Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 15 ust. 1, art. 82 ust. 3, art. 96 ust. 1 i 3, art. 113 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), § 8 ust. 1 pkt 3, ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 17.02.2005 r. znak L.dz.28/2005 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
W dniu 18.02.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Strony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie, którego celem jest szeroko pojęta działalność na rzecz osób niepełnosprawnych posiada status organizacji pożytku publicznego. Jednym z realizowanych przez organizację projektów jest prowadzenie sklepu z używanymi rzeczami, otrzymywanymi w formie darowizny od charytatywnego stowarzyszenia ze Szwecji (rzeczy te także nieodpłatnie przekazywane są szwedzkiemu stowarzyszeniu przez osoby prywatne lub też przez różne instytucje).Cały
dochód ze sprzedaży rzeczy pochodzących z darowizny szwedzkiej Stowarzyszenie zamierza przeznaczyć wyłącznie na działalność statutową organizacji w ramach działalności pożytku publicznego. Pytanie Wnioskodawcy brzmi, czy od uzyskanego utargu ze sprzedaży darowanych, używanych rzeczy w jego sklepie musi odprowadzać podatek VAT, czy też może być zwolniony i na jakich zasadach. Zdaniem Wnioskodawcy obrót ze sprzedaży nie powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska Stowarzyszenia. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust.3. Art. 96 ust. 3 stanowi, iż podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. W myśl art. 113 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Art. 113 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż do wartości sprzedaży, o której mowa w ust.1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 82 ust. 3 ustawy o VAT Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze .zm.), w § 8 ust. 1 pkt 3 zwolnił od podatku dostawę towarów, z wyłączeniem towarów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 23.01.2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257), dokonywaną przez organizacje pożytku publicznego, o których mowa w ustawie z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.873 ze zm.), jeżeli towary te zostały nabyte przez te organizacje:
- Jako darowizny rzeczowe pochodzące ze zbiórek publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 15 marca 1933r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz. 162 ze zm.),
- Za środki pieniężne pozyskane ze zbiórek, o których mowa w przepisach wymienionych w lit. a z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
Przepis § 8 ust.2 wyżej w rozporządzenia stanowi, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się:
- Do pozostałej działalności, niezaliczonej do działalności pożytku publicznego, wyodrębnionej na podstawie art. 21 pkt 1 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- Jeżeli organizacja pożytku publicznego narusza warunki lub zasady działania określone w ustawie wymienionej w pkt 1.
Zgodnie z § 8 ust.3 zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, obowiązuje w odniesieniu do towarów: których wartość rynkowa uwzględniająca podatek przekracza 2000 zł - wyłącznie w przypadku, gdy organizacja pożytku publicznego posiada dokumentację pozwalającą na identyfikację darczyńcy i potwierdzającą dokonanie darowizny, a w przypadku darowizny z terytorium państwa trzeciego posiada dodatkowo dokument celny, z którego wynika, że import tych towarów nie korzystał ze zwolnień, o których mowa w art. 81 ustawy; pod warunkiem, że nabycie przez organizację pożytku publicznego zostało udokumentowane posiadaną fakturą lub dokumentem celnym potwierdzającym, że import towarów nie korzystał ze zwolnień, o których mowa w art. 81 ustawy.
W świetle powyższego Towarzystwo może korzystać zarówno ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, jak i przedmiotowego na podstawie § 8 ust.1 pkt 3 oraz ust. 2 i 3 wyżej wymienionego rozporządzenia, pod warunkiem, że spełnia określone w nim wymogi. Aktualnie Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, w związku, z czym realizowana dostawa towarów używanych pochodzących z darowizny nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w tym zakresie. Obowiązek ten powstanie, jeżeli wartość sprzedaży przekroczy w danym roku kwotę odpowiadającą 10.000 euro, nie wliczając do tej wartości odpłatnej dostawy towarów zwolnionych od podatku, w tym także na podstawie § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.
Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.