Na podstawie art.14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr137, poz.926 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzęd... - Interpretacja - PP443/IN/12/DM/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.03.2005, sygn. PP443/IN/12/DM/05, Urząd Skarbowy w Brzegu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art.14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr137, poz.926 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art.14a §4.

Pismem z dnia 18.01.2005r (data wpływu do urzędu-21.01.2005r) zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z prośbą o wydanie pisemnej informacji w zakresie obowiązku stosowania się do przepisu art.19 ust.13 lit.d ustawy z 11 marca 2004r.Z przedstawionej w piśmie sytuacji wynika, że wykonuje Pan usługi koparkami mieszczące się w grupowaniu "roboty ziemne pozostałe" PKWiU 45.11.24-00.00. Usługi budowlane świadczy Pan jako podwykonawca. Za świadczone usługi po wykonaniu prac wystawia Pan raz w miesiącu, na koniec każdego miesiąca, faktury VAT z terminem płatności 40 dni (termin uzgodniony z klientem). Ponadto podał Pan, iż do chwili obecnej stosował zasady ogólne, a do obowiązku wynikającego z przepisu art.19 ust.13 pkt.2 lit.d ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług zastosował się od grudnia 2004r. Zdaniem Pana zastosowanie się do art. 19 ust.13 pkt.2 lit.d ww ustawy spowodowałoby powstanie nadpłaty w każdym z poprzednich miesięcy, a ponieważ jest to przywilej podatkowy (wyrok NSASA/SZ 450/98 z 11.02.1999r OSP 1999 NR11, poz..50) a nie obowiązek postanowił Pan nie dokonywać korekt deklaracji VAT-7.

W niniejszym piśmie zadał Pan następujące pytania :1.Czy mam obowiązek stosowania się do przepisu art.19 ust.13 pkt.2 lit.d ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług?2.Czy muszę dokonać korekt deklaracji VAT-7 i od kiedy?3.Czy mogę zastosować się do zasad szczególnych np. od grudnia 2004r?

Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu wyjaśnia, co następuje:Dokonując analizy zagadnienia, należy stwierdzić , że do powyżej opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy:19 ust.1, ust.4, ust.13 pkt.2 lit.d, ust.14, art.103 ust.1, art.99 ust.12 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr54, poz.535)§ 18 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 97, poz.971).art.81 ustawy z dnia 29.08.1997r -Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr137, poz. 926 ze zm.)

Zgodnie z art. 19 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr54, poz.535) zwanej dalej ustawą o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust.2-21, art.14 ust.6, art.20 i art.21 ust.1. W sytuacji gdy dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi- art.19 ust.4 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku wykonywania usług budowlanych lub budowlano-montażowych obowiązuje szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, Obowiązek ten określony został w art.19 ust.13 pkt.2 lit.d ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi.Przepis art.19 ust.14 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi, iż przepis ust.13 pkt.2 lit.d stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.

Z kolei terminy wystawienia faktur w przypadku świadczenia usług określonych w art.19 ust.13 ustawy o podatku od towarów i usług określa § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 97, poz.971). Zgodnie z treścią § 18 ust.1 rozporządzenia, w przypadkach określonych w ust.10 i ust.13 pkt.1-5 i 7-11 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Natomist § 18 ust.2 rozporządzenia stanowi, iż faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.
Z wyżej cytowanych przepisów wynika, iż uregulowanie dotyczące powstania obowiązku podatkowego jest jednoznaczne i winno być bezwzględnie stosowane. Zatem pytanie Pana dotyczące obowiązku zastosowania się do przepisu art.19 ust.13 pkt.2 lit.d ustawy o podatku od towarów i usług oraz zastosowanie się do zasad szczególnych np. od grudnia 2004r jest nieprawidłowe.

Ponadto tut. organ podatkowy wyjaśnia, iż ujęcie kwoty podatku należnego w okresie rozliczeniowym innym, niż okres w którym powstaje obowiązek podatkowy, stanowi naruszenie art.103 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust.2-4 i art.33.

Ogólne zasady dokonywania korekt deklaracji określone zostały w przepisach ustawy z dnia 29.08.1997r -Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr137, poz. 926 z późń. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkowa.

Zgodnie z art.81 Ordynacji podatkowej skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
W świetle art.81a § pkt.2 i 3 Ordynacji podatkowej, prawo do skorygowania deklaracji mają podatnicy, w przypadku gdy:w deklaracjach innych niż w deklaracji dla podatku akcyzowego i deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrachunkowy, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek,w złożonej deklaracji wykazali zobowiązanie podatkowe w wysokości niższej od należnej albo kwotę nadpłaty lub zwrotu podatku w wysokości większej od należnej.
Z treści art.81c Ordynacji podatkowej wynika, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą składać korekty deklaracji, również jeżeli nie wpływa to na wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku.

W przypadku natomiast przeprowadzenia postępowania podatkowego, w wyniku którego organ podatkowy stwierdzi, iż podatnik mimo ciążącego na nim obowiązku nie zapłacił w całości lub w części podatku, nie złożył deklaracji albo że wysokość zobowiązania podatkowego jest inna niż wykazana w deklaracji, lub jeśli organ podatkowy stwierdzi, że podatnik w złożonej deklaracji wykazał zwrot podatku w wysokości wyższej od należnej, zostanie wydana decyzja na podstawie art.21 Ordynacji podatkowej i art.99 ust.12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z w ww. art.99 ust.12 ustawy o podatku od towarów i usług, zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku., kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art.87 ust.1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości.
Przepis art. 87 ust. 1 ww ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z wyżej cytowanych przepisów wynika, że winien Pan w deklaracjach podatkowych VAT-7 wykazywać kwoty zgodne z obowiązującym stanem prawnym oraz występującym stanem faktycznym. W przypadku stwierdzenia przez Pana różnic w zadeklarowanym podatku należnym z tytułu wykonanych usług, które mają wpływ na wysokość zadeklarowanego zobowiązania podatkowego, czy też kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym prawidłową czynnością będzie skorygowanie deklaracji z uwzględnieniem zasad dokonywania korekt, określonych w przepisach Ordynacji podatkowej. Powołany we wniosku wyrok NSASA/SZ 450/98 z 11.02.1999r OSP 1999 NR11, poz..50), który zdaniam Pana stanowi przywilej podatkowy na podstawie którego postanowił Pan nie dokonywać korekt deklaracji dotyczył rozstrzygnięcia sprawy, do której miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 08.01.1993r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U.Nr11, poz.50 ze zm.) obowiązującej do 30.04.2004r

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Urząd Skarbowy w Brzegu