Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 18.01.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko w sprawie jest prawidłowe.
Pismem z dnia 18.01.2005 r. uzupełnionym w dniu 16.02.2005 r. Spółka
wystąpiła do tut. organu podatkowego z pisemnym wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej, przedstawiając następujący stan faktyczny:
"Spółka w swojej działalności prowadzi apteki i jest podatnikiem podatku od towarów i usług . W ciągu roku zdarzają się przypadki, iż na stanie znajdują się leki przeterminowane. Zdarzeniom tym nie można przeciwdziałać. W przypadku stwierdzenia przeterminowanych leków sporządzany jest protokół i leki przeznaczane są do utylizacji. Przy zakupie leków był odliczany podatek od towarów i usług, gdyż zakup ten służył wykonywaniu czynności opodatkowanych. Nie jest dokonywana korekta podatku naliczonego, odliczonego wcześniej, związana z tym zakupem. Po przekazaniu leków do utylizacji wyksięgowywane są z towarów handlowych i wpisywane jako koszty uzyskania przychodu. W opisanym stanie faktycznym podatnik pyta, czy istnieje obowiązek
dokonywania korekty podatku naliczonego od przeterminowanych leków w sytuacji, gdy były one nabyte w celu wykorzystania do wykonywania czynności opodatkowanych? Zdaniem Spółki w przedstawionym stanie faktycznym nie ma obowiązku korekty VAT naliczonego.
Na podstawie wyżej opisanego, przyjętego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia stanowisko podatnika jako prawidłowe z powołaniem następujących przepisów prawa:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Co do zasady kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy).
Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje metodę bieżącego odliczenia podatku naliczonego. Podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu bieżącym, w związku z otrzymaniem faktury lub dokumentu celnego, bez konieczności oczekiwania na moment dokonania przez niego sprzedaży towarów lub świadczenia usług, dla których poczynił konieczne zakupy. Fakt późniejszego wystąpienia zdarzenia jakim jest stwierdzenie przeterminowania leków nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tego towaru. Dodać należy, że dla celów dowodowych fakt wystąpienia powyższego zdarzenia winien być przez podatnika należycie udokumentowany. Konsekwencją powyższego jest brak obowiązku dokonywania korekty podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu towarów handlowych, następnie przeterminowanych. Tym samym stanowisko wyrażone przez Spółkę jest prawidłowe.
Powyższe stanowisko odzwierciedla orzecznictwo zarówno sądów polskich (wyrok NSA z 07.06.2004 r., sygn. akt FSK 87/04, LEX 122120), jak i Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (wyrok ETS z 29.02.1996 r., Nr C-110/94, LEX 83918, wyrok ETS z 15.01.1998 r., Nr C-37/95, LEX 84296, wyrok ETS z 08.06.2000 r., Nr C-400/98, LEX 82838). Dodatkowo należy zaznaczyć, iż podobne rozwiązanie zawarte jest w VI Dyrektywie w art. 20 ust. 1 pkt b, zgodnie z którym nie będzie się dokonywało korekty w przypadku odpowiednio udokumentowanego i potwierdzonego zniszczenia, zagubienia lub kradzieży. Jednakże państwa członkowskie mogą wymagać korekty w przypadku kradzieży. Ustawa o podatku od towarów i usług regulacji takiej jednak nie zawiera.
- Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).