POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-4/KR/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.02.2005, sygn. PP/443-4/KR/05, Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego u działając na podstawie art. 216 i art. 14a- 14c ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku L.dz.-31/05/05 z dnia 06.01.2005 r. w sprawie opodatkowania czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności skarbu państwa

postanawia

uznać za prawidłowe stanowisko podatnika, iż czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności skarbu państwa zlecone przez Jednostkę na podstawie art. 5 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 56 ze zm.) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

UZSADNIENIE

W dniu 12.01.2005 r. "X" złożył wniosek o udzielenie interpretacji w sprawie obowiązku opodatkowania czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa. Stan faktyczny przedstawia się następująco: w oparciu o porozumienie zawarte na podstawie art. 5 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 56 ze zm.) Jednostka powierzyła "X" prowadzenie w imieniu starosty spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa. W ramach powierzonego nadzoru "X" uprawniony jest do wydawania decyzji administracyjnych. Podatnik przekazuje również środki na realizację powierzonych zadań.

Zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej Naczelnik Urzędu Skarbowego ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela pogląd podatnika w tej sprawie i uznaje, że do czynności wykonywanych przez nadleśniczego w ramach powierzonych przez starostę zadań ma zastosowanie art. 15 ust 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 54, poz. 535) zgodnie, z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zdaniem tut. organu pod pojęciem organu władzy publicznej należy rozumieć wszystkie organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej w tym organy administracji publicznej, rządowej i samorządowej powołane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawach lub na ich podstawie, czyli osoby lub ciała kolegialne, których dokonane w określonych formach działania uważane są za działania państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity. Dz.U. z 2000 r. Nr 56 ze zm.) nadzór nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa sprawują starosta oraz w zakresie ustalonym w ustawie wojewoda. Podatnika wykonującego czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną uznać więc należy za organ władzy publicznej realizujący zadania nałożone przepisami prawa.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 3 ustawy o lasach starosta może powierzyć w drodze porozumienia prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną "X" . W tym przypadku "X" działa z upoważnienia i w imieniu starosty wykonując nałożone na niego zadania. Porozumienia, o którym mowa w wyżej cytowanym przepisie nie można przy tym uznać za umowę cywilnoprawną , jest to porozumienie administracyjne przekazujące określone kompetencje.

"X" wykonującego wyżej wymienione czynności nie uznaje się zatem w tym zakresie za podatnika podatku od towarów i usług, a więc wskazane wyżej czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu