Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia postanowienie wydane przez Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z dnia 24.05.2005r. Nr ŁUS-III-2-443/48/05/AMM, w którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, a tym samym uznaje stanowisko Podatnika zawarte we wniosku z dnia 24 lutego 2005r. za prawidłowe.
Wnioskiem z dnia 24.02.2005r. Strona zwróciła się do Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego o wydanie interpretacji w sprawie rozliczenia po dniu 01.05.2004r. zwrotu reklamacyjnego towaru wprowadzonego w polski obszar celny przed dniem 01.05.2004r. w procedurze dopuszczenia do obrotu.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, iż współpracuje z kontrahentem prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Hiszpanii. W okresie przed 01.05.2004r. Spółka zakupiła od tego dostawcy towary, które zostały wprowadzone na polski obszar celny w ramach procedury celnej importowej. Towary te następnie zostały w ramach reklamacji zwrócone kontrahentowi hiszpańskiemu, a zwrot ten nastąpił po dniu 01.05.2004r. Na tę okoliczność hiszpański dostawca reklamowanych towarów wystawił Spółce notę kredytową.
Wobec powyższego, Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy zwrot reklamacyjny towarów, w przedstawionym stanie faktycznym, powinien zostać potraktowany jako korekta wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Zdaniem Spółki sytuacja faktyczna opisana we wniosku nie powinna zostać rozliczona jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, ponieważ zakup reklamowanych towarów nie był dokonany w ramach tej czynności. Czynności tej nie należy również uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Podatnik wyraził pogląd, że zwrot do dostawcy hiszpańskiego dokonany po dniu 01.05.2004r., w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, nie będzie pociągał za sobą żadnych skutków w zakresie podatku od towarów i usług.
Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 Ordynacji podatkowej Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego, udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, uznał stanowisko przedstawione przez Stronę we wniosku za nieprawidłowe. Wydając postanowienie Nr ŁUS-III-2-443/48/05/AMM z dnia 24.05.2005r. Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdził, że czynności zwrotu reklamacyjnego wadliwego jakościowo towaru do dostawcy hiszpańskiego nie można uznać za korektę wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ponieważ w momencie ich wprowadzenia na polski obszar celny ustawa z dnia 08.01.1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (pod rządami której czynność ta miała miejsce), nie znała tego pojęcia. Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdził, że jeżeli Spółka dokonała we właściwym okresie rozliczeniowym obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu importu przedmiotowych towarów, ze względu na ich zwrot do dostawcy zobowiązana jest do dokonania odpowiedniego zmniejszenia odliczonej wcześniej kwoty podatku naliczonego związaną z reklamowanymi towarami.
Zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi dokonuje zmiany postanowienia wydanego przez Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego.
Towary, które są przedmiotem zwrotu do dostawcy zostały wprowadzone przez Podatnika w polski obszar celny w czasie obowiązywania ustawy z dnia 08.01.1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Czynność ta w świetle przepisów tej ustawy spełniała definicyjne warunki importu towarów - art. 4 pkt 3, zgodnie z którym importem towarów był przywóz towarów na polski obszar celny, w tym również w wykonaniu czynności określonych w art. 16. Natomiast stosownie do treści art. 19 ust. 2 tej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach stwierdzających nabycie towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 15 ust. 2, a w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego. Spółka miała prawo zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami do obniżenia podatku należnego o naliczony. Przepisy cytowanej ustawy nie znały pojęcia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Przepisy przejściowe, obowiązującej od 01.05.2005r., ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie regulują kwestii dotyczącej korekt podatku naliczonego dotyczącego zwrotu towarów będących przedmiotem importu zgodnie z przepisami obowiązującymi do dnia 30 kwietnia 2004r.
Wobec tego czynności zwrotu reklamacyjnego wadliwego jakościowo towaru do dostawcy hiszpańskiego z całą pewnością nie można uznać za korektę wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ponieważ w momencie ich wprowadzenia na polski obszar celny ustawa o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, która wówczas obowiązywała nie znała takiego pojęcia.
Zgodnie z § 7 ust. 1 i 6 pkt 2 (obowiązującego do dnia 30.04.2004r.) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) zwrot podatku zapłaconego od importu towarów przysługuje podatnikom, którzy dokonali wywozu z kraju towarów, w związku z ich reklamacją, z zastrzeżeniem ust. 2-7. Zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy kwot podatku naliczonego, o które przysługiwało podatnikowi prawo do pomniejszenia podatku należnego. Natomiast na podstawie § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) stanowiącym zwrot podatku zapłaconego od importu towarów przysługuje podatnikom, którzy dokonali wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, w związku z ich reklamacją, z zastrzeżeniem ust. 2-7. Zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy kwot podatku naliczonego, o które przysługiwało podatnikowi prawo do pomniejszenia podatku należnego.W związku z powyższym należy dodać, iż Spółka nie ma obowiązku korygowania "in minus" podatku zapłaconego z tytułu importu towaru, który został następnie zwrócony do dostawcy w ramach reklamacji i odliczonego w rozliczeniu za okres, w którym Spółka była uprawniona do skorzystania z prawa odliczenia podatku naliczonego.
Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, jak w sentencji.