Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na montowaniu podzespołów do sprzętu radiowo-telewizyjnego oraz sprzętu do operowania dźwiękiem ... - Interpretacja - PI/005-603/04/CIP/01

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 05.07.2004, sygn. PI/005-603/04/CIP/01, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na montowaniu podzespołów do sprzętu radiowo-telewizyjnego oraz sprzętu do operowania dźwiękiem i obrazem . W/w elementy dostarczane są przez podatnika niemieckiego, gotowe podzespoły są wywożone do Niemiec.

Do czasu wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54 poz.535 ) zwanej dalej ustawą czynności te wykonywane były w ramach procedury uszlachetniania czynnego.


Ocena prawna stanu faktycznego :


Od 1 maja 2004 r. świadczenie usług na rzecz kontrahentów z krajów Unii Europejskiej, na materiałach będących własnością zleceniodawcy nie stanowi już uszlachetniania (czynnego) lecz usługę na ruchomym majątku rzeczowym.

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, w przypadku świadczenia usług na rzeczowym majątku ruchomym, miejscem świadczenia - a zatem i miejscem opodatkowania - jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Z powołanego przepisu wynika, iż wykonawca tego typu usługi zobowiązany jest do jej opodatkowania według stawki krajowej. Przy tak określonym miejscu opodatkowania podatnik musi w wystawionej fakturze naliczyć podatek według stawki 22% .

Wykonawca usługi wykazuje wartość świadczonej usługi oraz podatek należny w deklaracji VAT-7.

Powyższej zasady nie stosuje się , gdy podmiot, który usługi te nabywa, zarejestruje się jako podatnik podatku od wartości dodanej UE w swoim kraju. Rejestracja nabywcy usługi ma istotne znaczenie dla ustalenia miejsca opodatkowania.

Zgodnie z art. 28 ust 7 ustawy w przypadku gdy nabywca usług na majątku ruchomym poda usługodawcy swój numer identyfikacji podatkowej nadany mu dla potrzeb podatku od wartości dodanej w kraju UE innym niż kraj fizycznego wykonania usług, za miejsce świadczenia, uznaje się kraj, który nadał usługobiorcy ten numer. Powyższa regulacja ma zastosowanie tylko wówczas gdy wywóz towarów będących przedmiotem prac nastąpi niezwłocznie po wykonaniu usług poza terytorium kraju ich faktycznego wykonania, nie później jednak niż w terminie 30 dni od daty ich wykonania.

Jeżeli zatem zleceniodawca zarejestrowany w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej poda unijny numer identyfikacyjny, wówczas to on przejmie obowiązek opodatkowania usługi według stawki obowiązującej w kraju, który numer ten mu nadał.

W takim przypadku transakcja musi być udokumentowana fakturą, która zgodnie z art. 106 ust 2 ustawy oraz § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. 97 poz 971 ) m.in. nie będzie zawierała kwoty podatku natomiast powinna zawierać numer pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Wykonawca usługi nie wykazuje wówczas wartości usługi w deklaracji podatkowej VAT-7.

W takim przypadku ustawa w art. 86 ust 8 przewiduje iż "podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego (...) jeśli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą (...) świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju , jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone , gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju , a podatnik posiada dokumenty , z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami"

Prawo do złożenia deklaracji VAT-7 z wnioskiem o zwrot podatku regulują przepisy art. 87 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy .

Izba Skarbowa w Gdańsku