Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 18 lutego 2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 23 lutego 2005 r., uzupełnione 22 marca 2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej stawki podatku od towarów i usług dla usług transportowych świadczonych z kraju trzeciego tj. Szwajcarii na terytorium Polski, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów postanawia uznać stanowisko zawarte we wniosku za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Ze stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym piśmie wynika, iż Strona świadczy usługi transportowe z terytorium państwa z poza Unii Europejskiej tj. Szwajcarii na terytorium Polski. Zleceniodawcą tych usług jest podmiot posiadający polski numer identyfikacji podatkowej.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 3 w/w ustawy) rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty
z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju
z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku poza terytorium kraju (tranzyt)
z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Z powyższego przepisu wynika, iż transport ze Szwajcarii do Polski jest międzynarodowym transportem towarów.
Natomiast w art. 83 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług określone zostały dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług przy usługach transportu międzynarodowego tj. w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora -list przewozowy lub dokument spedytorski stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej lub innych dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora). W przypadku towarów importowanych oprócz w/w dokumentów, dowodem świadczenia usług transportu międzynarodowego jest również dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Miejsce świadczenia transportu międzynarodowego towarów ustalane jest w oparciu o zasady ogólne określone w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Miejscem tym jest więc miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest więc odpowiednio do odcinka trasy przebiegającego w Polsce. Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.
W związku z powyższym, jeśli podatnik świadczy usługę transportu międzynarodowego towarów zgodnie z przepisami art. 83 w/w ustawy, w stosunku do tej części usługi transportu, która została wykonana na terytorium Polski podatnik może zastosować stawkę podatku w wysokości 0%. Pozostałą zaś część usługi należy potraktować jako niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.
Podatnik może więc usługę transportu międzynarodowego towarów na odcinku krajowym opodatkować stawką w wysokości 0 %, o ile posiada dokumenty określone w art. 83 ust. w ustawy o podatku od towarów i usług.
Jeżeli natomiast podatnik nie posiada w/w dokumentów wówczas świadczona przez niego usługa nie może być uznana za transport międzynarodowy towarów, w związku z czym podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %.
Ponadto należy zauważyć, że w opisanym przez Stronę stanie faktycznym na żadnym odcinku usługi nie występuje wewnatrzwspólnotowa usługa transportu towarów. Zgodnie bowiem z art. 28 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3. Natomiast miejscem rozpoczęcia świadczonej przez Stronę usługi transportu jest państwo niebędące członkiem Unii Europejskiej.
Jednocześnie należy zauważyć, że na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 2 w/w ustawy w przypadku świadczenia usług transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, usług spedycyjnych i przeładunkowych, usług w portach morskich i handlowych oraz budowlanych i budowlano - montażowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania tych usług.
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w piśmie z dnia 18 lutego 2005 r. oraz wydawane jest według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia przedmiotowego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, jest jednak wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji.