Temat interpretacji
Stan faktyczny:
Zakład budżetowy utworzony przez Gminę świadczy na rzecz jednostki macierzystej oraz jej jednostek organizacyjnych usługi w ramach zadań statutowych.
Ocena prawna stanu faktycznego:
Stosownie do powołanego w zapytaniu przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy przepis ma zatem zastosowanie w przypadku czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, a więc np. gminę.
Usługi świadczone w ramach kompetencji statutowych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi gminy podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie obowiązującego od dnia 25 czerwca 2004r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145, poz. 1541), w którym dodano do § 8 ust. 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r. pkt 14, który stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.
W myśl art. 18 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148) jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych przepisów, tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i likwidują ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów - państwowe jednostki budżetowe oraz organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.
W świetle powyższego, zwolnieniu na podstawie przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.06.2004r. podlegać będą usługi świadczone przez samorządowy zakład budżetowy na rzecz innej jednostki budżetowej np. urzędu miasta, urzędu gminy, jak również na rzecz zakładu budżetowego i gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej - za wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej. Natomiast usługi świadczone przez jednostkę budżetową na rzecz gminy, gminy miejskiej, czy powiatu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego rodzaju wykonywanych usług.