Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.01.2005r (data wpływu do Urzędu 08.02.2005r) Spółki z o.o. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu samochodu NISSAN Patrol
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 24.01.2005r, uzupełnionym pismem bez daty (07.03.2005r-data wpływu do Urzędu) Spółka wystąpiła do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w następującym stanie faktycznym:
Podatnik zamierza kupić u dealera niemieckiego samochód ciężarowy marki NISSAN Patrol 3.0 Di 5-drzwiowy z automatyczną skrzynią biegów w celu użytkowania w prowadzonej działalności gospodarczej (zakup związany ze sprzedażą opodatkowaną). Podatnik otrzyma od sprzedawcy dokument zwany "Fahrzeugbrief", fakturę oraz wyciąg ze świadectwa homologacji. Zarówno w dokumencie "Fahrzeugbrief", jak i w wyciągu ze świadectwa homologacji w pozycji "masa samochodu gotowego do jazdy" dla pojazdu NISSAN Patrol masa ta wynosi 2485kg. Z kolei w pozycji "masa całkowita pojazdu" w świadectwie homologacji dla pojazdu NISSAN Patrol podano 3110kg.
Podatnik wskazuje, że w punkcie 1.1 "Definicje" załącznika Nr 1 do Dyrektywy Rady 92/21/EWG, odnoszącej się do mas i wymiarów pojazdów w procedurach homologacji pojazdów, podaje się następującą definicję: "Masa pojazdu gotowego do jazdy" oznacza masę pojazdu z nadwoziem, gotowego do jazdy (łącznie z płynem chłodniczym, olejami, paliwem, kołem zapasowym, narzędziami i kierowcą). Z Dodatku do Dyrektywy Rady 92/21/EWG "Metoda sprawdzania mas pojazdów silnikowych kategorii M" w punkcie 1.2. w ustępie drugim podaje się, że "za masę przypadającą na każdego pasażera (łącznie z kierowcą) przyjmuje się 75kg.
Ponieważ w ustawie o podatku od towarów i usług nie uwzględniono przepisów unijnych, dotyczących parametrów masy, według podatnika "dopuszczalną ładowność" należy ustalić następująco: 3110 - (2485-75 tj. ciężar kierowcy uwzględniony w masie samochodu według przepisów unijnych) = 700kg. Polskie przepisy mówią, iż masa całkowita pojazdu nie uwzględnia ciężaru kierowcy w wysokości 75kg.
Zdaniem podatnika spełnione są ustawowe wymagania z zakresu podatku od towarów i usług uprawniające do skorzystania z możliwości odliczenia VAT naliczonego od zakupu samochodu NISSAN Patrol, bowiem dane techniczne tego typu samochodu, istotne w zakresie podatku VAT spełniają wymagania wzoru, o którym mowa w art. 86 ust.3 ustawy o VAT, gdzie "n" wynosi 5, a ładowność 700kg, bowiem DŁ= 357+5x68=697.
Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny należy stwierdzić, że:
Zgodnie z przepisem art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:
DŁ = 357kg + n x 68 kg
gdzie:
DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność
n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy
- kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy tych towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000zł, o czym stanowi zapis w ust.3 art. 86 cyt. ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust.5 w/w ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w ust.3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust.3.
W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku podatnik zamierza kupić samochód ciężarowy NISSAN Patrol. W świadectwie homologacji pojazdu nie określono ładowności, natomiast podano:
masę pojazdu gotowego do jazdy - 2485kg,
dopuszczalną masę całkowitą - 3110kg,
ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy - 5.
Zgodnie z pkt. 1.1 załącznika Nr 1 do Dyrektywy Rady 92/21/EWG, odnoszącej się do mas i wymiarów pojazdów w procedurach homologacji pojazdów "masa pojazdu gotowego do jazdy" oznacza masę pojazdu z nadwoziem, gotowego do jazdy (łącznie z płynem chłodniczym, olejami, paliwem, kołem zapasowym, narzędziami i kierowcą). Z Dodatku do Dyrektywy Rady 92/21/EWG "Metoda sprawdzania mas pojazdów silnikowych kategorii M" w punkcie 1.2. w ustępie drugim podaje się, że "za masę przypadającą na każdego pasażera (łącznie z kierowcą) przyjmuje się 75kg (68 kg + 7 kg bagażu).
Zgodnie z ustawą z dnia 20.06.1997r Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2003r Nr 58, poz.515 ze zm.):
- dopuszczalna masa całkowita - to największa określona właściwymi warunkami technicznymi masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze (art. 2 pkt.54),
- masa własna - to masa pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego (art. 2 pkt.53),
- dopuszczalna ładowność - największa masa ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu (art.2 pkt.56).
W sytuacji, gdy masa własna pojazdu i dopuszczalna ładowność samochodu NISSAN Patrol nie zostały wprost określone w świadectwie homologacji, można je ustalić na podstawie danych wynikających ze świadectwa homologacji i masy przypadającej na kierowcę, określonej w Dodatku do Dyrektywy Rady 92/21/EWG, tj.
masa własna = 2485kg (masa pojazdu gotowego do jazdy) - 75kg (masa przypadająca na kierowcę) = 2410kg
ładowność = 3110kg (dopuszczalna masa całkowita pojazdu) - 2410kg (masa własna) = 700kg.
Z porównania ładowności samochodu NISSAN Patrol obliczonej na podstawie danych wynikających ze świadectwa homologacji (700 kg) z ładownością obliczoną na podstawie wzoru, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT (DŁ = 357 kg + 5 x 68 kg = 697 kg) wynika, że przy nabyciu w/w samochodu, kwotę podatku naliczonego stanowi 100% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy tych towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca.