Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze
zm.) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 183, poz. 1808) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 03.02.2005 r. (data wpływu do US 04.02.2005 r.), uzupełnionego pismami z dnia 15.02.2005 r, z dnia 16.02.2005 r i z dnia 15.03.2005 r w części dotyczącej udzielenia pisemnej interpretacji w sprawach:
1) czy wyliczając proporcję za okres V - XII 2004 r., o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego wlicza się dotację celową otrzymaną w dniu 07.05.2004 r, na częściowe pokrycie kosztów imprez kulturalnych, które odbyły się w m-cu III 2004 r. - uznaje stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe,
2) czy Jednostka może dokonać odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za remont dachu budynku, centralne ogrzewanie, ciepłą i zimną wodę, energię
elektryczną, kanalizację i wywóz nieczystości w proporcji do zajmowanej powierzchni użytkowej, wykorzystywanej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czy powinna stosować proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 - uznaje stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Wnioskiem z dnia 03.02.2005 r (data wpływu do US 04.02.2005 r.), uzupełnionym pismami z dnia 15.02.2005 r., z dnia 16.02.2005 r. i z dnia 15.03.2005 r Jednostka zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji m.in. w następujących sprawach:
1) czy wyliczając proporcję, za okres V - XII 2004 r., o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego Jednostka winna wliczyć dotację celową otrzymanąw dniu 07.05.2004 r., na częściowe pokrycie kosztów imprez kultiralnych, które odbyły się w m-cu III 2004 r.,
2)
czy Jednostka może dokonać odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za remont dachu budynku, centralne ogrzewanie, ciepłą i zimną wodę, energię elektryczną, kanalizację i wywóz nieczystości w proporcji do zajmowanej powierzchni użytkowej, wykorzystywanej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czy powinna stosować proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika , że podstawowym celem Jednostki jest organizowanie i prowadzenie działalności artystycznej w dziedzinie teatru dramatycznego i innych form teatralnych.
W budynku Jednostki działa Policealne Studium Aktorskie będące niepubliczną szkołą artystyczną o uprawnieniach szkoły publicznej. Jednostka prowadzi również działalność w zakresie najmu.
Jednostka jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Strona wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług i czynności zwolnione.Wstęp na spektakle w zakresie usług artystycznych oraz usług związanych z funkcjo-nowaniem obiektów kulturalnych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Opodatkowaniu tym podatkiem podlegają również usługi najmu. Usługi edukacyjne świadczone przez Policealne Studium Aktorskie są zwolnione od podatku od towarów i usług.
Jednostka oprócz przychodów własnych uzyskiwanych z prowadzonej działalności, na pokrycie swoich wydatków otrzymuje dotacje , m.in. w dniu 07.05.2004 r otrzymała dotację celową na organizację imprez kulturalnych. Wstęp na spektakle w ramach imprezy kulturalnej był odpłatny. Dotacja została przeznaczona na honoraria dla artystów, aktorów i realizatorów spektakli.
Zdaniem Jednostki wyliczając proporcję za okres V - XII 2004 r, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia
podatku należnego nie wlicza się dotacji celowej otrzymanej w dniu 07.05.2004 r., ponieważ dotacja ta dotyczyła częściowego pokrycia kosztów imprez kulturalnych, które odbyły się w m-cu III 2004 r, a więc w okresie kiedy nie obowiązywała ustawa z dnia 11 marca 2004 r o podatku do towarów i usług.
Całkowita powierzchnia użytkowa budynku wynosi 4104,19 m2, co stanowi 96,66 % powierzchni całkowitej. Powierzchnia zajmowana przez działające przy Jednostce Policealne Studium Aktorskie wynosi 137,12 m2, co stanowi 3,34% powierzchni całkowitej.
Jednostka ponosi wydatki związane z remontem dachu budynku oraz koszty związane z eksploatacją budynku, takie jak: energia cieplna, energia elektryczna, zużycie ciepłej i zimnej wody, wywóz nieczystości .
Zdaniem Jednostki podatek naliczony zawarty w fakturach za remont dachu budynku, centralne ogrzewanie, ciepłą i zimną wodę, energię elektryczną,
kanalizację i wywóz nieczystości Jednostka może odliczyć w proporcji do powierzchni wykorzystywanej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tut. Organ
- podziela pogląd Jednostki w sprawie przedstawionej w pkt 1,
- nie podziela poglądu Jednostki w sprawie przedstawionej w pkt 2.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r (Dz. U. Nr 54 poz. 535) w zakresie , w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ww. ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, zgodnie z ust. 2 w/w artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Proporcję, o której mowa w ust. 2, w myśl art. 90 ust. 3, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Stosownie do art. 29 ust. 1 cyt. wyżej ustawy (...) obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W świetle ww. przepisu, w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawa towarów lub świadczeniem usług otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie - dopłata taka podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, zgodnie z art. 19 ust. 21 ww. ustawy, powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.
W przedstawionym stanie faktycznym otrzymana przez Jednostkę w dniu 07.05.2004 r. dotacja celowa na częściowe pokrycie kosztów imprez kulturalnych, związana była ze świadczeniem usług związanych z kulturą. Zatem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) dotacja ta jest obrotem.
Z uwagi na to, że dotacja ta związana jest ze świadczeniem w m-cu III 2004 r. usług zwolnionych od podatku od towarów, dotacja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, przy wyliczaniu proporcji , o której mowa w art. 90 ust. 2 ww. ustawy o VAT, do obrotu za okres V - XII 2004 r. uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego nie wlicza się tej dotacji.
Jednostka, w świetle cyt. wyżej przepisu art. 90 ust. 1 ustawy jest obowiązana do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Jednostka nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których takie prawo nie przysługuje.
Z wniosku wynika, że podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących kosztów związanych z eksploatacją budynku oraz remontem dachu Jednostka chce odliczyć w proporcji do powierzchni zajmowanej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W sytuacji gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego zawartego w fakturach za remont dachu budynku oraz centralne ogrzewanie, wodę, energię elektryczną, kanalizację i wywóz nieczystości, związanych z czynnościami, w stosunku do których Jednostce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, stosownie do cyt. wyżej przepisu art. 90 ust. 2 Jednostka winna
pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego z tytułu wydatków, o których mowa, jaka wynika z proporcji wyliczonej na podstawie art. 90 ust. 3 ww. ustawy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.