Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 08.02.2005r. (data wpływu do tut. urzędu- 09.02.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania czynności w postaci wykonania przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych przez Gminę na rzesz jej mieszkańców.
stwierdza, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Gmina, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, zrealizowała inwestycję budowy sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości położonej w jej granicach. Przy realizacji powyższej inwestycji Gmina korzystała ze środków programu "SAPARD". Zgodnie z wyjaśnieniami Podatnika, budowa sieci kanalizacji sanitarnej stanowi zadanie własne gminy. Natomiast budowa przyłączy kanalizacyjnych należy do obowiązków osoby ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci. Gmina zawarła z mieszkańcami umowy, na mocy których zobowiązuje się do wykonania indywidualnych przyłączy kanalizacyjnych w zamian za wniesienie przez mieszkańców Gminy dobrowolnych świadczeń w określonej przez Gminę wysokości.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Gmina wykonując na rzecz poszczególnych mieszkańców przyłącza kanalizacyjne do sieci ( w oparciu o zawarte umowy cywilnoprawne) dokonuje transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do zapisu z art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz.535 ze zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również/:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 970 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych.
Przedstawiony stan prawny oznacza, iż ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami (z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych).
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż wykonanie przez Gminę przyłączy kanalizacyjnych na rzecz swoich mieszkańców, nie stanowi zadania publicznego, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 970 ze zm.). Wobec powyższego, wykonanie przez Gminę przyłączy kanalizacyjnych na rzecz jej mieszkańców, stanowiąc usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ( art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy).
Wobec powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie uznaje stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.