Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przeworsku działając w oparciu o przepisy art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ? po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.05.2005 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko strony przedstawione we wniosku za prawidłowe.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Gmina oddaje w najem lokale użytkowe będące jej własnością osobom fizycznym. Postanowienia umów przewidują wykonanie napraw, remontów, modernizacji wynajętych lokali przez najemców, dzierżawców we własnym zakresie lecz na koszt Gminy na poczet naliczonego czynszu najmu, dzierżawy. Gmina wystawia najemcom, dzierżawcom faktury i nalicza podatek VAT w wysokości 22%, od naliczonego czynszu najmu, dzierżawy za lokal użytkowy.
W przypadku wykonania przez najemcę, dzierżawcę napraw, remontów, modernizacji lokalu użytkowego najemca, dzierżawca dostarcza Gminie rachunki z wykonanych remontów, napraw, modernizacji w celu zaliczenia ich na poczet naliczonego czynszu najmu, dzierżawy.
Pytanie podatnika brzmi: ?Czy zasadne jest wystawienie faktur za czynsz najmu lokalu, zarówno płatny w gotówce przez najemcę jak i od kwot rachunków pokrytych przez najemcę, wydatkowanych przez niego na remont, modernizację lokalu a zaliczonych na poczet czynszu najmu??. Gmina stoi na stanowisku, że zasadne jest opodatkowanie podatkiem VAT przychodów z tyt. świadczonych usług najmu zarówno płatnych w gotówce przez najemcę, dzierżawcę, jak i od kwot napraw, remontów, modernizacji lokali pokrytych przez najemcę, dzierżawcę.
Według oceny Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przeworsku zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina wystawia najemcom, dzierżawcom faktury w których za podstawę opodatkowania przyjmuje całą kwotę należną z tyt. świadczonych usług najmu niezależnie, czy należność jest regulowana w gotówce czy w formie rozliczeń w oparciu o przedłożone rachunki za dokonane naprawy, remonty.
Biorąc pod uwagę wyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przeworsku stoi na stanowisku, iż Gmina wystawiając fakturę VAT z tyt. świadczonych usług najmu za podstawę opodatkowania powinna przyjąć całą kwotę należną za świadczone usługi niezależnie od sposobu rozliczenia.