Temat interpretacji
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na zapytanie z dnia 19 maja 2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20 maja 2004 r.) wyjaśnia, co następuje.
Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest rozstrzygnięcie kwestii, czy w przypadku przekazania towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy Bank będzie zobowiązany do naliczenia podatku VAT oraz udokumentowania fakturą wewnętrzną przypadku nieodpłatnego przekazania towarów.
Podatnik, będący bankiem, wydaje nieodpłatnie dla celów reklamy towary. Ponieważ towary te związane są z reklamowaniem usług bankowych, zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie korzysta z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz stoi na stanowisku, że nie ciąży na nim obowiązek naliczania podatku należnego od wydawanych towarów dla ww. celów.
Tut. Urząd nie podziela stanowiska przedstawionego w piśmie. Towary przekazywane dla potrzeb reklamowych, choć związane są z promowaniem czynności zwolnionych z opodatkowania, to jednak czynność ich przekazania nie jest zwolniona od podatku. Towary te, jeżeli np. stanowią broszury, ulotki posiadają zaklasyfikowanie w PKWiU, w związku z tym, zwolnienie z opodatkowania ich wydania mogłoby nastąpić wyłącznie w sytuacji zwolnienia dostawy tych towarów - na podstawie np. art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
Nieodpłatne wydanie towarów nie stanowi czynności podlegającej uregulowaniom ww. ustawy, jeżeli spełnione są warunki art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy. Pierwszy z tych przepisów odnosi się do wydanych towarów na cele nie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Towary przekazywane dla celów reklamy firmy z pewnością nie mieszczą się w kategorii towarów ujętych w tym przepisie, stanowią raczej towary wydawane dla celów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem.
Wyłączenie z opodatkowania tej czynności mogłoby zatem nastąpić w przypadku spełnienia warunków wymienionych w art. 7 ust. 3 ustawy.
Jeżeli zatem byłyby spełnione warunki ww. przepisu (podatnik musiałby prowadzić ewidencję wydanych towarów ze wskazaniem adresata i wartości przekazywanych towarów, oraz konfrontować wartość wydanych towarów z wielkością sprzedaży za rok poprzedni), to wówczas czynności te nie stanowiłyby
dostawy, i w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy można by uznać za prawidłowe.
Jeżeli jednak Wnioskodawca nie spełni warunku określonego w ww. przypadku, to wydanie towarów dla celów reklamy należy uznać za dostawę podlegającą uregulowaniu ustawy i opodatkować wg ogólnych zasad.
Podatnik winien również udokumentować ww. czynności fakturą wewnętrzną, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).