Temat interpretacji
Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach, na żądanie strony z dnia 01.07.2004 roku - udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów.
W piśmie z dnia 01.07.2004 roku spółka cywilna informuje, iż apteka zawarła umowy o współpracy handlowej z hurtowniami farmaceutycznymi. Umowy te określają zasady współpracy w zakresie handlu środkami farmaceutycznymi oraz sposobu rozliczeń finansowych tj. ceny, terminy płatności, sposób dostawy, terminy realizacji zamówień itp. Jednocześnie w umowach tych zawarte są
uregulowania dotyczące prawa do korzystania przez aptekę z premii, bonusów lub innych preferencji określonych przez hurtownię za: lokowanie u sprzedawcy większej ilości zamówień, dokonywanie wcześniejszych zapłat niż w terminach płatności określonych na fakturach, zapłatę zobowiązań drogą inną niż przez akwizytora (przelew bankowy), realizację zamówień handlowych przez modem, realizację określonej struktury zakupów. Procedurę wyliczania premii lub bonusów określają dokładnie załączniki do umów.
Kwota premii lub bonusów jest wyliczana na podstawie podanych w załącznikach współczynników przeliczeniowych. Umowy określają również sposób dokumentowania premii - bonusów nota księgowa uznaniowa wystawiona przez hurtownię oraz sposób ich wypłaty przelew na konto apteki, ew. gotówka lub kompensata.
Oceniając skutki podatkowe omawianej premii pieniężnej ,bonusu lub innych preferencji określonych przez hurtownię - należy każdorazowo analizować warunki i zasady na jakich
omawiane premie, bonusy lub inne preferencje określone przez hurtownię są przyznawane w konkretnym stanie faktycznym. Jeżeli z zawartych umów z kontrahentami wynikają przesłanki zakwalifikowania przyznanej premii, bonus lub innej preferencji określonej przez hurtownię jako rabatu obniżającego cenę z tytułu sprzedaży Podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury korygującej, gdyż są to czynności związane bezpośrednio z dokonaną wcześniejodpłatną dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
W konsekwencji oznaczałoby to dla Podatnika konieczność zmniejszenia wartości sprzedanych towarów i zmniejszenie podatku należnego od tej sprzedaży, na podstawie wystawionych faktur korygujących.
Jednakże zdaniem tut. Organu podatkowego w przedstawionej sytuacji premia pieniężna (bonus) stanowi świadczenie odrębne, które przyznawane jest za spełnienie określonych warunków tj. lokowanie u sprzedawcy
większej ilości zamówień, dokonywanie wcześniejszych zapłat niż w terminach płatności określonych na fakturach, zapłatę zobowiązań drogą inną niż przez akwizytora (przelew bankowy), realizację zamówień handlowych przez modem, realizację określonej struktury zakupów.Premia (bonus) ta stanowi pewnego rodzaju nagrodę za efekty współpracyhandlowej pomiędzy Podatnikiem a poszczególnymi kontrahentami i nie stanowi po stronie wypłacającego premię (bonus), czynności skutkujące powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług.
Obowiązek podatkowy z tytułu podatku od towarów i usług powstaje natomiast po stronie otrzymującego premię (bonus).
Zgodnie bowiem z art. 8 ust 1 pkt 2 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również
zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.
Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wadowicach w omawianej sytuacji świadczenie spółki cywilnej wyrażone w pieniądzu (premia pieniężna, bonus) jest traktowane jako usługa - stosownie do art. 8 ust 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu tym podatkiem wg. stawki 22 % (art 41 ust 1 ustawy a dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).