Temat interpretacji
Odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 17 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 listopada 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina realizuje projekt, którego celem jest zwiększenie dostępu do sieci i wykorzystania technik informatycznych w gospodarce, sektorze publicznym i sferze społecznej. Wybudowana sieć stanowić będzie szkielet szerokopasmowej sieci gminnej, która zostanie połączona z regionalnymi i krajowymi, zarówno publicznymi, jak i prywatnymi, odbiorcami. Pozwoli to na łatwe doprowadzenie sieci szerokopasmowej i nowoczesnych usług do klientów końcowych, rozbudowę sieci PIAP, sieci bezprzewodowych, bezpłatnych punktów dostępu do internetu-Hotspot. Dzięki takiej sieci pasywnej zostaną połączone we wspólną sieć 3 węzły głównej CP, 20 węzłów dystrybucyjnych DP i 138 węzłów dostępowych AP - łącznie 161 punktów. Zabudowane zostaną 2 punkty styku operatorskiego IXP, zdublowane centrum przetwarzania danych DC, wewnątrzsieciowy system telefonii IP, 8 punktów bezprzewodowego dostępu do internetu (HotSpot) i 20 punktów publicznego dostępu do internetu PIAP. Możliwe będzie podłączenie wszystkich chcących wykorzystywać na swoje potrzeby zbudowaną w ramach projektu infrastrukturę, jak i mieszkańców gminy i innych osób przebywających na jej terenie. Kanalizacja teletechniczna (kablowa) pierwotna zostanie zbudowana z co najmniej 2 otworami, a długość kmo (kilometrootworów) wyniesie 150 km. Zbudowanych zostanie 1085 studni kablowych różnego typu. Do kanalizacji pierwotnej pociągnięta zostanie kanalizacja wtórna. W kanalizacji wtórnej zostaną zainstalowane kable optotelekomunikacyjne o łącznej długości trasowej wynoszącej 96.773 km. Kable te zostaną zakończone w przełącznicach optycznych zainstalowanych w szafach urządzeniowych (krosowych) w 161 punktach na terenie miasta. Liczba nowych szaf to 175 szt. Pomieszczenia punktów przyłączeniowych sieci (węzłów) zostaną dostosowane do potrzeb instalacji w nich szaf urządzeniowych. Adaptacje polegają głównie na zabezpieczeniu istniejących pomieszczeń technicznych przed zagrożeniami zewnętrznymi. Zostaną wykonane niezbędne dla budowy sieci instalacje elektryczne, przeciwpożarowe, nadzoru i klimatyzacji. W szafach zostaną zainstalowane urządzenia aktywne. W zależności od potrzeb i rangi punktu (węzła) sieci zostały dobrane w odpowiednie przetaczniki/routery, przetaczniki/bramy, urządzenia podtrzymujące zasilanie i inne. Zastosowane urządzenia zagwarantują przepływność sieci 10 Gb/s w warstwie rdzeniowej i dystrybucyjnej oraz 1 Gbit/s w warstwie dostępowej. Wyróżniono 31 różnych zestawów urządzeń. Wybór technologii opartej na kablach optotelekomunikacyjnych gwarantuje, że jej przepustowość ograniczona jest tylko urządzeniami, które zostaną podłączone do włókien światłowodowych. W części aktywnej sieci zastosowanie technologii opartej na Multiprotocol Label Switching pozwoli na stworzenie szybko konwergentnych segmentów sieciowych oraz ograniczenie domen rozgłoszeniowych, zastosowanie mechanizmów zapewnienia jakości usług umożliwiających hierarchiczną definicję polityk, wsparcie sprzętowe i odpowiednie zasoby dla sieci miejskich (MAN). Pozwoli również na podział grup roboczych, przypisanie użytkowników do sieci VLAN (lub w przyszłości do usług ERS, EWS, EMS) oraz konfiguracje reguł wymiany informacji pomiędzy nimi (filtry, ograniczenie pasma, etc. ), a także na wprowadzenie dodatkowych mechanizmów pozwalających na skuteczne zapobieganie niepożądanym sytuacjom w segmentach krytycznych, np. segmencie zarządzania siecią.
Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach RPO 2007-2013, co do zasady, projekt realizowany w ramach ww. programu musi zachować trwałość przez okres pięciu lat od daty zakończenia realizacji inwestycji, określonej w umowie o dofinansowanie projektu oraz nie może zostać poddany znaczącej modyfikacji, mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu. W związku z powyższym powstała infrastruktura będzie stanowiła majątek Gminy przez minimum 5 lat od zakończenia realizacji projektu.
Uzyskanie dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdziale V i VI rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W ramach budowy części pasywnej szerokopasmowej sieci światłowodowej wybudowano 150 km kanalizy pierwotnej, 539 km kanalizy wtórnej (która zawiera się w kanalizacji pierwotnej) oraz 1.085 studni kablowych. Przewiduje się dzierżawę 60 km sieci kanalizacji wtórnej (będącej częścią kanalizy pierwotnej, ale dającą się wyodrębnić w postaci przebiegu w km, funkcjonalnie jest więc wyodrębniona od kanalizy pierwotnej). Przedmiotem dzierżawy będzie jedynie kanaliza wtórna. 60 km kanalizacji wtórnej stanowi 11,13% w stosunku do całości kanalizacji wtórnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego poniesiona kwota podatku naliczonego będzie częściowo możliwa do odliczenia...
Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług rozliczony w projekcie będzie możliwy do odzyskania w proporcji 11,13 % poniesionych kosztów inwestycyjnych kanalizy wtórnej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu podano, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu podano, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Przepis art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W ust. 2 powołanego wyżej artykułu podano, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
W myśl postanowień art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
W świetle art. 15 ust. 1 tej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (ust. 2 ww. artykułu).
W ust. 6 tego artykułu wskazano, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ww. ustawy).
Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina Miasto realizuje projekt polegający na budowie miejskiej sieci szerokopasmowej, którego celem jest zwiększenie dostępu do sieci i wykorzystania technik informatycznych w gospodarce, sektorze publicznym i sferze społecznej. W ramach budowy części pasywnej szerokopasmowej sieci światłowodowej wybudowano 150 km kanalizy pierwotnej, 539 km kanalizy wtórnej (która zawiera się w kanalizacji pierwotnej) oraz 1.085 studni kablowych. Przewiduje się dzierżawę 60 km sieci kanalizacji wtórnej (będącej częścią kanalizy pierwotnej, ale dającą się wyodrębnić w postaci przebiegu w km, funkcjonalnie jest więc wyodrębniona od kanalizy pierwotnej). Przedmiotem dzierżawy będzie jedynie kanaliza wtórna. 60 km kanalizacji wtórnej stanowi 11,13% w stosunku do całości kanalizacji wtórnej.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że skoro część majątku powstałego w wyniku realizowanego projektu przeznaczona będzie do wykonywania czynności opodatkowanych (oddanie w dzierżawę części sieci kanalizacji wtórnej), Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim wystąpi związek dokonanych zakupów z tymi czynnościami opodatkowanymi, o ile nie zajdą okoliczności wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Przyporządkowania kwot podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności (tj. czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje), powinna dokonać sama Gmina w oparciu o miarodajny, rzetelny i uzasadniony klucz podziału, stanowiący faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Gminy. Wobec powyższego Gmina może zastosować metodę podziału podatku naliczonego w proporcji 11,13%, o ile spełnia ona ww. warunki, natomiast ocena prawidłowości przyjętej proporcji będzie mogła podlegać ocenie w toku ewentualnego postępowania podatkowego prowadzonego przez właściwy organ podatkowy pierwszej instancji.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 480 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy