Temat interpretacji
Na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 28.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach odpowiada na pytanie z dnia 08.06.2004 r., znak EI-286/06/04 w sprawie interpretacji przepisów "nowej ustawy o podatku od towarów i usług" oraz w sprawie zasad wystawiania faktur.
1. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W poz. 14 załącznika Nr 4 umieszczono usługi na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do Internetu dla użytkowników indywidualnych nie prowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy. Zgodnie z potocznym znaczeniem "użytkownikami indywidualnymi", o których mowa w cytowanej ustawie, są osoby fizyczne, a zwolnieniu podlegają usługi dostępu do Internetu świadczone na rzecz tych osób, jeżeli:
- nie prowadzą żadnej działalności gospodarczej lub
- prowadzą
działalność gospodarczą, ale inną niż w zakresie szerokopasmowego dostępu do Internetu.
Na mocy odrębnego przepisu (pozycja Nr 13 załącznika Nr 4 cytowanej ustawy) zwolnione z podatku od towarów i usług są usługi świadczone na rzecz instytucji oświatowych i kulturalnych. W pozostałych wypadkach usługi dostępu do Internetu podlegają opodatkowaniu 22 % stawką VAT.Zatem usługi internetowe świadczone na rzecz spółek, organizacji i instytucji nie są zwolnione z podatku VAT.
2. Zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, od 1 maja 2004 r. zniesiony został obowiązek podpisywania faktur przez dostawcę (usługodawcę), czyli wystawcę faktury oraz nabywcę (odbiorcę faktury). Zbędne są, zatem również obowiązujące uprzednio upoważnienia do wystawienia faktury bez podpisu ustanawiane jako substytut wymogu osobistego podpisywania faktur przez ich odbiorców.