Temat interpretacji
Zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu
towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie zaś z ust. 2 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach stwierdzających nabycie towarów i usług (...).
Stosownie do zapisu art. 19 ust. 3 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, obniżenie kwoty podatku należnego, o której mowa w ust. 1 następuje nie wcześniej, niż w rozliczeniu za miesiąc w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, i nie później niż w rozliczeniu za miesiąc następny, z zastrzeżeniem pkt 2-4.
Art. 19 ust. 3a stanowi natomiast, że obniżenie kwoty podatku należnego, o których mowa w art. 19 ust. 1 i ust. 3 nie może nastąpić wcześniej niż w miesiącu otrzymania przez nabywcę towaru lub wykonania usługi albo otrzymania faktury potwierdzającej dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty) podlegającej opodatkowaniu.
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w art. 19 ust. 3, (...) to
zgodnie z art. 19 ust. 3b może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług za okresy wskazane w art. 19 ust. 3 (...), nie później jednak niż w ciągu roku, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu (kwartale), w którym podatnik nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Z przedstawionego w złożonym zapytaniu stanu faktycznego wynika, że przedsiębiorstwo świadczące usługi transportowe nabyło w miesiącu styczniu naczepę samochodową, będącą środkiem trwałym w budowie, podpisując zarazem umowę przelewu wierzytelności, na mocy której uregulowano całość należności wobec sprzedawcy naczepy. Jednocześnie złożono zamówienie na wykonanie plandeki do przedmiotowej naczepy w odrębnej firmie, posiadającej swój oddział na terenie placu należącego do firmy będącej wykonawcą naczepy. W związku z tym, do czasu wykonania plandeki naczepa pozostała na placu należącym do firmy będącej sprzedawcą a zarazem producentem
przedmiotowej naczepy.
W miesiącu lutym nabywca naczepy dokonał rejestracji zakupionego pojazdu, podpisano również umowę ubezpieczeniową o ubezpieczenie AC ww. pojazdu.
W miesiącu lutym Sąd Rejonowy ogłosił upadłość firmy będącej sprzedawcą naczepy. W związku z tym, że przedmiotowa naczepa, w związku z realizacją zamówienia dotyczącego plandeki przebywała na placu należącym do upadłego, omyłkowo została włączona do masy upadłościowej. W związku z powyższą pomyłką nabywca naczepy wystąpił do Sądu o wyłączenie z masy upadłościowej przedmiotowej naczepy.
Na wniosek nabywcy naczepy Sąd wydał postanowienie o wyłączeniu z masy upadłościowej naczepy. Fizycznego odbioru naczepy nabywca dokonał w miesiącu marcu, co potwierdzają zarówno protokół odbioru, jak i wydana dla ww. pojazdu przepustka materiałowa wystawione przez sprzedawcę pojazdu.
W świetle powyżej cytowanych przepisów, dla zrealizowania prawa wyrażającego się możliwością obniżenia podatku należnego o kwotę podatku
naliczonego niezbędnym jest oprócz otrzymania faktury także:
a)otrzymanie przez nabywcę towaru, lub
b)otrzymanie przez nabywcę faktury potwierdzającej dokonanie przedpłaty (zaliczki zadatku, raty).
W związku z tym, że przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia "otrzymania towaru" dla jego interpretacji należy sięgnąć do przepisów ustawy z dnia - Kodeks cywilny, w szczególności do jego art. 535 § 1.
Na podstawie art. art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Wynika stąd, iż kupujący jest zobowiązany do odebrania towaru, a sprzedawca do jego wydania. Z kolei w myśl art. 454 § 1 Kodeksu cywilnego miejscem spełnienia świadczenia, jeżeli nie jest ono oznaczone ani nie wynika z właściwości zobowiązania, powinno być miejsce, w którym w chwili powstania zobowiązania dłużnik miał zamieszkanie lub
siedzibę.
Oznaczałoby to, iż nabywca otrzymuje towar wyłącznie wówczas, gdy jest on fizycznie w jego siedzibie (magazynie).
Z przedstawionego w zapytaniu stany faktycznego wynika, że fizyczne otrzymanie faktury, niezbędne dla spełnienia wymogów art. 19 ust. 3 pkt 1 miało miejsce w miesiącu styczniu 2004 r., samo zaś wydanie towaru nastąpiło w miesiącu marcu 2004 r. Nie miało zaś miejsca w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania wystawienie faktury potwierdzającej dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty) podlegającej opodatkowaniu.
W związku z powyższym, w świetle cytowanych wyżej przepisów oraz w związku z zaistniałymi okolicznościami, prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje podatnikowi, zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy w deklaracjach VAT-7 za miesiąc styczeń 2004 r. lub miesiąc luty 2004 r.
Prawo to podatnik nabywa nie wcześniej niż w miesiącu otrzymania towaru, w tym przypadku w miesiącu marcu 2004
r, dokonując korekt wcześniej złożonych deklaracji VAT-7. Zauważyć należy, że firma będąca nabywcą naczepy składając pierwotne wersje deklaracji VAT-7 za miesiące styczeń 2004 i luty 2004 w ustawowych terminach, tj. odpowiednio do dnia 25 lutego i 25 marca nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupu przedmiotowej naczepy, gdyż jej fizyczne otrzymanie miało miejsce 30 marca 2004 r.
Brak jest również podstaw do uznania faktury dokumentującej przelew wierzytelności za fakturę potwierdzającą dokonanie przedpłaty podlegającej opodatkowaniu. Faktura ta dokumentuje sprzedaż pojazdu będącego przedmiotem zapytania, w której jako sposób zapłaty określono kompensatę. Kompensata ta miała miejsce w dniu 12.01.2004 r., jednakże nie miała ona charakteru przedpłaty, lecz była zapłatą za zakupiony towar.
Reasumując, deklaracją właściwą dla dokonania pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktury dokumentującej zakup ww. naczepy jest
korekta deklaracji VAT-7 za miesiące styczeń 2004 r. lub luty 2004 r. Przedmiotowa korekta mogła jednak zostać sporządzona i złożona w Urzędzie Skarbowym nie wcześniej niż 30.03.2004 r., i nie później niż w ciągu roku licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 3b cyt. wyżej ustawy.
Ponadto do korekty powinno być dołączone pisemne wyjaśnienie przyczyn korekty, o którym mowa w art. 81 ustawy - Ordynacja podatkowa.