Brak prawa do odzyskania podatku. - Interpretacja - ITPP1/443-773/12/AJ

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 24.07.2012, sygn. ITPP1/443-773/12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012 r. (data wpływu 27 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20 poz. 104 ze zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96 poz. 873 ze zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64 poz. 427). Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, działające jako lokalne partnerstwo publiczno-prawne.

Stowarzyszenie pragnie odgrywać aktywną rolę w życiu wsi, gminy, powiatu a być może nawet województwa, bierze czynny udział w życiu wsi B, wykazując zainteresowanie rozwiązywaniem problemów otoczenia we własnym zakresie. Dzięki działaniom Stowarzyszenia mieszkańcy starają się efektywnie uczestniczyć w życiu wsi oraz nabywać nowe umiejętności poprzez szkolenia, kursy, imprezy kulturalno-integracyjne, a także zacieśniają więzy społeczne. W ramach projektu powstanie plac zabaw i boisko z możliwością organizowania imprez sportowych, rekreacyjnych i integracyjnych nie tylko dla najmłodszych, ale również dla dorosłych mieszkańców wsi B, czego przykładem będzie impreza integracyjna festyn rodzinny, oddająca boisko do użytku. Osiągnięcie celu potwierdzi dokumentacja fotograficzna z realizacji festynu, tworzenia placu zabaw oraz osób korzystających. Poprzez realizację projektu mieszkańcy B będą mieli możliwość aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu co wpłynie na większą spójność obszaru oraz intergację mieszkańców. Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna i udostępniana nieodpłatnie. B liczy 540 mieszkańców, z czego dzieci i młodzieży jest 132. W trosce o najmłodszych zaproponowano na spotkaniach stowarzyszenia budowę placu zabaw. W ramach działań konieczne jest:

  • rozplantowanie i uporządkowanie terenu,
  • ogrodzenie,
  • wysiew trawy
  • zakup i montaż urządzeń tworzących plac zabaw, w ramach którego do dyspozycji dzieci będzie między innymi piaskownica, zjeżdżalnia, huśtawki czy wieże.

W ramach projektu zakupiony zostanie plac zabaw natomiast wszystkie prace porządkowe i przygotowawcze zostaną wykonane przez członków Stowarzyszenia. Dodatkowo Stowarzyszenie planuje zorganizować imprezę inauguracyjną festyn rodzinny, która będzie okazją do wspólnego zwieńczenia podjętej pracy. Poczęstunek także zostanie przygotowany w ramach pracy własnej Stowarzyszenia. Produktem, a zarazem rezultatem realizacji przedsięwzięcia będzie stworzony plac zabaw. Zakup urządzeń wyposażających plac zabaw będzie oddziaływał na całe społeczeństwo zamieszkujące wieś i okolice poprzez możliwości spędzania czasu wolnego na powietrzu w bezpiecznym miejscu. Zaplanowany festyn związany jest z promocją walorów przyrodniczych, kulturowych, tradycji, przyczyni się do rozwijania aktywności społeczności lokalnej. Dokumentacja fotograficzna będzie sposobem pomiaru realizacji operacji. W kosztach operacji nie ujęto kosztów zakupu artykułów spożywczych na festyn, materiałów na ogrodzenie, trawy ponieważ Stowarzyszenie jest w ich posiadaniu i wykorzystanie ich nie wiąże się z żadnymi kosztami.

Wymienione działania są spójne z przedmiotowym działaniem planowanym przez Stowarzyszenie, które nie otrzyma z tytułu realizacji projektu żadnych profitów, nie będzie prowadzona sprzedaż w czasie realizacji projektu. Pozyskane w ramach pomocy środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w par. 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.). Niniejszy wniosek jest przedstawieniem stanu faktycznego. Realizacja wydarzenia jest w trakcie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z wyżej wymienionymi zakupami w ramach realizacji zadania w ramach osi 4 Leader, działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Realizacja projektu pt. objętego PROW nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dlatego też Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem. Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 845 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy