Temat interpretacji
POSATNOWIENIE
W dniu 06.01.2005 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek strony o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Pan M. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podpisał w dniu 17.07.2004 r. umowę z "T." S.A. o świadczenie usług polegających na dostarczaniu sygnału cyfrowego do korzystania ze stałego dostępu do Internetu. Do końca 2004 r. Pan M. dla udokumentowania sprzedaży swoich
usług wystawiał faktury VAT bądź ewidencjonował na kasie rejestrującej.
Strona w swoim wniosku stawia następujące pytania:
Czy wszyscy abonenci płacą za stały dostęp do Internetu podatek VAT w wysokości 22%?
Czy na fakturze wystawianej dla osoby fizycznej konieczny jest numer NIP?
Czy faktura VAT może nie zawierać podpisu odbiorcy?
Zdaniem strony wszyscy abonenci powinni płacić podatek VAT w wysokości 22% za stały dostęp do Internetu. Faktura wystawiana dla osoby fizycznej nie musi zawierać jej numeru NIP. Faktura VAT nie musi zawierać podpisu odbiorcy.
UZASADNIENIE
Ustosunkowując się do powyższego organ podatkowy stwierdza, iż:
- zgodnie z art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113) w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) określającym "wykaz usług zwolnionych od podatku" uchylono poz. 13 i 14, co powoduje opodatkowanie stawką VAT w wysokości 22% wszystkich usług internetowych. Art. 1 pkt 8 wyżej wymienionej ustawy wszedł w życie z dniem 1 marca 2005 r. Przed dniem 01.03.2005 r. zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione od podatku były usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, poz. 14 "usługi na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do Internetu dla użytkowników indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy". Z powyższego przepisu wynikało, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegały usługi w zakresie dostępu do Internetu, w sytuacji gdy spełnione były następujące warunki:
1) usługi te świadczone były użytkownikom indywidualnym: osobom fizycznym, osobom prawnym i jednostkom nie mającym osobowości prawnej,
- użytkownicy ci nie byli osobami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie dostępu szerokopasmowego do Internetu.
- w myśl § 14 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 971) faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych mogą nie zawierać danych dotyczących nabywcy, określonych w § 12 ust. 1 pkt 2 tj. jego numeru identyfikacji podatkowej. Ponadto zgodnie z § 14 ust. 3 cytowanego rozporządzenia w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż.
- w treści § 12 wyżej cytowanego rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r., który zawiera wykaz danych jakie co najmniej powinna zawierać faktura VAT nie zostały wymienione podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury.
Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, iż sprzedaż usług polegających na dostarczaniu sygnału cyfrowego do korzystania ze stałego dostępu do Internetu podlegała będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% bez względu na to kto będzie ich odbiorcą. Faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej nabywcy oraz jego podpisu.
Stanowisko strony zawarte we wniosku z dnia 06.01.2005 r. jest prawidłowe