W związku z pismem z dnia 12.10.2004r., uzupełnionym pismem z dnia 04.11.2004r., informuje się uprzejmie, iż: - Interpretacja - pp-443/86/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 10.11.2004, sygn. pp-443/86/04, Urząd Skarbowy w Rawiczu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku z pismem z dnia 12.10.2004r., uzupełnionym pismem z dnia 04.11.2004r., informuje się uprzejmie, iż:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 nieobowiązującej już ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym ( Dz.U. nr 11, poz. 50 ze zmianami ), obrotem, będącym podstawą opodatkowania, była kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. W związku z tym do końca kwietnia 2004r. dotacje nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast w rozumieniu art. 29 ust. 1 obowiązującej od 1 maja 2004r. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535) obrotem, będącym podstawą opodatkowania, jest nie tylko kwota należna od nabywcy z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku, lecz także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Dotacje zwiększają zatem podstawę opodatkowania gdy dotyczą "dofinansowania" konkretnego towaru lub usługi (dotacja przedmiotowa).

Zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług - obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Może się zatem zdarzyć, iż dostawa towaru lub usługa zostanie opodatkowana w zupełnie innym terminie niż otrzymana dotacja do sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż:

1) decyzją z dnia 28.06.2004r. została udzielona dotacja od Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa do usług badania opryskiwaczy rolniczych wykonanych w okresie od 16.03.2004r. do 30.04.2004r. - rachunek bankowy został uznany w dniu 21.07.2004r. Zdaniem Podatnika otrzymana dotacja do usług wykonanych w ww. okresie nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT;

2) za badania opryskiwaczy wykonane w okresie od 01.05.2004r. do 30.06.2004r. dotacja od Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa udzielona została w dniu 5.08.2004r. - rachunek bankowy został uznany w dniu 18.08.2004r. Zdaniem Podatnika otrzymana dotacja do usług wykonanych w ww. okresie podlegała opodatkowaniu w następujący sposób:

kwota otrzymanej dotacji x 22% = należny podatek VAT

Powyższe oznacza, że dotacja otrzymana w miesiącu lipcu 2004r. jest nierozerwalnie związana z usługami badania opryskiwaczy wykonanymi w miesiącach marzec, kwiecień 2004r. Sam fakt otrzymania takiej dotacji pod rządami ustawy z dnia 11 marca 2004r. nie wywołuje obowiązku podatkowego w tym zakresie, bowiem dotacja ta dotyczy usług wykonanych przed dniem 01.05.2004r. Zatem stanowisko podatnika w tym zakresie jest prawidłowe.

Natomiast dotacja otrzymana w sierpniu 2004r. do usług wykonanych w miesiącach maj, czerwiec 2004r. (dotacja przedmiotowa mająca wpływ na cenę świadczonej usługi) zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług stanowi obrót i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej dotacji powstał z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika.

Kwota otrzymanej dotacji (podobnie jak wynagrodzenie od nabywcy) stanowi obrót po odjęciu należnego podatku VAT. Sposób wyliczenia podatku należnego od otrzymanej dotacji przez podatnika - jako kwoty netto - jest zatem nieprawidłowy.

Dotacja podlega opodatkowaniu w następujący sposób:

kwota otrzymanej dotacji x ( właściwa stawka podatku VAT / 100 + właściwa stawka podatku VAT) = należny podatek VAT

Dotacja przedmiotowa jest kwotą brutto, w której zawarty jest podatek VAT.

Ponieważ otrzymanie dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej, lecz stanowi ją świadczenie usługi - dotacja podlega opodatkowaniu w takiej samej stawce jak świadczona usługa (której cenę w wyniku dofinansowania obniżono).

W tym przypadku stawką właściwą jest stawka 22%, ponieważ usługa badania opryskiwacza rolniczego od 01.05.2004r. opodatkowana jest stawką 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Do 30.04.2004r. usługa ta była opodatkowana stawką 7% zgodnie z poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym - "usługi związane z maszynami, urządzeniami i narzędziami dla gospodarki rolnej, leśnej i ogrodniczej".

Urząd Skarbowy w Rawiczu