Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
(t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 06.07.2005 r., który wpłynął w dniu 08.07.2005 r. uzupełnione pismem z dnia 26.07.2005 r. - data wpływu 29.07.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od
podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług kwoty prowizji uzyskanej z tytułu agencyjnej sprzedaży zakładów i losów loterii pieniężnej prowadzonej na rzecz Totalizatora Sportowego jest n i e p r a w i d ł o w e.
UZASADNIENIE
W dniu 08.07.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej
ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Spółdzielnia XXX w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje na rzecz Sp. z o. o. Totalizator Sportowy usługi polegające na stałym zawieraniu umów sprzedaży zakładów w imieniu i na rachunek tej Spółki oraz na stałym zawieraniu umów sprzedaży losów loterii pieniężnych we własnym imieniu i na rachunek tej spółki. Z tytułu prowadzenia tej działalności otrzymuje od Spółki Totalizator Sportowy wynagrodzenie prowizyjne uzależnione od wartości sprzedaży losów bądź zakładów używanych w grach prowadzonych przez tę Spółkę.
Wnioskodawca podkreśla, że ww. usługi są klasyfikowane przez urzędy statystyczne w klasie 92.71 tj. usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów jako usługi rekreacyjne, branża 92 to usługi zwiane z rekreacją, kulturą i sportem.
Zdaniem Podatnika świadczone przez
Niego usługi na rzecz Totalizatora Sportowego Sp. z o. o. podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są sklasyfikowane jako usługi integralnie związane z grami w klasie 92.71, a więc stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W powołanym załączniku pośród usług zwolnionych w poz. 11 wymienione zostały usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem (PKWiU branża 92). Również w tej pozycji ustawodawca zawiera katalog usług mieszczących się w branży 92 ale wyłączonych ze zwolnienia. W grupie tych usług, usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów nie zostały wymienione, a są to usługi świadczone przez kolektorów Spółki. Wg wnioskodawcy tak sformułowany przepis uzasadnia stanowisko, iż
usługi te podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Wnioskodawcy Naczelnik Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza jak niżej:
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz w związku z ustawą z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90 z 2005 r., poz. 756), która na podstawie art. 9 weszła w życie z dniem 1 czerwca 2005 r. w zakresie zmiany przepisów objętym zapytaniem, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy.
W poz. 11 ww. załącznika Nr 4 zostały wymienione usługi zaliczone do grupowania PKWiU 92, wymienione jako ex 92.
Są to: usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za
przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem #185; - z wyłączeniem:
1) usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,,
3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą
(PKWiU 92.5),
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
Zgodnie z objaśnieniem pod załącznikiem
ex - dotyczy tylko danej usługi danego grupowania,
1 dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.
Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o VAT, jej przepisów nie stosuje się do działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier
na zasadach określonych w odrębnej ustawie.
Wyłączenie to dotyczy tylko tej działalności, która jest objęta podatkiem od gier, natomiast nie odnosi się do czynności nawet bezpośrednio związanych z prowadzeniem gry lecz niemieszczących się w zakresie gry i nie objętych podatkiem od gry. Pośredniczenie w czynnościach związanych ze sprzedażą gier liczbowych i loterii pieniężnych nie podlega podatkowi od gier, więc nie korzysta z tego wyłączenia. W związku z tym wynagrodzenie prowizyjne z tytułu sprzedaży gier liczbowych, loterii pieniężnych i zakładów wzajemnych jest objęte przepisami w/cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług.
Do 31 maja 2005 r. usługi te zaliczane wg PKWiU do grupy 92.7 "usługi rekreacyjne pozostałe", 92.71 "usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów", korzystały ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z tym, iż usługi związane z rekreacją i sportem zostały wymienione w załączniku Nr 4 do
ustawy w poz. 11 jako usługi związane z rekreacją i sportem1, a zgodnie z objaśnieniami do załącznika dla uwagi z indeksem "1": dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo to osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.
W wyniku nowelizacji ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90 z 2005 r., poz. 756) zgodnie z art. 1 pkt 38 lit. c zmieniła się treść objaśnień do załącznika Nr 11, która obecnie (obowiązuje od 1 czerwca 2005 r.) brzmi: "1 dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo to osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych
usług".
Na podstawie art. 1 § 1 ustawy z 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j.Dz. U. 2003.188.1848 ze zm.) spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Działalność gospodarcza spółdzielni w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807 ze zm.) w zakres której wchodzi miedzy innymi działalność handlowa i usługowa jest działalnością odpłatną, zarobkową i ma na celu systematyczne dążenie do osiągania zysku, który pozwala na funkcjonowanie spółdzielni lub jest źródłem finansowania rozwoju prowadzonego przedsiębiorstwa. O podziale zaś osiągniętej nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) lub sposobu pokrycia strat decyduje zgodnie z art. 38 powołanej ustawy Prawo spółdzielcze walne zgromadzenie członków spółdzielni. Działalność podmiotów, których
celem nie jest systematyczne dążenie do osiągania zysków, a zyski, które mimo wszystko osiągną przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług (tzw. organizacje non-profit) realizowana jest poprzez specjalnie w tym celu tworzone, zgodnie właściwymi przepisami prawa jednostki organizacyjne typu fundacje, stowarzyszenia, podmioty powstałe w oparciu o przepisy ustawy o finansach publicznych.
Wobec powyższego, w związku z przeprowadzoną przez ustawodawcę zmianą w objaśnieniach do ww. załącznika Nr 4 - usługi pośrednictwa przy sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego czy też zakładów wzajemnych, świadczone przez Spółdzielnię XXX w ramach działalności gospodarczej, która ma za cel, systematyczne dążenie do osiągania zysków od 1 czerwca 2005 r. nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę
oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia w dniu wydania postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Pouczenie:
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.