Temat interpretacji
W dniu 23 lutego 2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mysłowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony następnie w dniu 14 marca 2005r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Zgodnie z przedstawionym w piśmie z dnia 23.02.2005r., uzupełnionym 14.03.2005r. stanem faktycznym, spółka cywilna utworzona została w lipcu 2003r. przez następców prawnych w celu kontynuowania działalności gospodarczej po zmarłym podatniku w zakresie usług, handlu i wynajmu nieruchomości. Wspólnicy spółki w styczniu 2004r. weszli w posiadanie zakupionej w 1995r. przez poprzedniego właściciela nieruchomości gruntowej z rozpoczętą budową (konstrukcja stalowa) pawilonu handlowego w drodze dziedziczenia w trzech równych częściach. Inwestycja ta z powodów finansowych nie była kontynuowana, a oferta jej sprzedaży nie znalazła nabywców. W celu zabezpieczenia obiektu przed kradzieżami Spółka zleciła dozorowanie obiektu profesjonalnej firmie ochroniarskiej. Za wykonywane usługi firma wystawiała faktury VAT, które Spółka ewidencjonowała w rejestrze zakupów towarów i usług pozostałych oraz rozliczała w deklaracji VAT-7. Z uwagi na zły stan techniczny konstrukcji stalowej zagrażający życiu ludzkiemu Spółka zleciła wykonanie rozbiórki tego obiektu specjalistycznej firmie usługowej. Po zakończeniu robót Spółka sprzedała wykonawcy usługi złom rozbiórkowy, który przyjęty został jako zapłata za wykonaną usługę. Transakcje te udokumentowane zostały fakturami VAT, które Spółka zaewidencjonowała i rozliczyła w deklaracjach podatkowych VAT-7. Z tym iż fakturę dokumentującą nabycie usługi rozbiórki konstrukcji stalowej Spółka zaewidencjonowała w rejestrze zakupów związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych i rozliczyła podatek z niej wynikający jako związany z zakupem usług zaliczanych do środków trwałych w deklaracji podatkowej VAT-7.
W swoim piśmie Spółka pyta czy postąpiła prawidłowo.
Zdaniem Spółki zawartym w piśmie z dnia 23.02.2005r. uzupełnionym w dniu 14 marca 2005r. dostawa złomu nie stanowi przychodu firmy, jest jedynie formą zapłaty za wykonaną usługę, a wartość tej usługi nie jest kosztem uzyskania przychodu. Podatek należny od tej dostawy został rozliczony i wykazany w podatku od towarów i usług, jak również odliczono podatek naliczony od nabycia usług związanych z środkami trwałymi. Natomiast koszty ochrony obiektu rozliczono po stronie podatku naliczonego jako związane z funkcjonowaniem firmy i wykazano po stronie podatku naliczonego jako nabycie pozostałych towarów i usług.
Odnosząc się do przedstawionego w piśmie Spółki stanu faktycznego tutejszy Organ zauważa, iż:
Stosownie do zapisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pod pojęciem towaru rozumie się w myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Ustawodawca zdefiniował w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT ogólne pojęcie świadczenia usług, jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Natomiast usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT). Zgodnie natomiast z treścią art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Mając na uwadze, iż dostawa złomu ze zlikwidowanej konstrukcji stanowi w świetle przepisów podatku dochodowego przychód Spółki, to podatek należny od tej dostawy winien być rozliczony w deklaracji podatkowej VAT-7, z chwilą powstania obowiązku podatkowego o którym mowa w art. 19 ustawy o podatku VAT.
Rozpatrując natomiast kwestię przedstawioną w piśmie Spółki dotyczącą prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia usług związanych z likwidacją konstrukcji stalowej oraz nabycia usług dozorowania przez firmę ochroniarską obiektu na którym był położony pawilon handlowy tutejszy Organ wyjaśnia, iż;
Stosownie do brzmienia art. 86 ust. 1, ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 cyt. ustawy VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi zaś w myśl art. 86 ust. 2 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy VAT. W myśl natomiast przepisu art.88 ust.1 pkt.2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Jeżeli natomiast wydatek spełnia wszelkie warunki do uznania go za koszt uzyskania przychodu, a w tym przypadku tak jest, co potwierdzono postanowieniem nr NUS PD II/2/416/8/2005 z dnia 04.05.2005r., wydanym w trybie art. 14a § 1 Ordynacja podatkowa, przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mysłowicach, to Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia ww. usług. Jednakże Spółka postąpiła nieprawidłowo ewidencjonując w rejestrze zakupów związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych przez podatnika do środków trwałych oraz rozliczając podatek naliczony związany z nabyciem usługi likwidacji konstrukcji stalowej jako związanej z nabyciem usług zaliczanych przez podatnika do środków trwałych. Zgodnie bowiem z powołanym wyżej postanowieniem, przedmiotowa konstrukcja stalowa nie spełniła warunków do uznania jej za środek trwały. Tym samym likwidacja takiej konstrukcji również nie może być uznana za nabycie usług zaliczanych przez podatnika do środków trwałych. Natomiast zarówno koszty ponoszone przez Spółkę związane z nabyciem usług dozorowania obiektu, jak i związane z likwidacją konstrukcji stalowej winny być zaewidencjonowane w rejestrze nabyć usług pozostałych i rozliczone w deklaracji podatkowej jako nabycie pozostałych usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.