POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP 443 28 05 P

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.07.2005, sygn. PP 443 28 05 P, Urząd Skarbowy w Olkuszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 11.05.2005 r. (data wpływu do tut. urzędu 13.05.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko dotyczące odpowiedzi na pytanie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.05.2005 r. Miejski Ośrodek (...) zwrócił się z wnioskiem w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, uzupełnionym w dniu 21.07.2005 r. (data wpływu do tut. urzędu) z następującym zapytaniem:
"czy wartość usług świadczonych nieodpłatnie przez Ośrodek powinna być ewidencjonowana w celach podatkowych i wykazywana w deklaracji VAT-7 "

Do powyższego zapytania Stona przedstawia wątpliwości w trzech punktach tj:
1) świadczy usługi nieodpłatne na rzecz Zespołu Szkół Zawodowych,
2) świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz klubów i stowarzyszeń sportowych,
3) świadczy usługi na rzecz dzieci i młodzieży bez pobierania należności w ramach prowadzonych przez Ośrodek sekcji sportowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu informuje, iż w przedmiotowej sprawie wyda trzy odrębne postanowienia.

Strona przedstawia następujący stan faktyczny:

Miejski Ośrodek (...) jest jednostką budżetową powołaną przez Radę Miasta (...) i działa na podstawie:
- ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889),
- ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148),
- statutu zatwierdzonego Uchwałą Rady Miejskiej w (...) z dnia 29.09.2004 r.,
- innych przepisów szczególnych.

Na podstawie Statutu, do podstawowej działalności Ośrodka należy:
- programowanie i realizacja usług w zakresie masowej kultury fizycznej, rekreacji, turystyki i sportu wypoczynkowego,
- programowanie i wykonywanie usług hotelarsko-gastronomicznych,
- prowadzenie promocji, reklamy i marketingu Ośrodka,
- właściwa eksploatacja, konserwacja, modernizacja i rozbudowa bazy Ośrodka,
- pełnienie funkcji inwestora bezpośredniego przy realizacji inwestycji w zakresie budowy, remontów i rozbudowy dalszych obiektów i urządzeń sportowych,
- prowadzenie innej działalności celem pozyskania środków finansowych.
Działalność Ośrodka finansowana jest z budżetu, na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Miejski Ośrodek (...) jest podatnikiem podatku od towarów i usług i w ramach swojej działalności prowadzi:
a) odpłatną sprzedaż towarów i usług:
- usługi gastronomiczne,
- hotelarskie,
- usługi w zakresie działalności stadionów i obiektów sportowych.
b) świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz:
- klubów sportowych i stowarzyszeń,
- Zespołu Szkół Zawodowych zwolnionych z opłat za korzystanie z obiektów sportowych Uchwałą Rady Miasta (...).
- prowadzi własne sekcje sportowe i świadczy usługi dla dzieci i młodzieży bez pobierania należności.

Na koniec każdego miesiąca Miejski Ośrodek (...) wystawia faktury wewnętrzne dokumentujące sprzedaż usług w zakresie działalności stadionów i obiektów sportowych bez pobierania należności (PKWiU 92.61), jak niżej:
1) faktura wewnętrzna na nieodpłatne świadczenie usług dla ZSZ zwolnione z podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług,
2) faktura wewnętrzna na nieodpłatne świadczenie usług dla klubów, stowarzyszeń sportowych opodatkowane stawką 7% - art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług,
3) faktura wewnętrzna na usługi nieodpłatne świadczone w ramach własnych sekcji opodatkowane stawką 7%.

Stanowisko podatnika odnośnie zapytania 3:

Zdaniem Miejskiego Ośrodka (...) nieodpłatne świadczenie usług w ramach własnych sekcji sportowych nie powinno podlegać opodatkowaniu ani ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług, a ich wartość nie powinna być wykazywana w deklaracki VAT-7, gdyż wynika ono z zadań statutowych Ośrodka.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Miejski Ośrodek (...) jest jednostką budżetową, prowadzi działalność statutową finansowaną z budżetu.Świadczy usługi związane ze sportem i rekreacją, zaklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 92.61. "usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych".
Poza odpłatną sprzedażą usług (gastornomiczne, hotelarskie) Miejski Ośrodek świadczy również usługi na rzecz dzieci i młodzieży w ramach własnych sekcji sportowych, bez pobierania należności, które opodatkowuje stawką podatku VAT 7% wystawiając na tę okoliczność faktury wewnętrzne.

Stosownie do regulacji zawartej w art. 18 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), organ podatkowy wskazuje, iż zasadą w podatku od towarów i usług jest, że podatkowi temu podlegają dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 w/w ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Dla opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług konieczne jest zatem łączne spełnienie dwóch przesłanek:
1) świadczona usługa nie jest związania z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa,
2) podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi usługami.
W pozostałym zakresie usługi świadczone nieodpłatnie - co do zasady - nie podlegają opodatkowaniu, jeżeli świadczenie ich jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem niezależnie od faktu, czy są one wykonywane na rzecz jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, czy też takich podmiotów jak szkoły, kluby sportowe, fundacje, domy dziecka itp.

Z opiasnego stanu faktycznego wynika, iż Miejski Ośrodek (...) udostępniając dzieciom i młodzieży obiekty sportowe, realizuje swoje zadania statutowe, a więc świadczy usługi, które są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a zatem czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż zarówno towary, jak i usługi identyfikowane są, zgodnie z art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przy pomocy klasyfikacji statystycznych, przy czym obowiązek prawidłowego zakwalifikowania swoich produktów, towarów do określonego symbolu klasyfikacji statycznej należy do zainteresowanego podmiotu.

Za prawidłową klasyfikację wykonywanych przez siebie usług odpowiada podatnik.
W przypadku wątpliwości, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W omawianym stanie faktycznym należy stwierdzić, że w przypadku świadczenia usług bez pobierania należności w ramach prowadzonych przez Miejski Ośrodek (...) własnych sekcji sportowych na rzecz dzieci i młodzieży, w obecnym stanie prawnym, nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, nieodpłatne świadczenie usług ma związek z prowadzona przez Stronę działalnością statutową, a wiec przedmiotowe czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem nie podlegają ewidencjonowaniu, jak również wykazywaniu wartości tych usług w deklaracji podatkowej VAT-7.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu informuje, że przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym, w zakresie zadanego przez Stronę pytania i w obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia stanie prawnym.

Wobec powyższego, w świetle art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa informacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika /płatnika, inkasenta/ następcy prawnego, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pozostałe informacje:
W dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczyło się:
-postępowanie podatkowe,
-kontrola podatkowa,
-postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olkuszu, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia - art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Urząd Skarbowy w Olkuszu