Czy Wnioskodawca ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z realizacją zadania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lat... - Interpretacja - ITPP1/443-1159/12/BK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.12.2012, sygn. ITPP1/443-1159/12/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z realizacją zadania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury o charakterze kulturalnym, edukacyjnym, medialnym i informacyjnym, działającą na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Celem statutowym instytucji jest realizacja zadań wojewódzkich z zakresu twórczości i jej upowszechniania, edukacji kulturalnej, informacji w tym działalności medialnej, promocji regionu, wychowania przez sztukę, sport i turystykę. Wnioskodawca jest beneficjentem projektu , na którego realizację otrzymał dofinansowanie w wysokości 1. 614. 758,68 zł (dotacja samorządowa: 242.213,82 zł, dofinansowanie z EFRR 1.372 544,86 zł). Projekt przewiduje utworzenie dziedzinowego portalu związanego z kulturą i turystyką kulturalną, umożliwiającego zaktywizowanie społeczności internetowych do czynnego uczestnictwa w kreowaniu jego treści, który polegać ma na stworzeniu na bazie istniejącej gazety portalu o kulturze społeczności internetowej. W nowym portalu znaleźć się mają elementy stricte informacyjne lub prezentujące dane takie jak: artykuły, nagrania audio, nagrania video, kalendarz imprez, galerie, kursy i mapy. Także użytkownicy będą mogli kreować swoje konta będą mogli m.in. dodawać nagrania audio, video, zapowiedzi i relacje z imprez, a także dodawać artykuły w kącikach zainteresowań. Treści podstawowe tworzone będą przez pracowników wnioskodawcy. Część modułów umożliwiających tworzenie własnych treści zostanie udostępniona dla użytkowników Internetu, którzy utworzą konto i zarejestrują się w portalu. Pomysłem jest zaktywizowanie do działania zarówno twórców i ekspertów w danych dziedzinach, jak i fanów. Jednym z efektów będzie również wykreowanie internetowej telewizji regionalnej o charakterze samorządowym. Nadawane w niej będą m.in. wiadomości kulturalne, ogłoszenia, komunikaty i audycje tematyczne dotyczące m.in. działalności Samorządu Województwa. Obecny portal zostanie rozbudowany o dedykowaną platformę (). Użytkownicy otrzymają do dyspozycji narzędzia umożliwiające tworzenie map tematycznych oraz lokalizowanie wydarzeń kulturalnych w oparciu o tło mapowe. Ciekawą funkcjonalnością będzie zintegrowanie kalendarza imprez kulturalnych z mapą. Użytkownicy będą mogli wyszukać interesujące ich imprezy w określonej lokalizacji z poziomu mapy. Kolejna funkcjonalnością w przebudowanym portalu będą dwa moduły umożliwiające realizację transakcji z użytkownikami. Pierwszym z nich będzie moduł internetowej rezerwacji, drugim - moduł płatności internetowych. Moduły transakcyjne rezerwacji i sprzedaży biletów połączone będą z kalendarzem imprez. W celu wprowadzenia wersji portalu dla osób niedowidzących zostanie opracowany tryb pracy wyświetlający stronę powiększoną, z większymi i wyraźnymi czcionkami. Będzie również wprowadzony internetowy lektor syntezator mowy, który czytać będzie treści portalu wskazane przez osoby niedowidzące. Nastąpi też uruchomienie uproszczonej wersji portalu (). Będzie to strona prezentująca przetworzone treści informacyjne, przygotowane do szybkiego przesyłania w sieciach bezprzewodowych o niedużym przesyłie danych. Strona z aktualnościami, kalendarz imprez, lista atrakcji turystycznych, informacje teleadresowe, przetworzone materiały audio i video zostaną zbudowane z przeznaczeniem dla użytkowników urządzeń mobilnych. Na skutek realizacji projektu nastąpi również wdrożenie oprogramowania klasy e-urząd do internetowej obsługi interesantów. Dzięki niemu użytkownicy uzyskają możliwość przesyłania wniosków i pism oraz uzyskiwania informacji o stanie ich realizacji w sposób zdalny. Kolejnym efektem będzie bezpłatne wykorzystywanie modułu e-learningu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z realizacją zadania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując przedmiotowy projekt nie zakłada się wprowadzenia dodatkowych opłat za korzystanie z nowopowstałej infrastruktury, w związku z tym nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu z tytułu poniesionych kosztów związanych z zadaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. Projekt przewiduje utworzenie dziedzinowego portalu związanego z kulturą i turystyką kulturalną, umożliwiającego zaktywizowanie społeczności internetowych do czynnego uczestnictwa w kreowaniu jego treści, który polegać ma na stworzeniu na bazie istniejącej gazety o kulturze społeczności internetowej. Portal będzie udostępniony użytkownikom nieodpłatnie.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż przy założeniu, że nabywane w ramach przedmiotowego projektu zakupy nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 920 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy