POSTANOWIENIE - Interpretacja - PV/443-193/IV/2005/JW

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.07.2005, sygn. PV/443-193/IV/2005/JW, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 06.05.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 09.05.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 06.06.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, usług polegających na wyszukiwaniu pracowników do pracy na statkach morskich, świadczonych na rzecz armatorów z terytorium państw członkowskich oraz z terytorium państw trzecich

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik wpisany jest do rejestru agencji zatrudnienia prowadzonego przez Ministra Gospodarki i Pracy jako agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą. W związku z tym, na podstawie umów z armatorami tak z terenu Wspólnoty, jak i spoza niego, Podatnik rozpocznie w najbliższym okresie świadczenie usług pośrednictwa polegające na wyszukiwaniu, zgodnie z potrzebami armatorów, pracowników do pracy na statkach morskich w charakterze członków załóg. Armatorzy (klienci Podatnika) są podatnikami VAT oraz posiadają numery identyfikacji podatkowej.

Modelowy przebieg realizacji usługi przebiegać będzie następująco:

- otrzymanie informacji od armatora co do rodzaju stanowiska do obsadzenia z podaniem oczekiwanych kwalifikacji zawodowych, oferowanego okresu zatrudnienia i wysokości wynagrodzenia,

- kontakt z osobami spełniającymi wymogi kwalifikacyjne, wybór potencjalnego kandydata,

- przedstawienie oferty armatora,

- uzgodnienie w imieniu armatora warunków zawarcia umowy o pracę,

- zawiadomienie kandydata w imieniu armatora o szczegółach dojazdu do miejsca podjęcia zatrudnienia.

Ponadto Podatnik oświadczył, iż zgodnie z nomenklaturą Polskiej Klasyfikacji Działalności czynności te mieszczą się w podklasie oznaczonej jako 74.50.A tj. działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników. Natomiast w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usługa ta ze względu na swój przedmiot jest kwalifikowana do poz. 74.50.1 jako usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy.

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy czynności składające się na usługę pośredniczenia pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, w celu nawiązania przez strony stosunku pracy, pozwalają na ich przypisanie, z punktu widzenia ustawy o VAT, do usług dostarczania (oddelegowania) personelu.

Zdaniem Podatnika, ze względu na fakt, iż naturalną konsekwencją dojścia do zawarcia umowy o pracę między pracodawcą a pracownikiem, przy udziale Spółki jako pośrednika, kwalifikowanie usługi Spółki jako "dostarczanie (oddelegowanie) personelu", o której mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT jest właściwe.

Podatnik zauważa, iż w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie znajduje się zapis dający możliwości jednoznacznej identyfikacji z opisaną powyżej usługą wykonywaną przez Podatnika. Jednakże w opinii Podatnika znaczeniowo najbliższa jest treść art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT, gdzie ustawodawca użył sformułowania "dostarczanie (oddelegowanie) personelu".

Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług istotne jest zatem ustalenie miejsca świadczenia usługi na zasadach określonych przepisami art. 27 i 28 ustawy o VAT.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że w ramach zawieranych umów, z kontrahentami (armatorami morskimi) z terytorium państw członkowskich oraz z terytorium państw trzecich, świadczy on usługi pośrednictwa polegające na wyszukiwaniu pracowników do pracy na statkach morskich w charakterze członków załóg. Natomiast kontrahenci, na rzecz których Podatnik świadczy przedmiotowe usługi, są podatnikami podatku VAT (posiadają nr identyfikacji podatkowej).

Ponadto w złożonym wniosku Podatnik oświadczył, iż usługi te są klasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie oznaczonej jako 74.50.A tj. działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników, natomiast w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usługi te ze względu na swój przedmiot są sklasyfikowane w grupowaniu o symbolu 74.50.1 jako usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy.

Należy zatem uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z usługami, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 11, tj. usługami agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt. 1-10 (w tym usług dostarczania personelu - pkt 5).

Potwierdzenie zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym przepisu art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy o VAT wynika ponadto z regulacji dotyczących usług agencyjnych w związku z zatrudnianiem, zawartych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.), która w art. 6 ust. 1 pkt 3 do instytucji rynku pracy realizujących zadania określone w ustawie zalicza także agencje zatrudnienia.

Z kolei przepis art. 18 ust. 1 pkt 2 tej ustawy wymaga, aby prowadzenie przez agencje usług w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych obywateli polskich, poprzedzało uzyskanie wpisu do rejestru agencji zatrudnienia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik działa na podstawie wpisu do rejestru agencji zatrudnienia prowadzonego przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (zgodnie z oświadczeniem Podatnika).

Odnosząc się do zasad opodatkowania ww. usług z art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy o VAT podkreślić należy, że w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
  • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 3 ustawy o VAT).

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż Podatnik świadczy usługi, o których stanowią przepisy art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy o VAT tj. usługi agencyjne w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 5 tj. usług dostarczania (oddelegowania) personelu.

W ustawie o VAT nie zostało zdefiniowane pojęcie "usług dostarczania (oddelegowania) personelu", o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt. 5 ustawy o VAT. Jednakże w ocenie tut. Organu podatkowego wykonywane przez Podatnika czynności (zgodnie z przedstawionym przebiegiem realizacji usługi), sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie oznaczonej jako 74.50.A tj. działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników oraz w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowane w grupowaniu o symbolu 74.50.1 jako usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy - niewątpliwie uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług dostarczania (oddelegowania) personelu.

A zatem miejscem świadczenia ww. usług świadczonych na rzecz podatnika mającego siedzibę poza terytorium kraju jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę (w myśl art. 27 ust. 3 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy o VAT).

Powyższe oznacza, że usługi te w myśl cyt. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju.

Pomorski Urząd Skarbowy