POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-145/05/MK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.03.2005, sygn. 1472/RPP1/443-145/05/MK, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 24.01.2005 r. (data wpływu 25.01.2005r.) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, w kwestii zasad podatkowania podatkiem od towarów i usług przyznanego Spółce rabatu dotyczącego importu towarów, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.)

- uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przestawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonywała importu towarów z jednego z krajów Unii Europejskiej przed 1 maja 2004 r. Kwoty podatku wykazane w zgłoszeniach celnych SAD mieściły się w ogólnych kwotach podatku naliczonego wykazanych w deklaracjach VAT-7. Na podstawie zawartej umowy kontrahent zagraniczny udzielił Spółce rabatu na dostawy za okres od 1 stycznia do 19 listopada 2004 r. wystawiając noty kredytowe.

Udzielony rabat dotyczy czynności dokonanych przed 1 maja, które były traktowane jako import towarów. W związku z tym, że zmiana przepisów nie wpłynęła na kwalifikację prawną dokonanych czynności, również po 30 kwietnia 2004 r. wyżej wymieniony rabat powinien być traktowany jako czynność związana z importem towarów, do którego mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 08 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.).

Stosownie do art. 19 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy kwotę podatku naliczonego, w przypadku importu, stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających z decyzji, o których mowa w art. 11b.

W związku z powyższym otrzymana przez Spółkę faktura korygująca wystawiona przez kontrahenta zagranicznego nie stanowi podstawy do korekty podatku naliczonego.

Na podstawie art. 15 ust. 4 cytowanej ustawy podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło.Wartością celną towarów jest wartość transakcyjna, to znaczy cena faktycznie zapłacona lub należna za towar sprzedany w celu przywozu na polski obszar celny.

Zmiana wartości zakupionych wcześniej towarów powoduje, że faktyczna wartość celna towaru jest inna niż wykazana w zgłoszeniu celnym. Podatnik nie jest uprawniony do dokonywania jakichkolwiek zmian w zapisach zgłoszenia celnego SAD w zakresie ustalonej: wartości celnej towaru, cła i kwoty należnego podatku od towarów i usług.

W przypadku zawyżenia wartości celnej wynikającej z importu towarów Podatnik ma prawo zwrócić się do właściwego organu celnego o dokonanie ponownego ustalenia wartości celnej, cła i kwoty należnego podatku od towarów i usług. Decyzja organu celnego będzie podstawą do ponownego obliczenia należności podatkowych.

W przypadku gdy w wyniku weryfikacji zgłoszenia celnego okaże się, że kwota podatków została nadpłacona, to zgodnie z art. 11h wyżej wymienionej ustawy, podatnikowi nie przysługuje zwrot nadpłaconych podatków, jeżeli kwota nadpłaconego w imporcie podatku od towarów i usług - pomniejszyła kwotę podatku należnego.

W przedmiotowym przypadku powyższe zasady rozliczania stosuje się wyłącznie do rabatów dotyczących dostaw towarów (importu towarów), które miały miejsce przed 30 kwietnia 2004 r. Wynika to między innymi z brzmienia art. 170 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), który stanowi, że jeżeli dostawa towarów ma miejsce po dniu 30 kwietnia 2004 r. przed nadaniem innego przeznaczenia celnego towarom, które zostały przywiezione z terytorium Wspólnoty przed rozszerzeniem lub z terytorium nowych państw członkowskich na terytorium kraju, do czynności tej stosuje się przepisy wyżej wymienionej ustawy. W przypadku dostaw, które miały miejsce po dniu 30 kwietnia 2004 r. należy stosować zasady podatkowania rabatów dotyczących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie