc następuje również przeniesienie na Wnioskodawcę zasad dotyczących rozliczania podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności związanych z otrzymanymi składnikami majątku na warunkach identycznych, jakie obowiązywały ojca przed darowizną. Od dnia darowizny do 1.06.2017 roku opryskiwacz służył działalności zwolnionej, co rodzi obowiązek korekty i odprowadzenia VAT-U. Wnioskodawca uważa, że postąpi prawidłowo składając korektę deklaracji VAT-7 za 06.2017 r. i odliczy VAT naliczony od opryskiwacza. Od momentu rejestracji do VAT-U opryskiwacz służy działalności opodatkowanej i Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w kwocie 1.365,00 zł.
Wnioskodawca odliczenia dokona w korekcie deklaracji za 06.2017 r. Zgodnie z art. 91 ust. 7d - korekty następują za okresy, w których wystąpiła zmiana przeznaczenia opryskiwacza. Podobne stanowisko zawiera wyrok NSA z dnia 28 października 2011 r., sygn. akt I FSK 1660/10, wyrok WSA w Poznaniu z dnia 7 października 2009 r sygn. akt I SA/Po 491/09, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 marca 2011 r., nr IPPP2/443-20/11-2/KOM interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 września 2011 r. Nr IPPP1/443-951/11-2/AP.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Działalność rolnicza stosownie do art. 2 pkt 15 powołanej ustawy obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin in vitro, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.
Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy).
Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1 podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).
W przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty (art. 91 ust. 4).
Natomiast, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).
W świetle art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
- opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
- zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7).
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a).
Zgodnie z art. 91 ust. 7b ww. ustawy w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Jak stanowi art. 91 ust. 7c ww. ustawy jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. w sytuacji, gdy podatnik nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a następnie zmieniło się to prawo, podatnik może dokonać korekty podatku.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.
W interpretacji indywidualnej znak 0113-KDIPT1-3.4012.334.2017.2.ALN tut. Organ wskazał, że Wnioskodawca ma obowiązek korekty in minus całości kwoty podatku VAT wynikającej z faktury dokumentującej zakup opryskiwacza polowego, którego wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, poprzez dokonanie korekty podatku naliczonego w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła zmiana przeznaczenia opryskiwacza polowego, a więc w korekcie deklaracji VAT-7 składanej za marzec 2017 r., na podstawie przepisów art. 91 ust. 7c ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 11.05.2017 r. został zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Opryskiwacz od 1.04.2017 r. był wykorzystywany do czynności nieopodatkowanych a od 1.06.2017 roku jest i będzie dalej wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W zgłoszeniu rejestracyjnym Wnioskodawca VAT-R wskazał datę 01.06.2017 r. jako datę, od której będzie się rozliczał jako podatnik VAT czynny. Pierwszą deklarację jako czynny podatnik VAT Wnioskodawca złożył za miesiąc 06.2017 r. Wnioskodawca nie ujął w niej kwoty VAT od darowanego opryskiwacza. Wnioskodawca zamierza złożyć korektę deklaracji VAT-7 za miesiąc 06.2017 r. ujmującą korektę podatku od opryskiwacza w kwocie 1.365,00 zł z tytułu wykorzystywania go do działalności opodatkowanych od 1.06.2017 r. Kwotę tę ujmie w poz. 47 deklaracji ze znakiem (+).
Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy od 1 czerwca 2017 r. zmieni się przeznaczenie opryskiwacza polowego. Bowiem do 31 maja 2017 r. Opryskiwacz był wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku, natomiast od 1 czerwca 2017 r. będzie on wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego będą miały zastosowanie przepisy art. 91 ustawy.
W związku z powyższym, Wnioskodawca może dokonać jednorazowej korekty podatku naliczonego związanego z zakupem ww. środka trwałego, którego wartość początkowa jest niższa niż 15.000 zł w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła zmiana prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nabytego środka trwałego.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia całości kwoty podatku VAT wynikającej z faktury dokumentującej zakup opryskiwacza polowego, którego wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, poprzez dokonanie korekty podatku naliczonego w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła zmiana przeznaczenia nabytego środka trwałego, a więc w korekcie deklaracji VAT-7 składanej po dokonanej rejestracji, tj. za czerwiec 2017 r., na podstawie przepisów art. 91 ust. 7c ustawy.
Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Zainteresowanego należy uznać je za nieprawidłowe, ponieważ jakkolwiek Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, to jednak z innej podstawy prawnej. Wnioskodawca ma prawo do odliczenia całości kwoty podatku VAT wynikającej z faktury dokumentującej zakup opryskiwacza polowego, którego wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, poprzez dokonanie korekty podatku naliczonego w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła zmiana przeznaczenia nabytego środka trwałego, a więc w korekcie deklaracji VAT-7 składanej po dokonanej rejestracji, tj. za czerwiec 2017 r., na podstawie przepisów art. 91 ust. 7c ustawy, a nie jak wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 91 ust. 7d.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek dotyczący podatku od towarów i usług w zdarzeniu przyszłym, w zakresie korekty in plus podatku naliczonego od zakupionego opryskiwacza polowego, w deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2017 r., w związku ze zmianą przeznaczenia polegającą na wykorzystywaniu go do działalności opodatkowanej.
Natomiast w zakresie stanu faktycznego, dotyczącego korekty in minus podatku naliczonego od zakupionego opryskiwacza polowego, w deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec 2017 r., w związku ze zmianą przeznaczenia polegającą na wykorzystywaniu go do działalności zwolnionej, wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej