Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 06.06.2005r. uzupełnionym pismem z dnia 02.07.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
postanawia
uznać stanowisko Podatnika zawarte w pismie z dnia 02.07.2005r. za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż w latach 1999-2003 była najemcą komunalnych lokali użytkowych. Gminna Gospodarka Komunalna XYZ Sp. z o.o., która w imieniu Dzielnicy XYZ administrowała przez ostatnie lata lokalami użytkowymi położonymiw Dzielnicy XYZ, wystawiała faktury w latach 1999-2003. Faktury te zostały uznane za błędne, bowiem powinna je wystawiać gmina. Około 1500 osób wynajmujących lokale użytkowe w Dzielnicy XYZ dowiedziało się, że musi skorygować deklaracje VAT za 5 lat. Po anulowaniu faktur, nowe faktury zostały wystawione przez Miasto W. (następcę prawnego Dzielnicy XYZ)
Zdaniem Podatnika faktycznie zmienił się tylko wystawca faktur, a stare i nowe faktury opiewają na te same kwoty i dlatego w tym przypadku należy wystawić tylko notę korygującą dotyczącą zmiany danych wystawcy faktur. Podatnik nie poczuwa się do jakiejkolwiek odpowiedzialności za zaistniałą sytuację, bowiem płatności regulował systematycznie.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny,z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18;§ 54 ust. 4 pkt. 5 lit.a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15.12.1997r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 156 poz. 1024 z późn. zm.), zgodnie z którym w przypadku gdy wystawiono faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane, faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego;§ 50 ust. 4 pkt. 5 lit.a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.12.1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 109 poz. 1245 z późn. zm.), zgodnie z którym w przypadku gdy wystawiono faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane, faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego§ 48 ust. 4 pkt. 5 lit.a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 27 poz. 268 z późn. zm.), zgodnie z którym w przypadku gdy wystawiono faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane, faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.art. 51 § 1 ustawy ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926z późn. zm.), zgodnie z którym zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie;art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę;art. 53 § 4 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku lub terminu, w którym płatnik lub inkasent był obowiązany dokonać wpłaty na rachunek organu podatkowego;art. 55 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym odsetki za zwłokę wpłacane są bez wezwania organu podatkowego.
Powyższą ocenę prawną uzasadnia się w sposób następujący: Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Gminna Gospodarka Komunalna XYZ Sp. z o.o. reprezentowała jedynie gminę w dokonywanych czynnościach z zakresu zarządzania mieniem komunalnym, a więc nie mogła we własnym imieniu wystawiać faktur z tytułu najmu lokali komunalnych. Biorąc pod uwagę fakt, iż w/w spółka nie mogła wystawiać faktur we własnym imieniu, faktury przez nią wystawione w latach 1999-2003 nie dokumentują faktycznej czynności, zatem transakcje udokumentowane nimi nie odzwierciedlały rzeczywistej sprzedaży, wobec tego nie mogą być korygowane fakturą korygującą ani notą korygującą. Zgodnie z § 48 ust. 4 pkt 5 lit.a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002r.w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (oraz zgodnie z zapisami § 54 ust. 4 pkt. 5 lit.a rozporządzenia Ministra Finansówz dnia 15.12.1997r. i § 50 ust. 4 pkt. 5 lit.a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.12.1999r.) w przypadku, gdy wystawiono faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane - faktury nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. W związku z powyższym Strona jako najemca nie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z w/w faktur. Zatem dopiero po otrzymaniu faktur wystawionych przez podmiot uprawniony najemca może obniżyć podatek należny zgodniez przepisem art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał taką fakturę. Strona powinna więc skorygować odpowiednie deklaracje VAT-7 za lata, w których dokonywała nienależnych jej odliczeń podatku naliczonego oraz deklaracji VAT-7 dotyczących okresów, w których otrzymała faktury wystawione przez podmiot uprawniony. Ponieważ, jak zaznaczono wyżej, Strona nie miała prawa do obniżenia podatku należnegoo podatek naliczony wynikający z faktur, które nie dokumentowały faktycznej czynności a zatem nie odzwierciedlały rzeczywistej sprzedaży, powstała zaległość podatkowa w tym zakresie. Zgodnie z art. 51 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności, a od zaległości podatkowych naliczane są odsetki za zwłokę(art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej). Odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku na rachunek organu podatkowego (art. 53 § 4 Ordynacji podatkowej) i wpłacane są bez wezwania organu podatkowego (art. 55 § 1 Ordynacji podatkowej). W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.