Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 06.05.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 09.05.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 06.06.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, usług polegających na wyszukiwaniu pracowników do pracy na statkach morskich, świadczonych na rzecz armatorów z terytorium państw członkowskich oraz z terytorium państw trzecich
stwierdza, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego
Uzasadnienie
Podatnik wpisany jest do rejestru agencji zatrudnienia prowadzonego przez Ministra Gospodarki i Pracy jako agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą. W związku z tym, na podstawie umów z armatorami tak z terenu Wspólnoty, jak i spoza niego, Podatnik rozpocznie w najbliższym okresie świadczenie usług pośrednictwa polegające na wyszukiwaniu, zgodnie z potrzebami armatorów, pracowników do pracy na statkach morskich w charakterze członków załóg. Armatorzy (klienci Podatnika) są podatnikami VAT oraz posiadają numery identyfikacji podatkowej.
Modelowy przebieg realizacji usługi przebiegać będzie następująco:
- otrzymanie informacji od armatora co do rodzaju stanowiska do obsadzenia z podaniem oczekiwanych kwalifikacji zawodowych, oferowanego okresu zatrudnienia i wysokości wynagrodzenia,
- kontakt z osobami spełniającymi wymogi kwalifikacyjne, wybór potencjalnego kandydata,
- przedstawienie oferty armatora,
- uzgodnienie w imieniu armatora warunków zawarcia umowy o pracę,
- zawiadomienie kandydata w imieniu armatora o szczegółach dojazdu do miejsca podjęcia zatrudnienia.
Ponadto Podatnik oświadczył, iż zgodnie z nomenklaturą Polskiej Klasyfikacji Działalności czynności te mieszczą się w podklasie oznaczonej jako 74.50.A tj. działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników. Natomiast w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usługa ta ze względu na swój przedmiot jest kwalifikowana do poz. 74.50.1 jako usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy.
Podatnik zwraca się z zapytaniem czy czynności składające się na usługę pośredniczenia pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, w celu nawiązania przez strony stosunku pracy, pozwalają na ich przypisanie, z punktu widzenia ustawy o VAT, do usług dostarczania (oddelegowania) personelu.
Zdaniem Podatnika, ze względu na fakt, iż naturalną konsekwencją dojścia do zawarcia umowy o pracę między pracodawcą a pracownikiem, przy udziale Spółki jako pośrednika, kwalifikowanie usługi Spółki jako "dostarczanie (oddelegowanie) personelu", o której mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT jest właściwe.
Podatnik zauważa, iż w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie znajduje się zapis dający możliwości jednoznacznej identyfikacji z opisaną powyżej usługą wykonywaną przez Podatnika. Jednakże w opinii Podatnika znaczeniowo najbliższa jest treść art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT, gdzie ustawodawca użył sformułowania "dostarczanie (oddelegowanie) personelu".
Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:
Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług istotne jest zatem ustalenie miejsca świadczenia usługi na zasadach określonych przepisami art. 27 i 28 ustawy o VAT.
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że w ramach zawieranych umów, z kontrahentami (armatorami morskimi) z terytorium państw członkowskich oraz z terytorium państw trzecich, świadczy on usługi pośrednictwa polegające na wyszukiwaniu pracowników do pracy na statkach morskich w charakterze członków załóg. Natomiast kontrahenci, na rzecz których Podatnik świadczy przedmiotowe usługi, są podatnikami podatku VAT (posiadają nr identyfikacji podatkowej).
Ponadto w złożonym wniosku Podatnik oświadczył, iż usługi te są klasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie oznaczonej jako 74.50.A tj. działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników, natomiast w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usługi te ze względu na swój przedmiot są sklasyfikowane w grupowaniu o symbolu 74.50.1 jako usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy.
Należy zatem uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z usługami, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 11, tj. usługami agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt. 1-10 (w tym usług dostarczania personelu - pkt 5).
Potwierdzenie zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym przepisu art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy o VAT wynika ponadto z regulacji dotyczących usług agencyjnych w związku z zatrudnianiem, zawartych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.), która w art. 6 ust. 1 pkt 3 do instytucji rynku pracy realizujących zadania określone w ustawie zalicza także agencje zatrudnienia.
Z kolei przepis art. 18 ust. 1 pkt 2 tej ustawy wymaga, aby prowadzenie przez agencje usług w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych obywateli polskich, poprzedzało uzyskanie wpisu do rejestru agencji zatrudnienia.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik działa na podstawie wpisu do rejestru agencji zatrudnienia prowadzonego przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (zgodnie z oświadczeniem Podatnika).
Odnosząc się do zasad opodatkowania ww. usług z art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy o VAT podkreślić należy, że w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz
- osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
- podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 3 ustawy o VAT).
Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż Podatnik świadczy usługi, o których stanowią przepisy art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy o VAT tj. usługi agencyjne w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 5 tj. usług dostarczania (oddelegowania) personelu.
W ustawie o VAT nie zostało zdefiniowane pojęcie "usług dostarczania (oddelegowania) personelu", o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt. 5 ustawy o VAT. Jednakże w ocenie tut. Organu podatkowego wykonywane przez Podatnika czynności (zgodnie z przedstawionym przebiegiem realizacji usługi), sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie oznaczonej jako 74.50.A tj. działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników oraz w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowane w grupowaniu o symbolu 74.50.1 jako usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy - niewątpliwie uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług dostarczania (oddelegowania) personelu.
A zatem miejscem świadczenia ww. usług świadczonych na rzecz podatnika mającego siedzibę poza terytorium kraju jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę (w myśl art. 27 ust. 3 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy o VAT).
Powyższe oznacza, że usługi te w myśl cyt. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju.