Temat interpretacji
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zwanej w dalszej części "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
Od tej ogólnej zasady regulującej miejsce opodatkowania ustawa przewiduje szereg odstępstw, w zależności od rodzaju wykonywanej usługi. W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeniem art. 28.
Stosownie zaś do art. 28 ust. 7 ustawy w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.
Jednocześnie w myśl ust. 8 w/w art. 28 w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.
Spółka podaje, iż na mocy zawartego między stronami porozumienia wykonuje dodatkowe usługi, które są integralnie związane ze świadczonymi usługami na ruchomym majątku kontrahenta. Jeżeli więc warunki porozumienia przewidują możliwość zakupu przez Spółkę oprzyrządowania niezbędnego do wykonania uszlachetniania, wykonywanie na powierzonych komponentach czynności narzędziowych jak również zwrot kosztów wynagrodzeń pracowników związanych z przyjmowaniem i realizacją zamówień oraz kosztów rozmów telefonicznych to czynności te będą usługami na ruchomym majątku rzeczowym, bowiem dla nabywcy w tym przypadku świadczeniem głównym jest wykonanie usługi bez względu na jej poszczególne elementy.
Jednocześnie tutejszy organ podatkowy pragnie zauważyć, iż to do Podatnika należy prawidłowe zaklasyfikowanie wykonywanych usług tj. prawidłowe zaklasyfikowanie wykonywanych czynności jako stanowiących lub niestanowiących usługi na ruchomym majątku rzeczowym.
Tak więc jeżeli powyższe czynności zostaną przez Spółkę zaklasyfikowane do usług na ruchomym majątku rzeczowym i spełnią warunki określone ustawą, tj.:
- nie dojdzie do przeniesienia własności towarów będących przedmiotem wykonywanej usługi,
- towary zostaną wywiezione poza terytorium kraju w terminie 30 dni od dnia wykonania na nich usługi,
- kontrahent unijny poda Spółce numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska,
to miejscem świadczenia tych usług (na podstawie art. 27 i art. 28) a tym samym miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer.
Ponadto tutejszy organ podatkowy pragnie zauważyć, iż na mocy art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, na który powołuje się Spółka w złożonym wniosku, Podatnik nabywa jedynie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabywane towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.