POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-31/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.03.2005, sygn. PP/443-31/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Nadleśnictwa z dnia 10 marca 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


Na mocy art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobuzastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnioskiem złożonym w tut. Organie w dniu 14.03.2005 r. Nadleśnictwo zwróciło się o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do zawartej umowy użyczenia ze Starostwem Powiatowym w T., polegającej na nieodpłatnym przekazaniu na rzecz Powiatu na czas nieokreślony części sześciu działek leśnych o powierzchni 30 m. kwadrat, każda.
Biorący w użyczenie ww. grunty wybuduje na nich wiaty służące turystom do odpoczynku i do schronienia się przed deszczem.
Pismem z dnia 29.03.2005 r. Nadleśnictwo uzupełniło stan faktyczny sprawy, informując iż w odniesieniu do gruntów oddawanych na podstawie przedmiotowej umowy użyczenia nie służyło mu prawo do obniżenia podatku należnego przy ich nabyciu.
Składający wniosek stoi na stanowisku, iż przekazanie ww. gruntów w ramach umowy użyczenia nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W oparciu o dokonaną analizę stanu prawnego w przedmiotowym zakresie tut. Organ zauważa:
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej w dalszej części ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również w przypadkach wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 1-5 a także art. 7 ust. 2 ustawy tj. przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części.

Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez odpłatne świadczenie usług, o których mowa w ww. przepisie, w myśl art. 8 ust. 2 rozumie się także nieodpłatne świadczenie usług, niebędące dostawą towarów, na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organówstanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.
Podkreślić należy, iż stosownie do art. 710 ustawy Kodeks cywilny przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na nieodpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.
Umowy użyczenia są zatem ze swej istoty świadczenia nieodpłatnymi.Stwierdzić zatem należy, iż przesłanką do wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest brak u podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele związane z prowadzona działalnością gospodarczą. Wobec braku ww. prawa tut. Organ stwierdza, iż stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoja moc z chwila zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.Pouczenie

Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie