Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.191997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926... - Interpretacja - IS.II/1-0050/95/04, IS.II/1-0050/96/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 11.08.2004, sygn. IS.II/1-0050/95/04, IS.II/1-0050/96/04, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.191997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), dokonuje zmiany interpretacji przepisów prawa podatkowego udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy w piśmie z dnia 5.07.2004 r. (znak: PO III/443-45/04):

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatniczka, pismem z datą wpływu z dnia 7.05.2004 r., zwróciła się z pytaniem, czy będąc komornikiem sądowym, a więc organem władzy publicznej, podlega ustawie o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Natomiast zgodnie z art. 1 i 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U. Nr 133, poz. 882 ze zm.) komornik sądowy jest funkcjonariuszem publicznym działającym przy sądzie rejonowym, wykonującym czynności egzekucyjne w sprawach cywilnych oraz inne czynności przekazane na podstawie odrębnych przepisów. W szczególności czynności te mogą dotyczyć:

  • wykonywania orzeczeń sądowych w sprawach o roszczenia pieniężne i niepieniężne oraz o zabezpieczenie roszczeń,
  • wykonywania innych tytułów wykonawczych wydanych na podstawie odrębnych przepisów,
  • sporządzania protokołu stanu faktycznego przed wszczęciem procesu sądowego lub przed wydaniem orzeczenia na zarządzenie sądu lub prokuratora.

Zatem, biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy komornicy sądowi, w zakresie, w jakim stosując środki przymusu zastrzeżone dla władzy publicznej wykonują władztwo publiczne wynikające z funkcji organu egzekucyjnego, są uznawani za organ władzy publicznej i tym samym są objęci regulacją art. 15 ust. 6 ustawy VAT. Natomiast czynności wykonywane przez komorników sądowych w pozostałym zakresie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych. Stanowisko takie wyrażone zostało w piśmie Ministra Finansów z dnia 30.07.2004 r. (znak: PP10-812-802/04/MR/1556PP).

Izba Skarbowa w Rzeszowie