Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów wła... - Interpretacja - US36/2BV/443/2004/31/TCH

www.shutterstock.com
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 18.10.2004, sygn. US36/2BV/443/2004/31/TCH, Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje wprawdzie organu władzy publicznej, jednak zdaniem tutejszego organu pod tym pojęciem należy rozumieć wszystkie organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej, w tym organy administracji publicznej rządowej i samorządowej, powołane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawach lub na ich podstawie, czyli osoby lub ciała kolegialne, których dokonane w określonych formach działania uważane są za działania państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2000 r. Nr 56, poz. 679 ze zm.) nadzór nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa sprawują: starosta oraz w zakresie określonym w ustawie wojewoda. W związku z powyższym starostę, wykonującego czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną, uznać należy za organ władzy publicznej realizujący zadania nałożone na niego przepisami prawa, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o lasach starosta może powierzyć, w drodze porozumienia, prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, nadleśniczemu Lasów Państwowych. W tym przypadku nadleśniczy działa z upoważnienia i w imieniu starosty, wykonując zadania z zakresu administracji publicznej, nie ma zatem powodu traktować go inaczej, niż wykonującego te same zadania starosty. Porozumienia, o którym mowa w cytowanym wyżej przepisie, nie można przy tym uznać za umowę cywilnoprawną - jest to porozumienie administracyjne, z którego wynika między innymi przekazanie określonych kompetencji (w tym kompetencji do wydawania decyzji administracyjnych). Wprawdzie czynności wykonywane przez nadleśniczego w ramach nadzoru nad gospodarką leśną stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów), jednakże w tej sytuacji nadleśniczego nie uznaje się za podatnika, zatem wskazane wyżej czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście