Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8 , poz.60) po rozpatrzeniu wniosku Spółdzielni Pracy .... z dnia 7 marca 2005 r. (data wpływu: 11 marca 2005r.), w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Na podstawie podanych we wniosku informacji ustalono, że
Wytwórnia Wyrobów z Latexu jest producentem i dystrybutorem rękawic medycznych diagnostyczno-zabiegowe niejałowych sklasyfikowane do grupowania PKWiU 25.13.60-59.00 rękawice diagnostyczno-zabiegowe jałowe lub niejałowe przeznaczone do przeprowadzania badań lekarskich diagnostycznych lub innych czynności terapeutycznych.
Zapytanie dotyczy wysokości stawki podatku od towarów i usług jaką należy stosować przy sprzedaży rękawic.
Zdaniem Spółdzielni sprzedaż rękawic diagnostyczno-zabiegowych niejałowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 7% na podstawie poz. 106 zał. nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ rękawice zostały przebadane przez Narodowy Instytut Zdrowia w Warszawie i uzyskały orzeczenie o zgodności z normami.
Stanowisko Spółdzielni jest prawidłowe.
Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, póz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna
dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. W punkcie 106 tego załącznika zostały wymienione,wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - bez względu na symbol PKWiU.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20.04.2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896) ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym należy przez to rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:
- diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób, diagnozowania, monitorowania,
leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
- badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
- regulacji poczęć który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wymagane.
Artykuł 4 ustawy o wyrobach medycznych stanowi, iż do obrotu i używania wprowadza się wyroby medyczne spełniające wymagania określone w tej ustawie.
Natomiast art. 5 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o wyrobach medycznych wskazują, iż do obrotu i używania mogą być wprowadzone wyroby medyczne oznakowane znakiem CE. Przy czym znak ten umieszcza się na wyrobie medycznym po przeprowadzeniu odpowiednich dla niego procedur oceny zgodności z wymaganiami zasadniczymi, o których mowa w rozdziale 4 ustawy. W myśl art. 16 ww ustawy wyrób medyczny musi spełniać określone dla takiego wyrobu wymagania
zasadnicze. Przy czym do przeprowadzenia oceny zgodności wyrobu z określonymi dla niego wymaganiami zasadniczymi zobowiązany jest wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel. Natomiast art. 52 ustawy o wyrobach medycznych wskazuje, iż wytwórca, autoryzowany przedstawiciel, importer, podmiot odpowiedzialny za wprowadzenie do obrotu wyrobu medycznego, podmiot zestawiający wyroby medyczne lub podmiot dokonujący sterylizacji, o których mowa w art. 8 ustawy, mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonuje zgłoszenia do Rejestru wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia lub aktywnego wyrobu medycznego do implantacji przed pierwszym wprowadzeniem go do obrotu. Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych prowadzi rejestr wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i do używania zwany dalej "Rejestrem" (art. 51 ustawy ).
W myśl art. 92 tej ustawy świadectwa jakości, świadectwa rejestracji,
świadectwa dopuszczenia do obrotu, świadectwa dopuszczenia do stosowania oraz pozytywne opinie o wyrobie medycznym wydane przed dniem 1 października 2002 r. zachowują ważność w terminach w nich określonych, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2005 r. Natomiast w art. 98 ust. 1 w/cyt. ustawy określono, iż Rejestr Wytwórców i Wyrobów Medycznych prowadzony na podstawie dotychczasowych przepisów staje się Rejestrem wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i używania.
Uwzględniając treść wyżej przytoczonych przepisów ustawy o wyrobach medycznych oraz mając na uwadze przedstawiony przez Spółdzielnię stan faktyczny, z którego wynika że Podatnik dokonuje dostawy rękawic diagnostyczno-zabiegowe niejałowych, które:
zostały wpisane w dniu 17 marca 2005 r. do Rejestru Wyrobów Medycznych, który na mocy art. 98 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych stał się Rejestrem wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za
ich wprowadzenie do obrotu i używania.
są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych,
Z załączonego do pisma protokołu badań nr Kod NI 3547/04 sporządzonego w dniu 8 grudnia 2004r. w Narodowym Instytucie Zdrowia z siedzibą w Warszawie ul. Chełmska 30/34 wynika , że medyczne rękawice diagnostyczne, pudrowane, jednorazowego użytku produkowane przez Wytwórnię Wyrobów z Latexu spełniają wymogi normatywne w zakresie przeprowadzonej oceny.
W związku z powyższym Podatnik będzie uprawniony przy dostawie rękawic diagnostyczno-zabiegowych niejałowych do zastosowania preferencyjnej 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy (tj. załącznik nr 3 poz. 106), gdyż przedmiotowe towary są wyrobami medycznymi w rozumieniu cyt. ustawy o wyrobach medycznych z dnia 20 kwietnia 2004 r.
Mając na uwadze powyższe stanowsko zaprezentowane w piśmie przez Spółdzielnię jest prawidłowe.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu
faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza w terminie 7 dni od daty doręczenia.