Temat interpretacji
brak opodatkowania podziału Spółki Dzielonej przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej zespołu składników majątkowych i osobowych oraz brak obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2017 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2017 r. (data wpływu 27 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podziału Spółki Dzielonej przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej zespołu składników majątkowych i osobowych związanego z działalnością Zakładu K oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podziału Spółki Dzielonej przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej zespołu składników majątkowych i osobowych związanego z działalnością Zakładu K oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 czerwca 2017 r. w zakresie pełnomocnictwa.
We wniosku przedstawiono następujący następujące zdarzenie przyszłe.
sp. z o.o. (dalej: lub Spółka Dzielona lub Wnioskodawca) z siedzibą w jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT) od całości osiąganych dochodów.
Wspólnikami są S.a.r.l. z siedzibą w Luksemburgu (będąca luksemburskim rezydentem podatkowym) posiadająca 99,9% udziałów w (dalej: Wspólnik 1) oraz BV z siedzibą w Holandii (będąca holenderskim rezydentem podatkowym) posiadająca 0,1% udziałów w (dalej: Wspólnik 2; łącznie: Wspólnicy).
Przedmiotem działalności zgodnie z umową spółki jest m.in. działalność związana z pakowaniem, sprzedaż detaliczna i hurtowa opakowań przemysłowych i konsumpcyjnych, a także prowadzenie produkcji dotyczącej wszelkiego rodzaju opakowań przemysłowych i konsumpcyjnych z papieru, tworzyw sztucznych, drewna, metali lekkich.
Działalność gospodarcza prowadzona jest poprzez zakłady położone w (dalej Zakład K) oraz w okolicach (dalej: Zakład SWL).
Zakład K
Zakład K zajmuje się produkcją opakowań z tektury i tworzyw sztucznych wyłącznie dla jednego odbiorcy - międzynarodowego koncernu spożywczego. W Zakładzie K zatrudnionych jest ok. 90 pracowników.
Zakład K prowadzi obecnie działalność na terenie Ł Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia nr z dnia oraz zezwolenia nr z dnia (otrzymanego w związku z rozbudową funkcjonującego już zakładu), w związku z którym Spółka Dzielona zobowiązana była do poniesienia określonej kwoty wydatków inwestycyjnych oraz zwiększenia zatrudnienia na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w określonych w powyższych zezwoleniach terminach.
Zakład K (jako część przedsiębiorstwa ) jest obecnie wyodrębniony w schemacie organizacyjnym Spółki jako odrębna jednostka wewnętrzna. Do dnia wydzielenia (zdefiniowanego poniżej) Zakład K będzie funkcjonował jako oddział Spółki Dzielonej.
Zakład SWL
Zakład SWL zajmuje się świadczeniem usług pakowania produktów na rzecz klientów międzynarodowych.
Zakład SWL nie świadczy usług na rzecz jedynego klienta Zakładu K. W Zakładzie SWL zatrudnionych jest ponad 2200 pracowników.
W skład Zakładu SWL wchodzą również działy odpowiedzialne za pełnienie funkcji o charakterze administracyjnym, tzn. kadrowych i płacowych, finansowych oraz informatycznych, na rzecz Spółki Dzielonej. W związku z tym, Zakład K jest okresowo obciążany przez Zakład SWL ustalonym wewnętrznie kosztem pełnienia powyższych funkcji.
Wskazane powyżej dwa rodzaje działalności, tj. Zakładu K i Zakładu SWL, funkcjonują w ramach struktur wewnętrznych Spółki Dzielonej, jako odrębne jednostki organizacyjne i biznesowe. W ramach jednego podmiotu prawnego - - prowadzona jest działalność gospodarcza w różnych obszarach, tj. Zakład K zajmuje się produkcją opakowań dla jednego klienta i korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego dla działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, podczas gdy Zakład SWL świadczy usługi pakowania dla innych klientów, niepodlegające zwolnieniu z opodatkowania. Ze względów operacyjno-biznesowych planowane jest rozdzielenie działalności Zakładu K od Zakładu SWL poprzez przeniesienie Zakładu K do odrębnej spółki powstałej w trakcie podziału przez wydzielenie (dalej: Spółka Nowo Zawiązana).
Proces rozdzielenia tych dwóch rodzajów działalności jest wynikiem implementacji w Polsce globalnej strategii grupy, do której należy , polegającej na rozdzieleniu produkcji opakowań od działalności polegającej na pakowaniu. Powyższe rozdzielenie tych linii biznesowych ma na celu zwiększenie efektywności zarządzania i wykorzystania składników majątkowych w spółkach Grupy .
W związku z powyższym, planowane jest przeprowadzenie podziału Spółki Dzielonej (dalej: podział). Podział zostanie przeprowadzony w trybie przewidzianym w art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1578 ze zm., dalej: KSH), tj. w drodze podziału przez wydzielenie i przeniesienie części majątku Spółki Dzielonej na Spółkę Nowo Zawiązaną. Zgodnie z wymogami art. 536 § 1 KSH, w pisemnym sprawozdaniu sporządzonym przez zarząd Spółki Dzielonej (który na podstawie art. 536 § 2 KSH będzie wykonywał w odniesieniu do Spółki Nowo Zawiązanej czynności zarządów spółek uczestniczących w podziale przewidziane w odpowiednich przepisach KSH), odzwierciedlone będą uzasadnienie podziału oraz jego podstawy prawne i ekonomiczne.
Po dokonaniu podziału (tj. od dnia zarejestrowania Spółki Nowo Zawiązanej w KRS, dalej: dzień wydzielenia), Spółka Dzielona będzie kontynuowała swoją działalność w oparciu o Zakład SWL. W szczególności, Spółka Dzielona będzie posiadała składniki majątkowe oraz pracowników potrzebnych do kontynuowania działalności związanej z usługami wykonywanymi dotychczas przez SWL.
Planowany podział Spółki Dzielonej będzie odzwierciedleniem istniejącego obecnie wyodrębnienia Zakładu K od Zakładu SWL, które to działalności funkcjonują już obecnie jako wyodrębnione linie biznesowe w ramach struktur wewnętrznych Spółki Dzielonej. W szczególności obie działalności są odrębnie zarządzane, dla każdej z tych działalności przygotowywana i realizowana jest odrębna strategia biznesowa, a także sporządzane są odrębne budżety. Dodatkowo, Zakład K do dnia wydzielenia będzie stanowił także formalnie wyodrębniony oddział Spółki Dzielonej, a także będzie posiadał odrębny numer REGON (który obecnie już jest używany przez Zakład K w celach statystycznych. Ponadto, oba zakłady funkcjonują w oparciu o składniki majątkowe i niemajątkowe oraz w oparciu o pracowników alokowanych do poszczególnych zakładów i służących prowadzeniu danej działalności.
- Działalność Zakładu SWL
Składniki wchodzące w skład działalności Zakładu SWL
Jak wskazano powyżej, działalność w zakresie Zakładu SWL realizowana jest przez Spółkę Dzieloną w ramach zakładów w , świadczących usługi pakowania dla innych klientów niż klient Zakładu K.
Po dokonaniu podziału przez wydzielenie Spółka Dzielona nadal będzie realizować zadania związane ze świadczeniem usług pakowania dla dotychczasowych klientów Zakładu SWL.
W Spółce Dzielonej po podziale przez wydzielenie pozostanie ogół składników majątkowych i niemajątkowych stanowiących majątek , które są obecnie wykorzystywane przez Spółkę Dzieloną w prowadzonej w ramach Zakładu SWL działalności w zakresie świadczenia usług pakowania.
W skład majątku, który obecnie jest wykorzystywany w działalności Zakładu SWL i który pozostanie w Spółce Dzielonej wchodzić będą w szczególności:
- Prawa i obowiązki
Po podziale przez wydzielenie w Spółce Dzielonej pozostaną m.in.: umowy dotyczące świadczenia usług związanych z działalnością i lokalizacjami Zakładu SWL oraz umowy dotyczące licencji i związane z użytkowaniem serwerów umieszczonych na terenie Zakładu SWL.
Z uwagi na pomocniczy charakter części umów zawartych przez (umów, których koszty są obecnie przypisywane do działalności Zakładu SWL oraz Zakładu K w oparciu o to, w jakiej części dana linia biznesowa korzysta z tych usług), umowy te pozostaną w Spółce Dzielonej, a po podziale przez wydzielenie Zakład K będzie mógł nabywać te usługi za pośrednictwem Spółki Dzielonej lub na podstawie odrębnych umów. Powyższe może dotyczyć przykładowo umów w zakresie dotyczącym pakietu medycznego dla pracowników, leasingu samochodów, itp.
Główne umowy dotyczące Zakładu K będą podlegać przeniesieniu wraz z podziałem na Spółkę Nowo Zawiązaną.
- Tytuły prawne do korzystania z nieruchomości wykorzystywanych bezpośrednio na potrzeby działalności Zakładu SWL
Spółka Dzielona prowadzi działalność w ramach Zakładu SWL przy wykorzystaniu nieruchomości na terenie , które nie stanowią własności Spółki Dzielonej. Spółka Dzielona korzysta z nich obecnie na podstawie odrębnych umów, co nie ulegnie również zmianie po podziale Spółki Dzielonej.
- Aktywa trwałe
Katalog aktywów trwałych, które obecnie przypisane są do działalności Zakładu SWL i pozostaną w Spółce Dzielonej po poddziale, obejmuje w szczególności: maszyny i urządzenia, wyposażenie, meble, sprzęty, środki trwałe w budowie, a także inne aktywa trwałe wykorzystywane w działalności Zakładu SWL.
- Wartości niematerialne i prawne związane z Zakładem SWL
Jakiekolwiek posiadane przez wartości niematerialne i prawne związane z prowadzoną działalnością Zakładu SWL (wykorzystywane w działalności Zakładu SWL) pozostaną w Spółce Dzielonej. Spółka Nowo Zawiązana będzie uprawniona po podziale do korzystania z wartości niematerialnych i prawnych alokowanych do Zakładu K.
- Inne aktywa, w szczególności:
- należności handlowe związane z działalnością Zakładu SWL, w tym należności wewnątrzgrupowe,
- inne należności i środki pieniężne alokowane do Zakładu SWL występujące na dzień wydzielenia,
- zapasy związane z Zakładem SWL,
pozostaną również w Spółce Dzielonej.
- Zobowiązania.
W związku z podziałem w Spółce Dzielonej pozostaną m.in.:
- zawiązania handlowe związane z Zakładem SWL wobec podmiotów trzecich i podmiotów z grupy
- zobowiązania / rezerwy z tytułu umów dotyczących korzystania z nieruchomości związanych z działalnością Zakładu SWL
- zobowiązania pracownicze (z uwzględnieniem w szczególności rezerwy na urlopy, rezerwy na świadczenia emerytalne, rezerwy z tytułu nagród, itp.) w stosunku do pracowników Zakładu SWL,
- rezerwy na fundusze socjalne związane z pracownikami zakładu SWL,
- zobowiązania prawno-podatkowe powstałe do dnia wydzielenia,
- pozostałe zobowiązania i rezerwy związane z bieżącą działalnością w zakresie Zakładu SWL (o ile będą występowały w na dzień wydzielenia).
- Kluczowe umowy związane z prowadzeniem działalności przez Zakład SWL w szczególności:
- umowy dotyczące korzystania z nieruchomości związanych z Zakładem SWL,
- umowy z obecnymi kontrahentami Zakładu SWL,
- umowy z pracownikami Zakładu SWL,
- umowy na użytkowanie wózków widłowych wykorzystywanych w Zakładzie SWL.
- Pracownicy zaangażowani w działalność Zakładu SWL
Pracownicy związani z działalnością Zakładu SWL (obecnie ponad 2200 osób) pozostaną w Spółce Dzielonej po dniu wydzielenia. Ponadto, w Spółce Dzielonej po podziale pozostaną również pracownicy działów administracyjnych (kadrowych, płacowych, finansowych oraz informatycznych). Po dniu wydzielenia Spółka Nowo Zawiązana będzie mogła korzystać w zależności od potrzeb - z usług Spółki Dzielonej lub innego podmiotu w zakresie np. obsługi administracyjnej, kadrowej lub księgowo-finansowej na bazie zawartej na warunkach rynkowych umowy ze Spółką Dzieloną lub z podmiotem zewnętrznym.
- Działalność Zakładu K
Składniki wchodzące w skład Zakładu K
Działalność w zakresie Zakładu K realizowana jest w nieruchomości zlokalizowanej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na podstawie ustaleń z właścicielem nieruchomości.
Spółka Nowo Zawiązana realizować będzie wszystkie funkcje realizowane obecnie przez w ramach Zakładu K, w tym będzie kontynuować działalność gospodarczą na podstawie zezwoleń nr 223 i 284 na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Planowane jest, że przedmiotem wydzielenia z do Spółki Nowo Zawiązanej będzie ogół składników majątkowych i niemajątkowych stanowiących majątek , które są obecnie wykorzystywane przez Spółkę Dzieloną w działalności prowadzonej przez Zakład K.
W skład majątku przenoszonego do Spółki Nowo Zawiązanej wchodzić będą w szczególności:
- Prawa i obowiązki
Po dniu wydzielenia do Spółki Nowo Zawiązanej zostaną przeniesione prawa i obowiązki dotyczące m.in. korzystania z nieruchomości związanych z działalnością zakładu K, świadczenia usług na rzecz jedynego klienta Zakładu K, umowa z Specjalną Strefą Ekonomiczną oraz związane z działalnością Zakładu K umowy dotyczące zakupu usług i materiałów, np. usług szkolenia pracowników, zakupu odzieży dla pracowników, usługi utrzymania czystości zakładu, wywozu nieczystości.
Jak wskazano wcześniej, z uwagi na pomocniczy charakter części umów zawartych przez (umów które nie są wyłącznie związane z działalnością Zakładu K i których koszty są obecnie przypisywane do działalności Zakładu SWL oraz Zakładu K w oparciu o to, w jakiej część, dana linia biznesowa korzysta z tych usług), umowy te pozostaną w Spółce Dzielonej, a po podziale Spółka Nowo Zawiązana, prowadząca Zakład K będzie mogła nabywać te usługi za pośrednictwem Spółki Dzielonej lub na podstawie odrębnych umów. Powyższe może dotyczyć przykładowo umów w zakresie dotyczącym pakietu medycznego dla pracowników, leasingu samochodów, itp.
Główne umowy dotyczące Zakładu K będą podlegać przeniesieniu wraz z podziałem na Spółkę Nowo Zawiązaną.
W ramach podziału wraz z działalnością prowadzoną na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej przeniesione zostaną na Spółkę Nowo Zawiązaną zezwolenia dotyczące prowadzenia tej działalności.
- Tytuły prawne do korzystania z nieruchomości wykorzystywanych bezpośrednio na potrzeby działalności w zakresie zakładu K
Zakład K prowadzi działalność z wykorzystaniem nieruchomości leżącej w na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w , która nie stanowi własności Spółki Dzielonej. Spółka Dzielona korzysta z niej na podstawie ustaleń z właścicielem nieruchomości. Po podziale działalność Zakładu K będzie kontynuowana w tej samej lokalizacji.
- Aktywa trwałe
Katalog aktywów trwałych, które obecnie przypisane są do działalności Zakładu K i zostaną przeniesione do Spółki Nowo Zawiązanej w związku z podziałem, obejmuje w szczególności: maszyny i urządzenia, sprzęt, wyposażenie, meble, środki trwałe w budowie alokowane do Zakładu K, a także inne aktywa trwałe istotne z punktu widzenia działalności Zakładu K.
- Wartości niematerialne i prawne, związane z prowadzeniem działalności w zakresie Zakładu K
Spółka Nowo Zawiązana będzie uprawniona po podziale do korzystania z wartości niematerialnych i prawnych alokowanych do Zakładu K.
- Inne aktywa, w szczególności:
- należności handlowe z tytułu świadczonych przez Zakład K usług, w tym należności wewnątrzgrupowe,
- inne należności alokowane do Zakładu K ( o ile faktycznie będą występowały na dzień wydzielenia),
- środki pieniężne alokowane do Zakładu K,
- zapasy związane z Zakładem K,
przeniesione będą również do Spółki Nowo Zawiązanej.
- Zobowiązania:
W związku z podziałem przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej zostaną przeniesione m. in.:
- zobowiązania handlowe związane z Zakładem K wobec podmiotów trzecich i podmiotów z grupy,
- zobowiązania pracownicze (z uwzględnieniem rezerwy na urlopy, rezerwy na świadczenia emerytalne, rezerwy z tytułu nagród itp.) w stosunku do pracowników Zakładu K,
- rezerwy na fundusze socjalne związane z pracownikami Zakładu K,
- pozostałe zobowiązania i rezerwy związane z bieżącą działalnością w zakresie działalności Zakładu K, występujące w Spółce Dzielonej na dzień wydzielenia.
- Kluczowe umowy związane z prowadzeniem działalności w zakresie Zakładu K, w szczególności:
- umowa dotycząca świadczenia usług na rzecz jedynego klienta Zakładu K,
- umowa z specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. dotycząca pokrywania kosztów związanych z administrowaniem oraz utrzymaniem ogólnej infrastruktury strefy,
- umowy z pracownikami Zakładu K.
- Pracownicy z Zakładu K
Pracownicy alokowani do Zakładu K (obecnie ok. 90 osób) zostaną przeniesieni na skutek podziału przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej w ramach przeniesienia zakładu pracy zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy.
Struktura organizacyjna Zakładu K i Zakładu SWL
Aktualna struktura organizacyjna przedsiębiorstwa , uwzgledniająca Zakład K oraz Zakład SWL, jako wyodrębnione części przedsiębiorstwa jest obecnie potwierdzona w schemacie organizacyjnym Spółki Dzielonej, który odzwierciedla miejsce tych jednostek organizacyjnych w strukturach . Dodatkowo, na podstawie podjętej przez zarząd uchwały Zakład K stanowić będzie w okresie od podjęcia uchwały do dnia wydzielenia wyodrębniony oddział w ramach Spółki Dzielonej.
Zakład K posiada odrębny numer REGON stosowany do raportowania dla celów statystycznych.
Jak wskazano we wcześniejszej części stanu faktycznego do obu zakładów są również formalnie przydzielone składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia ich działalności.
W ramach istnieje hierarchiczna struktura podległości służbowej oraz zasady zwierzchnictwa pomiędzy pracownikami osobno w ramach obu wyodrębnionych części przedsiębiorstwa (zakładów). W rezultacie pracownicy Zakładu K oraz zakładu SWL są odpowiedzialni przed swoimi bezpośrednimi przełożonymi i nie są służbowo zależni od pracowników drugiego zakładu. Zakład K i Zakład SWL są kierowane przez dedykowane osoby zarządzające dysponujące odpowiednimi uprawnieniami do sprawowania swoich funkcji.
Zarówno Zakład SWL, jak i Zakład K są w stanie samodzielnie utrzymywać swoje relacje biznesowe z kontrahentami i negocjować z nimi umowy.
Dodatkowo, do Zakładu K dedykowani są odrębni specjaliści ds. BHP i ds. przeciwpożarowym.
Z uwagi na fakt, że funkcje kadrowe, płacowe, finansowe oraz informatyczne są świadczone przez Zakład SWL jak i Zakładu K, w zależności od potrzeb możliwe jest, że po dniu wydzielenia funkcje te będą świadczone przez Spółkę Dzieloną na rzecz Spółki Nowo Zawiązanej, na bazie umowy o świadczenie tych usług zawartej na warunkach rynkowych.
Wyodrębnienie finansowe Zakładu K i Zakładu SWL
Oprócz wyodrębnienia organizacyjnego i funkcjonalnego, Zakład K oraz Zakład SWL są i będą również w dniu wydzielenia wyodrębnione finansowo. W szczególności w ramach opracowywane są i monitorowane odrębne budżety i plany finansowe na potrzeby działalności Zakładu K oraz Zakładu SWL. Sporządzane są też odrębne bilanse i rachunki zysków i strat. Ze względu na wymogi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Strefie Ekonomicznej (w której znajduje się zakład K) odrębnie prowadzone jest też wyliczenie wyniku dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Dla obu Zakładów prowadzone są także oddzielne rejestry środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
W oparciu o dane z systemu księgowego Spółka Dzielona dokonuje alokacji:
- przychodów i kosztów związanych odpowiednio z działalnością Zakładu K oraz Zakładu SWL, a także
- aktywów i pasywów związanych z działalnością Zakładu K oraz Zakładu SWL.
Koszty wspólne, związane z działalnością Zakładu K oraz Zakładu SWL są przypisywane na potrzeby wewnętrznej ewidencji księgowej według uzasadnionego klucza podziału.
Na potrzeby Zakładu K oraz zakładu SWL prowadzone są również odrębne rachunki bankowe, które do dnia wydzielenia będą wykorzystywane w ramach prowadzonej przez Zakład K oraz Zakład SWL działalności. W dniu wydzielenia na obu rachunkach bankowych będą znajdować się środki pieniężne w wysokości wystarczającej do zachowania ciągłości w zakresie przenoszonej jak i pozostającej działalności tj. zarówno w zakresie Zakładu K jak i Zakładu SWL.
Zakład K oraz Zakład SWL jako niezależne przedsiębiorstwa
Zarówno Zakład K, jak i Zakład SWL, posiadają i będą posiadały w dniu wydzielenia odpowiednie zasoby i kompetencje (tj. pracowników, składniki materialne i niematerialne) niezbędne do samodzielnej realizacji funkcji w obszarze swoich działalności.
Dzięki odrębnej organizacji i niezależności Zakład K po podziale będzie w stanie zachować pełną ciągłość w zakresie przenoszonej działalności. Zakład K w dniu wydzielenia w oparciu o posiadane środki trwałe i składniki niematerialne, posiadane środki finansowe i alokowane do niego prawa i obowiązki będzie zdolny do kontynuowania produkcji opakowań dla swojego klienta. Podobnie Zakład SWL, który pozostanie w Spółce Dzielonej po podziale będzie w stanie kontynuować niezależnie od Zakładu K działalność prowadzoną przed podziałem.
Mając na uwadze powyższe, po dniu wydzielenia Spółka Nowo Zawiązana będzie prowadzić dalej w sposób płynny, niezależny i samodzielny działalność dotyczącą Zakładu K, a Spółka Dzielona dalej będzie w taki sposób prowadzić działalność dotyczącą Zakładu SWL.
Dodatkowo, Spółka Dzielona wskazuje, że Wspólnik 1 jest spółką podlegającą w Luksemburgu, a Wspólnik 2 jest spółką podlegającą w Holandii, tj. państwach członkowskich Unii Europejskiej, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka Dzielona natomiast ma siedzibę i zarząd na terytorium Polski. Wspólnik 1 posiada (i będzie posiadał na dzień wydzielenia Spółki Dzielonej) bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów w kapitale tej spółki. Jednocześnie Wspólnicy posiadają udziały w Spółce Dzielonej nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat (okres dłuższy niż dwa lata), a posiadanie to wynika z tytułu własności. Wspólnicy działają w formie prawnej wymienionej w załączniku nr 4 do ustawy o CIT, tj. Wspólnik 1 w formie société á responsabilité limiteé (S. a. r. l.), a Wspólnik 2 w formie besloten vennotschap met beperkte aansprakelijkheid (BV).
Wspólnicy nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania, co może zostać potwierdzone stosownymi oświadczeniami Wspólników. Wspólnik 1 uzyska certyfikat rezydencji potwierdzający, iż jest rezydentem podatkowym w Luksemburgu, Wspólnik 2 certyfikat rezydencji, potwierdzający, iż jest rezydentem podatkowym w Holandii.
Spółka Dzielona pragnie również wskazać, że w związku z planowanym podziałem, Współnicy Spółki Dzielonej nie otrzymają dopłat w gotówce.
Przedmiotem zapytania w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są konsekwencje na gruncie podatku od towarów i usług dla Spółki Dzielonej (tu: Spółka Dzielona, , Wnioskodawca)
wskazuje że w zakresie konsekwencji na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych dla Spółki Dzielonej, Wspólników i Spółki Nowo Zawiązanej oraz w zakresie konsekwencji na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych i Ordynacji podatkowej w ramach przedstawionej transakcji złożone zostały odrębne wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym podział Spółki Dzielonej przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej zespołu składników majątkowych i osobowych związanego z działalnością Zakładu K nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym podział Spółki Dzielonej przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej zespołu składników majątkowych i osobowych związanego z działalnością Zakładu K nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z przepisem art. 528 § 1 KSH, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych. Sposoby dokonywania takiego podziału reguluje art. 529 § 1 KSH. Jednym z nich jest podział przez wydzielenie, polegający na przeniesieniu części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną. Do podziału przez wydzielenie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej (art. 529 § 1 pkt 4 i § 2 KSH). W przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na spółkę nowozawiązaną, wydzielenie następuje w dniu zarejestrowania Spółki Nowo Zawiązanej w KRS (dzień wydzielenia).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 6 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Pod pojęciem towaru zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT należy z kolei rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Wyrażenie transakcja zbycia użyte w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawa towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego.
Stanowisko takie jest aprobowane przez doktrynę prawa podatkowego. Przykładowo, A. Bartosiewicz wskazuje, że wyłączone spod opodatkowania jest zarówno odpłatne, jak i nieodpłatne zbycie przedsiębiorstwa. Również darowizna przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu (...) Nie ma znaczenia także forma zbycia podatkowi nie będą podlegać także sprzedaż, aport, zamiana i darowizna, jeśli mają za przedmiot przedsiębiorstwo (jego samodzielny oddział) (Bartosiewicz A., VAT. Komentarz, Lex Omega - publ. elektroniczna).
Przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 KSH podział przez wydzielenie powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku, co oznacza że na gruncie ustawy o VAT powinien być rozumiany jako transakcja zbycia. Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że - zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT - podział przez wydzielenie nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli w jego ramach dojdzie do przeniesienia na Spółkę Nowo Zawiązaną przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, m.in. w:
- interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2013 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPP2/443-763/13-2/AW),
- interpretacji indywidualnej z dnia 15 października 2012 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP1/443-650/12-2/KG),
- interpretacji indywidualnej z dnia 13 lipca 2012 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPP2/443-303/12-5/IR).
Zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Na gruncie powyższego przepisu oraz w oparciu o doktrynę prawa podatkowego i dotychczasową praktykę organów podatkowych, aby uznać określony zespół składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą wystąpić poniższe przesłanki:
- zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) jest powiązany funkcjonalnie oraz przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych;
- zespół tych składników jest wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie;
- zespół tych składników jest wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie;
- zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.
W ocenie Spółki Dzielonej, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, Zakład K i Zakład SWL będą zespołami składników majątkowych wyodrębnionymi funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo w ramach Spółki Dzielonej, mogącymi stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze i tym samym na moment podziału będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT. Świadczą o tym następujące fakty i argumenty:
Wyodrębnienie funkcjonalne
W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego dla uznania danego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należy je traktować jako zorganizowany, autonomiczny zespół składników powiązanych funkcjonalnie, nie zaś zespół przypadkowych elementów, których jedyną cechą jest własność jednego podmiotu.
Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych wydawanych w indywidualnych sprawach podatników. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 4 grudnia 2013 r. (sygn. IPTPB3/423-369/13-3/KJ) wskazał, że: Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Podobne stanowisko znaleźć można w innych interpretacjach prawa podatkowego (np. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 października 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-795/12/SD) i wyrokach sądów administracyjnych na przestrzeni ostatnich lat (np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 czerwca 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2836/11).
Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 3 marca 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-524/07-2/MB), w której wskazał, że aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Podobne stanowisko zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29 stycznia 2016 r. (sygn. IPPP3/4512-8/16-2/WH).
W tym kontekście wskazać należy, że zarówno do Zakładu K, jak i Zakładu SWL przypisane są indywidualne funkcje, jakie te podmioty pełnią obecnie w ramach Spółki Dzielonej. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Zakład K zajmuje się produkcją opakowań na rzecz jednego z kontrahentów Spółki (i jest to zarazem jedyny kontrahent Zakładu K, który nie jest kontrahentem SWL) i korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego dla działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zakład SWL z kolei świadczy niepodlegające zwolnieniu z opodatkowania usługi pakowania dla innych klientów, w grono których nie wchodzi jednak kontrahent Zakładu K.
Zorganizowana działalność Zakładu K, jak i działalność Zakładu SWL jest prowadzona w oparciu o składniki materialne i niematerialne niezbędne do realizacji tego rodzaju działalności, szczegółowo opisane dla obu rodzajów działalności w opisie zdarzenia przyszłego. Oba rodzaje działalności będą kontynuowane po podziale Spółki Dzielonej w oparciu o te składniki materialne i niematerialne (działalność w zakresie Zakładu K będzie prowadzona przez Spółkę Nowo Zawiązaną, natomiast działalność w zakresie Zakładu SWL będzie kontynuowana przez Spółkę Dzieloną).
W ocenie Wnioskodawcy pomiędzy składnikami majątkowymi, które mają zostać wydzielone do Spółki Nowo Zawiązanej (a także pomiędzy składnikami pozostającymi w Spółce Dzielonej) będzie istniał wyraźny związek funkcjonalny. Oba zakłady (Zakład K i Zakład SWL) będą funkcjonowały w ramach struktury organizacyjnej Spółki Dzielonej w oparciu o przydzielone wyłącznie do nich składniki materialne i niematerialne. Składnikami tymi będą w szczególności środki trwałe oraz dedykowani pracownicy. Oba zakłady prowadzą działalność w innym zakresie.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym, zespół składników majątkowych składających się na Zakład K oraz Zakład SWL nie będą stanowiły zbioru przypadkowych elementów, lecz będą zespołami składników powiązanych ze sobą w sposób funkcjonalny i celowy. W związku z powyższym składniki te będą wyodrębnione jako odrębne jednostki w ramach Spółki Dzielonej i będą tworzyć pewną całość.
Powyższe świadczy o wyodrębnieniu funkcjonalnym zarówno Zakładu K, jak i Zakładu SWL w ramach Spółki Dzielonej.
Wyodrębnienie organizacyjne
Ustawa o VAT nie określa, co należy rozumieć przez wyodrębnienie organizacyjne. Zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 października 2008 r. sygn. ILPB3/423-496/08-2/HS; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 czerwca 2016 r., sygn. IBPB-1-2/4510-483/16/BG).
Dodatkowo, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2009 r sygn. IPPB5/423-165/08-6/MB, podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 3 marca 2008 r. sygn. IP-PB3-423-524/07-2/MB oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Lodzi w interpretacji z dnia 2 września 2015 r., sygn. IPTPP1/4512-383/15-3/ŻR).
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Zakład K (jako część przedsiębiorstwa ) jest obecnie wyodrębniony w schemacie organizacyjnym Spółki Dzielonej jako odrębna jednostka wewnętrzna. Ponadto, w dniu wydzielenia Zakład K będzie funkcjonował jako oddział Spółki Dzielonej.
Ponadto, Zakład K posiada odrębny numer REGON stosowany do raportowania dla celów statystycznych.
Zakład K i Zakład SWL prowadzą swoją działalność w oparciu o przypisane im składniki majątkowe oraz pracowników.
Powyższe, w ocenie Spółki Dzielonej, przemawia za uznaniem, że zarówno Zakład K, jak i Zakład SWL są wydzielone organizacyjnie.
Za wyodrębnieniem organizacyjnym może przemawiać także struktura zarządzania, czy podległość służbowa i funkcjonalna pracowników danej jednostki wewnętrznej, itp. (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 lutego 2012 r., sygn. IBPP3/443-1257/11/KO, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 kwietnia 2009 r., sygn. IPPP2/443-174/09-3/MK, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 lutego 2016 r., sygn. IPPB5/4510-1257/15-4/AK).
Na ocenę wyodrębnienia organizacyjnego majątku ma także wpływ obowiązująca w danej części przedsiębiorstwa struktura organizacyjna, tj. określenie pracownikom zakresu obowiązków, sposobu raportowania, podległości służbowej, w taki sposób, aby pracownicy ci funkcjonowali w sposób niezależny od pozostałych osób pracujących w danej spółce (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 marca 2014 r., sygn. IBPBI/2/423-1658/13/AP czy interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 22 listopada 2013 r., sygn. IPTPP2/443-708/13-2/JN).
Mając na uwadze powyższe kryterium wyodrębnienia, w ocenie Wnioskodawcy należy je uznać za spełnione. W ramach istnieje bowiem hierarchiczna struktura podległości służbowej oraz zasady zwierzchnictwa pomiędzy pracownikami osobno w ramach obu wyodrębnionych części przedsiębiorstwa (zakładów). W rezultacie pracownicy Zakładu K oraz Zakładu SWL są odpowiedzialni przed swoimi bezpośrednimi przełożonymi przynależnymi do tego samego Zakładu. Zakład K i Zakład SWL są kierowane przez dedykowane osoby zarządzające dysponujące odpowiednimi uprawnieniami do sprawowania swoich funkcji.
Zarówno Zakład SWL, jak i Zakład K są w stanie samodzielnie utrzymywać swoje relacje biznesowe z kontrahentami i negocjować z nimi odrębne umowy.
Powyższe świadczy o wyodrębnieniu również organizacyjnym zarówno Zakładu K, jak i Zakładu SWL w ramach Spółki Dzielonej.
Wyodrębnienie finansowe
W opinii Wnioskodawcy, zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) Zakładu K i Zakładu SWL będzie również wyodrębniony finansowo.
W doktrynie przyjmuje się, iż wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, w szczególności wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. IBPB3/423- 100/08/MS) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach stwierdzono, iż wyodrębnienie finansowe: Nie oznacza ono samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Organy podatkowe przyjmują również, że przesłanka wyodrębnienia finansowego jest spełniona, jeśli spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, iż możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko zostało potwierdzone m.in. w postanowieniu Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 20 kwietnia 2006 r. (sygn. PD/423-4/GC/2006), w indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 sierpnia 2013 r., sygn. IBPBI/2/423-557/13/PH, w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 3 lipca 2012 r., sygn. IPTPP2/443-303/12-5/IR oraz w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 stycznia 2014 r., sygn. ILPP2/443-1044/12-4/EN.
Nie ma zatem konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa w celu spełnienia tej przesłanki, tak m.in. w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 maja 2012 r., sygn. ITPB3/423-120/12/DK, w której stwierdzono, iż wyodrębnienie finansowe nie oznacza, co prawda pełnej, całkowitej samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Jak zostało to już wskazane powyżej, m.in. w ramach opracowywane są i monitorowane odrębne budżety i plany finansowe na potrzeby działalności Zakładu K oraz Zakładu SWL.
W ramach systemu księgowego wyodrębnione zostały odrębne jednostki księgowe na podstawie których sporządzane są też odrębne bilanse i rachunki zysków i strat. Ze względu na wymogi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (w której znajduje się Zakład K) odrębnie prowadzone jest też wyliczenie wyniku dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.
W systemie księgowym Spółka Dzielona dokonuje alokacji przychodów i kosztów związanych odpowiednio z działalnością Zakładu K oraz Zakładu SWL oraz aktywów i pasywów związanych z działalnością konkretnego zakładu.
Co więcej, dla Zakładu K oraz Zakładu SWL prowadzona jest odrębna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Finansową odrębność Zakładu K i Zakładu SWL potwierdza również fakt przypisania zobowiązań właściwych ze względu na prowadzoną działalność. W przypadku Zakładu SWL będą to w szczególności zobowiązania handlowe związane z Zakładem SWL wobec podmiotów trzecich i podmiotów z grupy, zobowiązania / rezerwy z tytułu umów dotyczących korzystania z nieruchomości związanych z działalnością Zakładu SWL, zobowiązania pracownicze w stosunku do pracowników Zakładu SWL, rezerwy na fundusze socjalne związane z pracownikami zakładu SWL, a także inne zobowiązania wskazane w opisie zdarzenie przyszłego. W przypadku Zakładu K będą to w szczególności zobowiązania handlowe związane z Zakładem K wobec podmiotów trzecich i podmiotów z grupy, zobowiązania pracownicze w stosunku do pracowników Zakładu K, rezerwy na fundusze socjalne związane z pracownikami zakładu K, a także inne zobowiązania i rezerwy wskazane w opisie zdarzenie przyszłego.
Na potrzeby Zakładu K oraz Zakładu SWL prowadzone są również odrębne rachunki bankowe, które do dnia wydzielenia będą wykorzystywane w ramach prowadzonej przez Zakład K oraz Zakład SWL działalności. W dniu wydzielenia na obu rachunkach bankowych będą znajdować się środki pieniężne w wysokości wystarczającej do zachowania ciągłości w zakresie zarówno przenoszonej, jak i pozostającej działalności - tj. zarówno w zakresie Zakładu K, jak i Zakładu SWL.
Z powyższego wynika, że zarówno Zakład K, jak i Zakład SWL są wyodrębnione finansowo w Spółce Dzielonej.
Możliwość funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo
Zdaniem , zarówno Zakład SWL, jak i Zakład K będą posiadać zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwa.
Jako kryterium potwierdzające zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo w praktyce wskazuje się możliwość samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w obecnym przedsiębiorstwie. Taką argumentację można znaleźć w licznych interpretacjach prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych na przestrzeni ostatnich lat, m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 18 maja 2012 r. (sygn. ITPB3/423-120/12/DK), Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 2 kwietnia 2012 r. (sygn. ILPB4/423-4/12-2/ŁM), Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 31 sierpnia 2011 r. (sygn. ITPB3/423- 291/11/DK), Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 16 maja 2016 r. (sygn. ILPB3/4510-1-42/16-4/EK) oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 1998 r. (sygn. akt SA/Gd 1097/96).
Jak wskazano powyżej, zarówno Zakład K jak i Zakład SWL, funkcjonujące w ramach Spółki Dzielonej, posiadają odrębne zespoły składników majątkowych i niemajątkowych oraz pracowników, za pomocą których realizują przypisane im, indywidualne, funkcje, tj. Zakład K prowadzi działalność produkcyjną, zaś Zakład SWL świadczy usługi pakowania (na rzecz innych klientów, niż jedyny klient Zakład K). Po dokonaniu podziału, każdy z Zakładów będzie prowadził działalność gospodarczą w takim samym zakresie, w jakim prowadzi ją obecnie.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w ramach Zakładu SWL funkcjonują obecnie działy odpowiedzialne za pełnienie funkcji kadrowych i płacowych, finansowych oraz informatycznych na rzecz całej Spółki Dzielonej. Zakład K jest okresowo obciążany przez Zakład SWL ustalonym wewnętrznie kosztem pełnienia powyższych funkcji. Planowane jest, że po dokonaniu podziału, Spółka Nowo Zawiązana będzie nabywała usługi administracyjno-księgowe od zewnętrznego usługodawcy lub od Spółki Dzielonej w zamian za ustalone wynagrodzenie.
Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że Zakład K i Zakład SWL posiadają oddzielne zespoły składników majątkowych i niemajątkowych wraz z pracownikami, stworzone i przygotowane do prowadzenia określonej działalności gospodarczej, które dają im możliwość samodzielnego funkcjonowania po przeprowadzeniu podziału.
Zdaniem Spółki Dzielonej powyższe oznacza, że zarówno zespół składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Zakładu K, jak i do Zakładu SWL mogłyby jednocześnie stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.
W konsekwencji, należy uznać, że zarówno majątek pozostający w Spółce Dzielonej, jak i majątek wydzielany do Spółki Nowo Zawiązanej spełniają wszystkie przesłanki do uznania ich za zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Mając na uwadze, że wydzielana część majątku Wnioskodawcy będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa zgodnie z przedstawionym powyżej uzasadnieniem, to jej przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej powinno pozostawać poza zakresem opodatkowania VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy skarbowe, przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 czerwca 2014 r., sygn. IPPP2/443-483/14-2/KOM organ podatkowy uznał iż: zespół składników materialnych i niematerialnych składający się na Dział Nieruchomości będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy tj. będzie stanowił organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W konsekwencji, czynność przekazania do nowo zawiązanej spółki składników materialnych i niematerialnych w postaci Działu Nieruchomości, w wyniku podziału przez wydzielenie w rozumieniu art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
W związku z powyższym, należy skonkludować, że zarówno Zakład K, jak i Zakład SWL będą stanowiły zorganizowaną Jeść przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Tym samym, w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym podział Spółki Dzielonej przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej zespołu składników majątkowych i osobowych związanego z działalnością Zakładu K nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, podział Spółki Dzielonej przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej majątku związanego z działalnością Zakładu K nie będzie powodował obowiązku dokonania jakichkolwiek korekt w zakresie odliczenia podatku naliczonego VAT przez Spółkę Dzieloną.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, (...) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...). Zgodnie zaś z ust. 2 tego artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi [pkt 1], w przypadku importu towarów kwota podatku naliczonego stanowi kwota podatku wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego (...)[pkt 2 lit. a].
W świetle powyższej regulacji, aby podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług od dokonanych zakupów, konieczne jest, aby poniesione wydatki służyły działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Przed planowanym podziałem przez wydzielenie, Spółka Dzielona dokonywała wydatków na nabycie wytworzenie składników majątkowych związanych z działalnością zarówno Zakładu K jak i Zakładu SWL.
Po dokonaniu podziału (opisanego powyżej w niniejszym wniosku), działalność Zakładu K będzie kontynuowana przez Spółkę Nowo Zawiązaną.
Należy także podkreślić, iż na podstawie interpretacji organów podatkowych przywołanych w dalszej części uzasadnienia (poniżej), w przypadku podziału przez wydzielenie nie następuje utrata prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od aktywów będących przedmiotem wydzielenia (w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa), jeżeli aktywa te były nabywane przez podatnika (tu: Spółkę Dzieloną) z zamiarem wykorzystywania ich w działalności opodatkowanej VAT.
W tym zakresie, w chwili dokonywania przez Wnioskodawcę wydatków na nabycie/ wytworzenie składników majątkowych będących przedmiotem wydzielenia do Spółki Nowo Zawiązanej, rozdzielenie działalności Zakładu K od Zakładu SWL poprzez przeniesienie Zakładu K jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do odrębnej spółki powstałej w trakcie podziału nie było planowane.
Dodatkowo, podjęcie przez decyzji o dokonaniu wydzielenia Zakładu K (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) nie oznacza zmiany przeznaczenia tych nabytych/ wytworzonych składników. Nadal podstawowym celem zrealizowanych zadań, będzie kontynuowany przez Spółkę Nowo Zawiązaną jest działalność podlegająca opodatkowaniu VAT.
Mając na uwadze powyższe, Spółka Dzielona nie będzie zobligowana do dokonywania korekty podatku naliczonego VAT odliczonego od wydatków poniesionych w związku z zakupem/ wytworzeniem składników majątkowych będących przedmiotem wydzielenia do Spółki Nowo Zawiązanej.
W praktyce zdarzają się także sytuacje, w których dany podatnik podatku od towarów i usług wykonuje zarówno czynności opodatkowane tym podatkiem, jak i czynności zwolnione z tego podatku. W takim przypadku zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi podatku VAT - odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi bowiem, że w stosunku do towarów i usług które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jednocześnie, po zakończeniu roku podatkowego podatnik, któremu przysługuje częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, obowiązany jest dokonać odpowiedniej korekty podatku odliczonego zgodnie z przepisami art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę, iż w świetle treści normy art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ww. korekta określona w ust 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Powyższe oznacza, że nabywca przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa ma obowiązek dokonania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, określonych w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT do których byłby zobligowany podmiot, który dokonał odliczenia (tzn. zbywca), w przypadku gdyby nie doszło do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.
Wprowadzenie przez ustawodawcę zasady kontynuowania korekty podatku naliczonego od towarów i usług przez nabywcę ma bezpośredni związek z przepisem ustawy o VAT (art. 6 ustawy o VAT), który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.
Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, że intencją ustawodawcy było zapewnienie pełnej neutralności transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części tak, aby transakcja na moment jej dokonania nie wywoływała jakichkolwiek skutków/ nie wpływała na rozliczenia stron w zakresie podatku od towarów i usług tj. aby nie ograniczała ona (przez sam fakt jej dokonania) prawa zbywcy i nabywcy do odliczenia podatku naliczonego.
Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach organów podatkowych przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 października 2013 r. (sygn. IPPP2-443-721/13-2/KG) czy w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 czerwca 2015 r (sygn. IPPP2/4512-279/15-2/MJ) zgodnie z którą: Jak stwierdzono w odpowiedzi na pytanie nr 1 wymienione we wniosku składniki przedsiębiorstw wyodrębnione z majątku Spółki posiadają cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i tym Samym spełniają definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z tym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania jakiejkolwiek korekty wcześniej odliczonego podatku od towarów i usług w związku z wniesieniem majątku w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ramach podziału przez wydzielenie do Spółki Przejmującej. Obowiązek dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, zostanie przeniesiony na otrzymującego zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Biorąc pod uwagę zatem, że:
- jak zostało to szczegółowo wykazane w uzasadnieniu do pytania nr 1, Zakład K, będący przedmiotem podziału przez wydzielenie, jako wyodrębniony zespół składników majątkowych i osobowych zdaniem Wnioskodawcy, spełnia przesłanki by zostać uznanym za zorganizowaną część przedsiębiorstwa o którym mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT,
- dla potrzeb ustawy o VAT transakcja podziału przez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinna być traktowana jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
to transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinna być całkowicie neutralna i nie powinna wpływać na rozliczenia Spółki Dzielonej w zakresie podatku od towarów i usług
W konsekwencji, opisana powyżej transakcja podziału Spółki Dzielonej przez wydzielenie Zakładu K i przeniesienia go do Spółki Nowo Zawiązanej nie będzie skutkować dla Spółki Dzielonej powstaniem obowiązku dokonania korekt podatku naliczonego, wynikających z samego faktu, że ww. podział został dokonany.
Obowiązek dokonania ewentualnych korekt będzie leżał po stronie nabywcy (tu: Spółki Nowo Zawiązanej) na podstawie art. 91 ust. 9 ustawy o VAT.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, podział Spółki Dzielonej przez wydzielenie do Spółki Nowo Zawiązanej zespołu składników majątkowych i osobowych związanego z działalnością Zakładu K nie będzie powodował obowiązku dokonania jakichkolwiek korekt w zakresie odliczenia podatku naliczonego VAT przez Spółkę Dzieloną.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej